استاد علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان البرز درگفت‌وگو با پانا:

تفکر انتقادی نیاز ضروری آموزش‌وپرورش در تربیت نسل آینده است

کرج(پانا) -استاد علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان البرز گفت: در دنیای پرشتاب امروز که اطلاعات با سرعت در حال گسترش است، پرورش «تفکر انتقادی» در دانش‌آموزان، به یکی از اصلی‌ترین اهداف نظام‌های آموزشی پیشرو تبدیل شده است.تفکری که فراتر از حفظ اطلاعات،به دانش‌آموزان توان تحلیل، ارزیابی و تصمیم‌گیری آگاهانه می‌دهد.

کد مطلب: ۱۵۹۳۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
تفکر انتقادی نیاز ضروری آموزش‌وپرورش در تربیت نسل آینده است

 الهام کیانی گازار درگفت‌وگو با پانا اظهار کرد:«تفکر انتقادی یعنی توانایی پرسیدن، شک کردن علمی، تحلیل داده‌ها، مقایسه دیدگاه‌ها و رسیدن به نتیجه‌ای مستقل.این مهارتی است که باید از دوران مدرسه در دانش‌آموزان نهادینه شود.»

وی افزود:«متأسفانه در بسیاری از مدارس،تمرکز بر محفوظات و آزمون‌های استاندارد باعث شده فضای پرسشگری و گفت‌وگو تضعیف شود.این در حالی است که کلاس درس باید محیطی برای تقویت کنجکاوی،طرح سؤال و بیان دیدگاه‌های متفاوت باشد.»

کیانی گازار ادامه داد:«بررسی‌های انجام‌شده در مدارس موفق دنیا نشان می‌دهد که استفاده از روش‌هایی مانند یادگیری مبتنی بر پروژه،بحث گروهی، تحلیل رویدادهای روز، داستان‌نویسی انتقادی و آموزش سوادرسانه‌ای نقش کلیدی در تقویت تفکر انتقادی دانش‌آموزان دارد.»

 استاد علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان در ادامه تأکید کرد:«معلمان در خط مقدم این تحول قرار دارند.آن‌ها باید نه‌تنها انتقال‌دهنده دانش،بلکه تسهیل‌گر تفکر باشند.آموزش ضمن‌خدمت معلمان در حوزه روش‌های نوین تدریس و فراهم کردن بستر گفت‌وگو در کلاس‌ها می‌تواند به پرورش ذهن‌های جستجوگر کمک کند.»

کیانی گازار با اشاره به نقش خانواده‌ها در این زمینه بیان کرد:«تشویق کودکان به سؤال پرسیدن، شنیدن نظرات متفاوت در خانه و تقویت روحیه استدلال‌گری از سوی والدین، مکمل آموزش رسمی در مدرسه است.»

وی در پایان گفت:«در شرایطی که تربیت شهروندانی آگاه،پرسشگر و مسئول‌پذیر از اهداف اصلی آموزش‌وپرورش در ایران باشد، پرورش تفکر انتقادی نه‌تنها یک انتخاب، بلکه ضرورتی بنیادین در مسیر توسعه پایدار نظام آموزشی کشور محسوب می‌شود.»

 

 

خبرنگار : دانش‌آموز:مهسان جعفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار