مدیر مدرسه پورکاشانی ناحیه ۲ کرج :

جامعه باید حمایت‌های لازم را از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم کند

کرج (پانا)-مدیر مدرسه پورکاشانی ناحیه ۲ کرج گفت:با وجود پیشرفت‌های آموزش فراگیر، دانش‌آموزان با نیازهای ویژه همچنان با موانع جدی در مسیر تحصیل مواجه‌اند.نبود امکانات مناسب، کمبود معلمان متخصص و نگرش‌های اجتماعی نامناسب، از مهم‌ترین مشکلات این گروه است که نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه آموزشی، درمانی و فرهنگی جامعه است.

کد مطلب: ۱۵۹۲۷۸۴
لینک کوتاه کپی شد
جامعه باید حمایت‌های لازم را از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه فراهم کند

ملیحه سلطانی درگفت‌وگو با پانا بیان کرد:«با وجود پیشرفت‌هایی در زمینه آموزش فراگیر، همچنان دانش‌آموزان با نیازهای ویژه با چالش‌های متعدد و گاه پیچیده‌ای در مسیر تحصیل خود مواجه‌اند.این چالش‌ها نه‌تنها جنبه آموزشی دارند،بلکه ابعاد اجتماعی، روانی و اقتصادی را نیز در برمی‌گیرند.»

وی افزود:«یکی از اصلی‌ترین مشکلات این دسته دانش‌آموزان نبود زیرساخت‌های مناسب در مدارس است.بسیاری از مراکز آموزشی فاقد امکانات فیزیکی قابل دسترس مانند رمپ، آسانسور، یا سرویس‌های بهداشتی مناسب برای دانش‌آموزان دارای معلولیت هستند.همچنین، کمبود تجهیزات آموزشی ویژه برای دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا یا دارای اختلالات یادگیری، روند یادگیری آن‌ها را با دشواری همراه می‌سازد.»

سلطانی اضافه کرد:«از سوی دیگر، بسیاری از معلمان آموزش لازم کار با دانش‌آموزان با نیازهای خاص را ندیده‌اند و نیروهای تخصصی مانند روانشناس، گفتاردرمان یا مربی توانبخشی در بسیاری از مدارس حضور ندارند.این مسئله، کیفیت آموزشی و تربیتی را برای این دانش‌آموزان به‌طور جدی تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

وی ادامه داد:«افزون بر مشکلات ساختاری، نگرش منفی اجتماعی نسبت به افراد با نیازهای ویژه، به‌ویژه در محیط‌های آموزشی، منجر به احساس طرد، برچسب‌زنی و کاهش اعتماد به نفس در میان این دانش‌آموزان می‌شود. این در حالی است که بسیاری از آن‌ها دارای استعدادها و توانمندی‌های برجسته‌ای هستند که تنها در صورت حمایت صحیح می‌توانند شکوفا شوند.»

مدیر مدرسه پورکاشانی‌اظهارکرد:« درکنار این مسائل، مشکلات مالی نیز بار مضاعفی بر دوش خانواده‌ها قرار داده است.هزینه‌های بالای درمان، توانبخشی، وسایل کمک آموزشی و ایاب و ذهاب، برخی خانواده‌ها را در تأمین نیازهای فرزندان خود ناتوان کرده است.»

سلطانی در ادامه خاطر نشان کرد:«در چنین شرایطی، ضرورت حمایت‌های اجتماعی بیش از پیش احساس می‌شود. ایجاد سیاست‌های آموزشی فراگیر، تأمین تجهیزات و منابع آموزشی متناسب، آموزش تخصصی معلمان، فرهنگ‌سازی عمومی و حمایت مالی از خانواده‌ها از جمله اقداماتی است که می‌تواند مسیر آموزش را برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هموارتر کند.»

وی در پایان گفت:«آموزش برابر، نه‌تنها یک حق بنیادین برای هر کودک است، بلکه سرمایه‌گذاری برای ساختن جامعه‌ای عادلانه،توانمند و همدل نیز به شمار می‌آید.دانش‌آموزان با نیازهای ویژه باید فرصت‌های برابر برای رشد، یادگیری و مشارکت فعال در جامعه داشته باشند؛ چرا که آنان نیز بخشی ارزشمند از آینده ما هستند.»

 

 

 

خبرنگار : دانش‌آموز:پانیذ مرتضایی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار