آموزگار فناوری اطلاعات مدرسه شهید همایون ساوجبلاغ:
هوش مصنوعی باید در آموزش سواد رسانهای وارد شود
فرصتی برای آینده یا تهدیدی برای حال؟
ساوجبلاغ(پانا)-آموزگار فناوری اطلاعات مدرسه شهید همایون ساوجبلاغ گفت:هوش مصنوعی نهتنها باید وارد آموزش سواد رسانهای شود، بلکه میتواند نقش مهمی در توانمندسازی دانشآموزان برای تحلیل، ارزیابی و تولید محتوای آگاهانه ایفا کند.

علیرضا معدنی در گفتوگو با پانا در پاسخ به این پرسش که آیا هوش مصنوعی باید در آموزش سواد رسانهای وارد شود گفت:«سواد رسانهای دیگر محدود به شناخت رسانههای سنتی مانند تلویزیون و روزنامه نیست.امروز با هوشمندتر شدن فضای دیجیتال، ابزارهای هوش مصنوعی مانند موتورهای تولید محتوا، الگوریتمهای تحلیل داده و دستیارهای مجازی، نقش جدی در شکلدهی به افکار عمومی دارند.از این رو، بیتردید آموزش سواد رسانهای باید همراه با آموزش صحیح و مسئولانه کار با هوش مصنوعی طراحی شود.»
معدنی در ادامه افزود: «اگر نسل نوجوان و جوان را به حال خود رها کنیم، بدون آگاهی لازم از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنند.این استفاده ناآگاهانه ممکن است منجر به اتکا بیش از حد به محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی، انتشار اطلاعات نادرست یا حتی افت قدرت تفکر انتقادی شود.»
وی تأکید کرد:«آموزش استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در قالب آموزش سواد رسانهای، نهتنها به معنای آشنا کردن دانشآموزان با این ابزارها است، بلکه باید شامل آموزش مهارتهایی مانند راستیآزمایی اطلاعات، تشخیص تولیدات جعلی، تشخیص محتوای الگوریتمی و نیز تحلیل انتقادی پیامهای رسانهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی باشد.»
معدنی با اشاره به تجربیات خود در کلاسهای درس بیان کرد:«بارها مشاهده کردهایم که دانشآموزان با استفاده از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی پاسخ تکالیف را دریافت کردهاند، بدون آنکه درک مفهومی از موضوع داشته باشند. این زنگ خطری برای آموزش است، مگر اینکه مدارس با طراحی برنامه درسی هوشمندانه، هوش مصنوعی را نه به عنوان تهدید، بلکه به عنوان فرصت آموزشی وارد کلاسها کنند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد:«اگر آموزش و پرورش نتواند از هوش مصنوعی در راستای ارتقای سواد رسانهای استفاده کند، این فناوری به جای آنکه خدمتگزار آموزش باشد، به چالشی جدی برای تربیت نسل آینده تبدیل خواهد شد.»
ارسال دیدگاه