مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج:

هفته معلم باید به‌عنوان یک موقعیت تربیتی مورد توجه قرار گیرد

انتخاب معلمان نمونه باید بر پایه تعهد، نه فرم و امتیاز باشد

کرج (پانا)-مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج با تأکید بر اینکه هفته معلم نباید فقط برنامه‌ای تشریفاتی تلقی شود، گفت: این هفته فرصتی برای بازشناسی جایگاه معلم و معرفی چهره‌های اثرگذار در آموزش‌وپرورش است که باید به‌عنوان یک موقعیت تربیتی مورد توجه قرار گیرد.

کد مطلب: ۱۵۶۵۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد
هفته معلم باید به‌عنوان یک موقعیت تربیتی مورد توجه قرار گیرد

ابوالحسن معظمی در گفت‌وگو با پانا، هفته معلم را فرصتی مهم در تقویم تعلیم و تربیت کشور دانست و گفت: «هفته معلم باید به‌عنوان یک موقعیت تربیتی مورد توجه قرار گیرد، نه صرفاً یک هفته پر از برنامه‌های کلیشه‌ای. این هفته می‌تواند بستری برای بازشناسی معلمان مؤثر و دلسوز باشد که در سکوت و بی‌ادعایی خدمت می‌کنند.»

وی با اشاره به فرآیند انتخاب معلمان نمونه در ناحیه ۲ کرج اظهار کرد:« نگاه ما در این انتخاب صرفاً مبتنی بر فرم و امتیاز نبوده است. سعی کردیم شاخص‌هایی فراتر از ارزشیابی‌های معمول در نظر بگیریم؛ چراکه برخی معلمان، حتی با نمرات متوسط، منش و اثربخشی بسیار بالایی در کلاس درس دارند.»

معظمی افزود:« معلمی که با وجود بیماری یا از دست دادن عزیزانش کلاس را تعطیل نمی‌کند و خود را موظف به استمرار یاددهی و یادگیری می‌داند، مصداق واقعی تعهد و مسئولیت‌پذیری است. ما این معلمان را جهادی می‌دانیم و وظیفه داریم آن‌ها را به‌عنوان الگو معرفی کنیم.»

وی اضافه کرد: «یکی از معلمانی که امسال برگزیده شد، در شرایط سخت خانوادگی نیز کلاسش را بدون وقفه برگزار می‌کرد. این فرد بدون آن‌که انتظار دیده‌شدن یا پاداش داشته باشند، به رسالت خود وفادار مانده‌ است.ما نیز وظیفه داریم آن‌ها را ببینیم و معرفی نماییم.»

معظمی ادامه داد: «نباید در انتخاب معلمان نمونه تنها به فرم‌ها و نمره‌های خام توجه کرد. گاهی منش و رفتار معلم در مدرسه تأثیری فراتر از هر ارزشیابی رسمی دارد. معلمانی هستند که منش و گفتارشان به تربیت دانش‌آموزان معنا می‌دهد.»

وی با بیان اینکه معلمی مأموریت است، نه شغل ساده، افزود:«کسی که این مسیر را انتخاب می‌کند، باید بداند که معلمی گرایش نیست بلکه مسئولیت و رسالت تربیتی است. ما هم باید در انتخاب و معرفی الگوها این نگاه را داشته باشیم.»

معظمی تصریح کرد: «در فرایند شناسایی معلمان نمونه، علاوه بر نظر مدیران و ناظران، از بازخورد دانش‌آموزان و اولیا نیز استفاده کردیم. گاه دانش‌آموزان بهتر از هر کس دیگر می‌توانند بگویند که کدام معلم در زندگی‌شان اثرگذار بوده است.زیرا معلمانی را در این ناحیه داریم که در سکوت و گمنامی، حتی در مناطق کم‌برخوردار و مدارس با امکانات محدود، فعالیت می‌کنند اما تأثیرشان بر دانش‌آموزان چشمگیر است.این‌ها سرمایه‌های آموزش‌وپرورش هستند»

مدیر آموزش و پرورش ناحیه ۲ کرج ادامه داد: «هدف ما این بود که هفته معلم را تبدیل به فرصتی برای معرفی این معلمان گمنام کنیم. تجلیل از معلم نباید صرفاً یک لوح تقدیر باشد بلکه باید معرفی یک الگوی انسانی و اخلاقی به جامعه باشد.همچنین تجلیل از معلمان باید از جنس انگیزه‌بخشی باشد، نه کار نمادین. معلمی که در اوج مشکلات شخصی کلاس را تعطیل نکرده، باید الگویی برای دیگران باشد. این کار، یک کار فرهنگی و تربیتی است نه فقط اداری.»

وی خاطرنشان کرد: «انتخاب معلمان نمونه باید بر مبنای «تأثیر تربیتی» باشد، نه صرفاً آموزش یا مهارت، معلمی که بتواند ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به دانش‌آموز منتقل کند، سهمی بزرگ در آینده‌سازی کشور دارد.»

معظمی در پایان گفت:« امیدوارم بتوانیم با این رویکرد، معلمان شایسته‌ای را به جامعه معرفی کنیم که نه‌تنها در آموزش بلکه در تربیت و پرورش نسل آینده نقش مؤثری دارند. باید قدردان این گمنامان پراثر باشیم.»

خبرنگار : دانش آموز : محمدحسین صوفی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار