معاون امور تعاون وزارت کار در گفت‌وگو با پانا؛

دیگر نیاز به وثیقه‌های هنگفت نیست؛ تعاونی‌ها همدیگر را ضمانت کنند

تهران (پانا) - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان می‌کند که پیرو دستور رییس جمهوری مبنی بر پرداخت وام‌های بدون ضامن، بسترهایی در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون فراهم شده تا تعاونی‌ها به‌صورت ضربدری همدیگر را برای دریافت وام تضمین کنند و دیگر نیاز به وثیقه‌های هنگفت گذشته نیست.

کد مطلب: ۱۲۵۱۵۳۸
لینک کوتاه کپی شد
دیگر نیاز به وثیقه‌های هنگفت نیست؛ تعاونی‌ها همدیگر را ضمانت کنند

ماجرای پرداخت وام‌های بدون ضامن مدت‌هاست که نقل محافل مختلف شده است. این ماجرا از نشست رئیس‌جمهوری با مدیران عامل بانک‌ها آغاز شد. در آن نشست مصوب شد تا پرداخت تسهیلات خرد به مردم با اعتبارسنجی جایگزین اخذ وثیقه شود و بعد از آن بانک‌های دولتی یکی‌یکی اعلام آمادگی کردند که بسترهای انجام این مهم را فراهم کرده‌اند.

جزییات راه‌اندازی خط اعتباری تسهیلاتی ۲ هزار میلیارد تومانی

یکی از مهترین مخاطبان این وام‌ها کسانی هستند که اشتغال برای افراد کم‌درآمد ایجاد می‌کنند و در قالب تعاونی‌ها در کشور فعال هستند. از اصلی‌‌‌ترین موانع اعطای تسهیلات اعتباری برای تعاونی‌‌‌ها، نداشتن وثیقه‌های کافی موردنظر بانک‌ها، موسسات مالی و اعتباری و بالا بودن ریسک سرمایه‌گذاری برای این بنگاه‌‌‌هاست.

افراد روستایی و دهک‌‌‌های پایین جامعه در این طرح می‌توانند به‌‌‌صورت متقابل ضامن هم شوند و به‌راحتی اعتبارات در نظر گرفته شده از طرف دولت را جذب کنند. این صندوق برای تأمین ضمانت وام‌‌‌های خرد اشتغال‌زا به‌‌‌صورت زنجیره، خوشه و اعضای تعاونی‌‌‌ با تأکید بر اعتبارسنجی نوین اجتماعی و با ضمانت زنجیره‌‌‌ای آمادگی دارد

«مهدی مسکنی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با پانا درباره فراهم کردن تسهیلات کسب‌وکار برای تعاونی‌های کشور گفت: «خط اعتباری تسهیلاتی ۲ هزار میلیارد تومانی جهت حمایت از پایداری و توسعه کسب‌وکارهای اشتغال‌زای تعاونی که در قالب طرح‌های در حال بهره‌برداری جدید یا نیمه‌تمام هستند در بخش‌‌‌های تولید، توزیع و خدمات ایجاد شد.»

وی افزود: «این 2 هزار میلیارد اعتبار در اختیار استان‌ها قرار داد و استان‌ها از طریق ثبت درخواست‌هایی که تعاونی‌ها دارند به ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی تقاضا می‌دهند و در کارگروه استانی تصویب می‌شود و پس از آن به تهران اعلام می‌شود. ناگفته نماند دسته‌بندی‌هایی هم انجام شده است برای مثال حوزه چرخش ارزش، حوزه دانش‌بنیان، حوزه زنان و جوانان و حوزه‌هایی که مرتبط با آن‌ها بوده هرکدام دسته‌بندی ‌شده‌اند تا این اعتبار در یک حوزه انباشت نشود.»

تعاونی‌ها چگونه وام بدون وثیقه بگیرند؟

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پرداخت وام‌های بدون وثیقه به تعاونی‌ها اظهار کرد: «در اجرای منویات مقام معظم رهبری و با هدف مانع‌زدایی و پشتیبانی از اجرای طرح‌های اشتغال‌زای تعاونی‌های کشور تفاهم‌نامه‌‌‌ای با یک بانک و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون امضا شد. در واقع بعد از اینکه مبلغ 2 هزار میلیارد تومان اعتبار تسهیلات کسب‌وکار با نرخ 12 تا 18 درصد تصویب شد و آیین‌نامه‌اش ابلاغ شد نکته‌ای که داشتیم بحث تضامین بود. بحثی که رییس جمهوری محترم هم درخواست کردند تا پیگیری و تسهیل شود. برای اولین بار این موضوع را مطرح می‌کنم که با پیگیری‌هایی که داشتیم توانستیم امروز در صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون، تضمین را به‌صورت ضربدری، خوشه‌ای برای تعاونی تسهیل کنیم. از این به بعد تعاونی‌ها می‌توانند به‌صورت ضربدری و گروهی همدیگر را تضمین کنند بدون آن وثیقه‌های جدی که قبلاً نیاز بود. این اقدام در راستای تسهیل کسب‌وکار تعاونی‌ها بسیار مهم است.»

مسکنی افزود: «افراد روستایی و دهک‌‌‌های پایین جامعه در این طرح می‌توانند به‌‌‌صورت متقابل ضامن هم شوند و به‌ راحتی اعتبارات در نظر گرفته شده از طرف دولت را جذب کنند. این صندوق برای تأمین ضمانت وام‌‌‌های خرد اشتغال‌زا به‌‌‌صورت زنجیره، خوشه و اعضای تعاونی‌‌‌ با تأکید بر اعتبارسنجی نوین اجتماعی و با ضمانت زنجیره‌‌‌ای آمادگی دارد. صندوق می‌تواند بخشی از منابع خود را برای تسهیل در جذب اعتبارات اشتغال‌زایی خرد به‌منظور توزیع عادلانه ثروت و عدالت‌‌‌گستری به افراد دهک پایین جامعه اختصاص دهد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار