استاد حوزه و دانشگاه: کلام، لحن و حرکات بدن در ارتباط موثر با دیگران نقش موثر دارد

تبریز (پانا) - استاد حوزه و دانشگاه و رئیس قرارگاه منطقه ای بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا از راه های ارتباط موثر با مخاطبان به ویژه نوجوانان و دانش آموزان سخن گفت.

کد مطلب: ۸۲۳۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
استاد حوزه و دانشگاه: کلام، لحن و حرکات بدن در ارتباط موثر با دیگران نقش موثر دارد

حجت الاسلام شعبانی در دوره آموزشی ضمن خدمت اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با عنوان " احکام زندگی در اسلام" در محل سالن اجتماعات این اداره با بیان این که هدف از ارتباط موثر انتقال خوبی ها است، اظهار داشت: اگر ما در ارتباط با نوجوانان این زمینه را ایجاد کنیم که آن ها بتوانند به راحتی با ما درد و دل کنند بهتر خواهیم توانست آن ها را راهنمایی کنیم.

وی شناخت بهتر دیگران، پیشنهادهای جالب و برآورده شدن خواسته ها را از پاداش های جانبی ارتباط موثر عنوان کرد و ادامه داد: ما هرگز با قالب و محتوای خوب نمی توانیم قلب مخاطب را تسخیر کنیم بلکه نیاز داریم با بیان خوب مخاطب را جذب کنیم و هنر فن بیان داشته باشیم.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص رازهای ارتباط موثر در محیط خانه و کار و در ارتباط با دوستان و ارباب رجوع و دانش آموزان گفت: در یک ارتباط موثر نیاز داریم تا روش انتقال اطلاعات را بدانیم که هفت درصد روش انتقال اطلاعات از طریق کلام و 38 درصد از طریق لحن و طنین است.

شعبانی اضافه کرد: اگر لحن کلام یکنواخت باشد سبب خوابیدن مخاطب و اگر لحن متغیر باشد سبب بیدار شدن وی و گوش کردن به حرف های سخنران خواهد شد.

وی ادامه داد: 55درصد روش انتقال اطلاعات نیز از راه حرکات و زبان بدن است که باید با صحبت هماهنگ باشد که اگر غیر این باشد 7دردصد انتقال از طریق کلام نیز از بین می رود.

رئیس قرارگاه منطقه ای بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا بر مخاطب شناسی تاکید کرد و افزود: از لحاظ روان شناسی افراد به سه دسته بصری، سمعی و لمسی تقسیم می شوند که باید ویژگی های متفاوت این افراد را در سخنرانی ها مد نظر قرار داد.

شعبانی ادامه داد: افراد بصری با سرعت حرف می زنند و حرکت و هیجانات زیادی دارند، افراد سمعی نیز کمی آرامتر حرف زده و هیجانات کمتری نسبت به گروه بصری دارند و افراد لمسی بسیار پرحوصله هستند و حرکت و هیجانات بسیار کمی دارند.

وی تصریح کرد: مدل سازی حالت در بحث های مشاوره خیلی مهم است این که ما نوع و نحوه نشستمان را با فرد مشاوره شونده هماهنگ کنیم تا او احساس راحتی کند تا بهتر بتوانیم ارتباط برقرار کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: گاهی نیز برای ارتباط موثر با یک فرد و جلب اعتماد می توانیم بخشی از رازهای زندگی خود را با فرد مشاوره شونده درمیان بگذاریم.

شعبانی گفت: برای ارتباط موثر همچنین باید شنونده خوبی بود و با رغبت و حوصله به سخنان طرف مقابل گوش کرد و تحمل و ظرفیت بالایی داشت.

وی با بیان این که مخالف صریح سبب لجاجت می شود، ادامه داد: اگر شنونده خوبی برای فرزندان و نوجوانان نباشیم مطمئنا کسانی هستند که با سوء نیت شنونده خوبی برای حرف ها و درد و دل های فرزندانمان خواهند بود.

رئیس قرارگاه منطقه ای بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا بیان کرد: کسانی که حافظه خوبی دارند و اشخاص و اسامی را در موقعیت های مختلف مکانی و زمانی به راحتی به یاد می آورند در ارتباط موثر موفق تر هستند.

شعبانی تصریح کرد: انسان از تحسین خوشش نمی آید بلکه به تحسین نیاز دارد مخصوصا مردان به تحسین شدن به شدت نیاز دارند.

وی گفت: در یک ارتباط موثر حتما اصل باید برای ارتباط باشد و حدود ارتباط حفظ شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار