مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان:
افزایش ضریب امتحانات نهایی به ۶۰ درصد، زمینهساز افزایش حکمرانی آموزش و پرورش است
اصفهان (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت گردش مالی مؤسسات کنکوری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است و زمانی که آموزش و پرورش بتواند ۶۰ درصد از نتیجه کنکور را تعیین تکلیف کند حکمرانی آموزش و پرورش افزایش پیدا میکند.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، محمدرضا ابراهیمی، مدیرکل آموزش و پرورش استان در نشست گردهمایی مدیران مدارس ناحیه ۲ شهر اصفهان، ضمن تبریک فراررسیدن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر اظهار کرد: از امام صادق (ع) نقل است که فرمودند یتیم کسی نیست که پدر و مادرش را از دست داده است، بلکه یتیم واقعی کسی است که از علم و ادب بیبهره است.
وی ادامه داد: ما فرهنگیان مفتخریم در حال انجام کاری هستیم که یتیم واقعی وجود نداشته باشد و این والاترین ارزش معلم است.
ابراهیمی بیان کرد: معلمان افتخار میکنند که همکار خدا و انبیاء الهی هستند و در راستای ترویج معارف اهل بیت (ع)، جهلزدایی و علمپروری گام برمیدارند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان مدیران مدارس را فرمانده حرکت در مسیر تعلیم و تربیت دانست و اذعان کرد: مدیر «کن فیکون» آموزش و پرورش است، زیرا میتواند بدون امکانات و زیرساخت نیز ناشدنیها را شدنی کند یا با وجود تمام امکانات بخشنامه و شیوهنامهای را که باب طبعش نباشد اجرا نکند و برنامهها و کارها را به سرانجام نرساند.
وی سال تحصیلی سپری شده را سالی ویژه خواند و افزود: دشمن در این سال تحصیلی فتنه عظیمی ایجاد کرد و جوانان و نوجوانان را هدف قرار داد که به لطف خدا و با تدبیر مدیران مدارس دشمن موفق نشد، اما این حمله تلفاتی داشت و موجب تسخیر فکر بعضی از جوانان و نوجوانان شد که در این زمینه و برای پر کردن این خلاء باید کار بسیاری انجام شود.
ابراهیمی ماجرای مسمومیتهای دانشآموزان در سال تحصیلی سپری شده را به عنوان یکی دیگر از چالشهای این سال تحصیلی برشمرد و متذکر شد: در این زمینه، دشمن بدون وجود عاملی مؤثر و با تکیه بر روشهای جنگ شناختی آسیب و استرس زیادی به دانشآموزان وارد کرد و پراسترسترین سال تحصیلی را پدید آورد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان آزمون نهایی پایه دوازدهم را کارویژه آموزش و پرورش در روزهای پیشرو دانست و بیان کرد: حکمرانی آموزش و پرورش در سالهای اخیر دچار مشکل شده است و در این زمینه باید اقداماتی انجام دهیم تا کسی گمان نکند که آموزش و پرورش توانایی انجام کارهای تخصصی را ندارد.
وی با اشاره به اینکه برخی از استانداران میپندارند آموزش و پرورش نمیتواند امتحانات نهایی را باکیفیت برگزار کند تصریح کرد: در جلسه تجلیل از شوراهای برتر آموزش و پرورش کشور در حضور وزیر کشور و سرپرست وزارت آموزش و پرورش در همین مورد متذکر شدم که کنکور سراسری به عنوان بزرگترین آزمون کشور توسط آموزش و پرورشیها انجام میشود، پس در این زمینه نگرانی خاصی وجود ندارد اما نگران عدم همکاری یا همکاری کم نهادهای دیگر با آموزش و پرورش هستیم.
ابراهیمی با بیان اینکه امسال آزمونهای نهایی با هیچ سال دیگری قابل مقایسه نیست و جامعه، دانشآموز و اولیا حساسیت ویژهای روی این آزمون دارند یادآور شد: گردش مالی مؤسسات کنکوری بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان است و زمانی که آموزش و پرورش بتواند ۶۰ درصد از نتیجه کنکور را تعیین تکلیف کند حکمرانی آموزش و پرورش افزایش پیدا میکند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان هر آزمون نهایی را یک کنکور دانست و ادامه داد: همه مدیران باید در راستای اجرای بهتر این آزمونها همکاری لازم را داشته باشند چرا که این مسئله موجب عادلانهتر شدن فرآیند ورود به دانشگاه میشود و علم را جایگزین مهارت تستزنی میکند.
وی ثبتنام سال تحصیلی جدید را دومین پروژه ویژه آموزش و پرورش در روزهای پیشرو دانست و بیان کرد: رضایتمندی در ثبتنام باید مورد توجه قرار گیرد و به گونهای برنامهریزی شود که مردم معطل و آزرده نشوند و به علاوه پول گرفتن نیز نباید شرط ثبتنام در مدارس دولتی باشد.
ابراهیمی نیروی انسانی را چالش اساسی آموزش و پرورش در سال تحصیلی پیشرو دانست و اضافه کرد: حدود ۲۰ هزار نفر در استان اصفهان کسری نیرو وجود دارد که ۵ هزار نفر آن با استخدام و ورودیهای دانشگاه فرهنگیان تأمین خواهد شد و مابقی را باید با به کارگیری بازنشستگان مدیریت کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ساماندهی فضا را مقدم بر سازماندهی نیروی انسانی خواند و گفت: رتبهبندی با تمام فراز و فرودهای آن اتفاق افتاد و اعتراضهایی وجود دارد که رسیدگی خواهد شد.
وی اظهار کرد: ۹۴۰ هزار معلم در یک بازه زمانی کوتاه رتبهبندی شدهاند و این اتفاقی بیسابقه در طول تاریخ آموزش و پرورش است و اعتراضات نباید موجب شود که اصل این کار تحتالشعاع قرار گیرد.
ابراهیمی با بیان اینکه مهمترین دستاورد رتبهبندی عدم مقایسه معلم با کارمند و مقایسه او با عضو هیئت علمی دانشگاه است بیان کرد: از خردادماه فرآیند رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی آغاز خواهد شد و تلاش بر این است به نحوی عمل شود تا حتیالمقدور حق به حقدار برسد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان اذعان کرد: زمانی جامعه ارتقا پیدا میکند که معلم ارتقا پیدا کند و زمانی جایگاه معلم ارتقا پیدا میکند که دیگران به او احترام بگذارند و به همین دلیل امسال پویش سپاس معلم را برگزار کردیم و مدیران کل مختلف، فرمانداران، ائمه جمعه، فرماندهان نظامی و انتظامی و مسئولین دیگر با ورود به مدارس از معلمان تجلیل کردند.
وی ضمن اشاره به ورودیهای جدید آموزش و پرورش در سال جاری تصریح کرد: آزمون رشته آموزش ابتدایی برگزار شد که نتایج آن در خردادماه اعلام خواهد شد و همچنین متعاقب آن آزمون آموزش متوسطه برگزار میشود و سپس در ادامه آزمون ورودی نیروهای پرورشی و نیروهای خدماتی برگزار خواهد شد.
ابراهیمی کاهش ورودی نیرو به آموزش و پرورش در طول سالهای گذشته را نتیجه ترک فعلهای گذشتگان دانست و خاطرنشان کرد: در یک بازه زمانی ورودی دانشگاه فرهنگیان از ۲۵ هزار نفر به ۳ هزار نفر رسید و اکنون ما باید این ترک فعلها را جبران کنیم و در همین راستا ورودی دانشگاه فرهنگیان اصفهان در سال گذشته دو برابر افزایش یافت و به ۲۳۰۰ نفر رسید که در میان آنها تعداد قابل توجهی رتبههای تک رقمی و دو رقمی وجود داشتهاند.
ارسال دیدگاه