یک کارشناس هوش مصنوعی در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
ضرورت فرهنگسازی برای استفاده از هوش مصنوعی در مدارس
تهران (پانا) - یک کارشناس هوش مصنوعی گفت: تکیه صرف بر هوشمصنوعی میتواند خلاقیت و تمرکز دانشآموزان را کاهش دهد، اما استفاده درست و اصولی از آن میتواند کمککننده باشد که باید در این زمینه فرهگسازی شود.
مجید خلخالی در گفتوگو با پانا درباره استفاده از هوش مصنوعی و تاثیر آن بر یادگیری دانشآموزان در مدارس کشور، اظهار کرد: «در ابتدا باید گفت ممکن است از یک جهت خلاقیت بچهها با استفاده از هوش مصنوعی کم شود، یعنی صرفا به هوش مصنوعی متکی شوند که موضوع را از دو جهت میتوان بررسی کرد؛ هم بُعد کاهش خلاقیت و هم برای اینکه هوش مصنوعی چطور میتواند باعث افزایش یادگیری و تمرکز در بچهها شود.»
یک کارشناس هوش مصنوعی افزود: «اگر هوش مصنوعی صرفا بخواهد برای ما تمرینها را حل کند و وظایفی را که به عهده دانشآموز است از طریق آن انجام شود و دانشآموز صرفا متکی به آن باشد نتیجه این میشود که روز به روز آن تمرکز و خلاقیت دانشآموز از بین میرود و وابسته به هوش مصنوعی میشود.»
خلخالی اضافه کرد: «اما روی دیگر سکه هم وجود دارد. اگر قرار باشد از هوش مصنوعی بهدرستی استفاده شود، میتوان آن را به عنوان یک دستیار یا یک معلم آماده که ۲۴ ساعته در خدمت است، به کار برد. به جای اینکه فقط جواب سوالات و تمرینها از هوش مصنوعی درخواست شود، میتوان از هوش مصنوعی درخواست کرد تا درس را گام به گام و اصولی تشریح کند، سپس از ما سوالاتی بپرسد، تمریناتی بخواهد و سطح ما را بسنجد. از این طریق میتوان هوش مصنوعی را بهینه استفاده کرد و باعث همافزایی شد.»
خلخالی با تأکید بر اینکه استفاده از هوش مصنوعی باید اصولی باشد، گفت: «راهکار اصلی برای استفاده درست از هوش مصنوعی، ابتدا فرهگسازی است. حال سوال این است چگونه باید فرهنگسازی شود؟ هر فناوری و تکنولوژی که وارد کشور میشود، باید برای زیستبوم ایران و متناسب با فرهنگ کشور تنظیم شود. این امر مستلزم این است که رسانهها، از جمله رادیو، تلویزیون و خبرگزاریها، جنبههای مثبت و منفی و راههای استفاده از هوش مصنوعی را تشریح کنند تا معلمان و والدینی که میخواهند از آن استفاده کنند، آگاه شوند.»
ارسال دیدگاه