یک روانشناس در گفتوگو با پانا مطرح کرد؛
راهکارهایی برای کنترل اضطراب کلاساولیها
تهران (پانا) - یک روانشناس گفت: کودک پس از ورود به مدرسه ممکن است احساس کند به اندازه گذشته درک نمیشود، در حالی که مدرسه انتظارات خاصی از او دارد. این شرایط میتواند اضطرابزا باشد و او را وارد مرحلهای بحرانی کند. برای کاهش این اضطراب، بهتر است والدین پیش از شروع مدرسه، تصویر روشنی از محیط آموزشی به فرزند خود ارائه دهند.

سارا گلستانی در گفتوگو با پانا درباره چگونگی کنترل اضطراب دانشآموزان کلاس اولی توسط والدین و کادر مدارس اظهار کرد: «دانشآموزان کلاس اولی و حتی کودکان مهدکودک و پیشدبستانی، در ابتدای ورود به محیط آموزشی با بحرانی به نام «مستقل شدن از خانواده» مواجه میشوند. آنها باید از فضای امن خانه و حضور والدین جدا شده و وارد محیطی جدید با افراد ناشناس شوند که طبیعتاً چالشهای ارتباطی و اضطرابزا را به همراه دارد.»
وی افزود: «کودک پس از ورود به مدرسه ممکن است احساس کند به اندازه گذشته درک نمیشود، در حالی که مدرسه انتظارات خاصی از او دارد. این شرایط میتواند اضطرابزا باشد و او را وارد مرحلهای بحرانی کند. برای کاهش این اضطراب، بهتر است والدین پیش از شروع مدرسه، تصویر روشنی از محیط آموزشی به فرزند خود ارائه دهند، فضای مدرسه و رویدادهای احتمالی را برای او توضیح دهند و برنامههایی خوشایند اما واقعی را برای او ترسیم کنند تا از ابهام و ناشناختگی خارج شود.»
این روانشناس خاطرنشان کرد: «برخی کودکان به زمان بیشتری نیاز دارند تا وابستگی خود را از والدین کم کنند. در مواردی که اضطراب کودک شدیدتر است، لازم است یکی از والدین در هفتههای اول بخشی از زمان را همراه او در مدرسه بگذرانند تا کودک بتواند به تدریج احساس امنیت کرده و به فضای جدید اعتماد کند. این زمان بسته به شرایط هر کودک ممکن است بین دو هفته تا یک ماه یا بیشتر طول بکشد.»
گلستانی با اشاره به نقش معلمان و کادر مدرسه گفت: «وظیفه مدارس ایجاد فضایی شاد، امن و مبتنی بر بازی و ارتباط است؛ فضایی که انگیزه حضور در مدرسه را در کودک تقویت کند. رفتار مهربانانه، توانایی در حل مسئله و مهارتهای ارتباطی از ضروریات کار معلمان است. کادر مدرسه باید اضطراب دانشآموزان را درک کرده و از هرگونه رفتار پرخاشگرانه یا جدی و سرد خودداری کنند، زیرا چنین رفتاری فقط اضطراب کودک را افزایش داده و مقاومت او را در پذیرش فضای جدید بیشتر میکند.»
وی تأکید کرد: «هدف اصلی برای کلاساولیها و پیشدبستانیها این است که بتوانند فضای اجتماعی را بپذیرند و احساس امنیت کافی داشته باشند تا تجربههای یادگیری خود را با آرامش پشت سر بگذارند. همه افرادی که در این مسیر نقش دارند اعم از مادر پدر معلمان و غیره باید با این هدف حرکت کنند و اقدامات لازم را برای تحقق آن انجام دهند.»
ارسال دیدگاه