حضور ۸۰۰ هیأت ممتحنه در رشتههای تخصصی و فوق تخصصی وزارت بهداشت
تهران (پانا) - مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت با اعلام اینکه ۸۰۰ هیات ممتحنه در رشتههای تخصصی و فوق تخصصی وزارت بهداشت حضور دارند، گفت: آزمون گواهینامه مهمترین آزمون این وزارتخانه است.

شهریار نفیسی اظهار کرد: وزارت بهداشت دغدغهای جز تربیت نیروهای تخصصی کارآمد ندارد، ما دستیاران زبدهای تربیت کردهایم که در سراسر کشور حضور داشته و به مردم عزیزمان خدمت میکنند. بنابراین، سالهای سال با دستیاران زندگی کردهایم و این موضوع متفاوت است با استادی که در یک دوره کارشناسی، تماس کوتاهی با دانشجویی دارد که تنها دو واحد درسی با او میگذراند.
وی افزود: ما صبح تا شب در بخشهای بیمارستانی با دستیاران هستیم و دغدغهای جز تربیت افرادی توانمند که بتوانند خدمات مناسبی به مردم ارائه دهند نداریم. خوشبختانه، جدیت زیادی در این مسئله وجود دارد.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه خود من به عنوان عضو هیأت علمی و در جایگاه حقوقی که در دبیرخانه دارم، بر رعایت استانداردهای آموزشی تأکید دارم، گفت: وزارت بهداشت حدود ۸۰۰ عضو هیأت ممتحنه در رشتههای مختلف تخصصی و فوق تخصصی دارد. این اساتید، سؤالها را با کیفیت بالایی در بازه زمانی نسبتاً قابل توجهی طراحی میکنند، روی آنها کار کرده و کیفیتشان را ارتقاء میدهند تا بتوانند دانش دستیاران را بهدرستی بسنجند.
نفیسی ادامه داد: بعد از برگزاری آزمون، اعتراضات دریافت شده و مجدداً در اختیار هیأت ممتحنه قرار میگیرد. به اعتراضات بهصورت منصفانه رسیدگی میشود و در نمرات، ترتیب اثر داده میشود.
وی با بیان اینکه در آزمون گواهینامه امسال، قولی که وزیر و معاونان ایشان به دلیل شرایط ویژه داده بودند مبنی بر همراهی با دستیاران، کاملاً مدنظر قرار گرفته و اعمال شده است، اظهار داشت: امسال درصد قبولی آزمون گواهینامه حدود ۵۴ درصد بوده، ولی با توجه به نظرات مثبتی که از سوی دبیرخانه تخصصی و هیأتهای بورد ارائه شد، سختیهایی که دستیاران بهدلیل شرایط جنگ متحمل شدند در نظر گرفته شد. نهایتاً با اصلاح سؤالات و ارفاقهایی که از سوی بورد اعمال شد، قبولیها به حدود ۹۳ درصد رسید.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت افزود: این ۹۳ درصد قبولی مربوط به میانگین کل شرکتکنندگان بوده و در مجموع، ۷ درصد مردودی داشتهایم.
وی یادآور شد: هیچ رشتهای کمتر از ۸۲ درصد قبولی نداشته و حتی برخی رشتهها ۱۰۰ درصد قبولی داشتهاند. البته دغدغه اصلی، توانمندی فارغالتحصیلان تخصصی است که در ارفاقات هم مدنظر قرار گرفته و در تعامل با هیأتهای بورد، در برخی رشتهها تا ۲۷ نمره ارفاق شده است.
دکتر نفیسی خاطرنشان کرد: نظر هیأت بورد و دبیرخانه این بوده که ارفاق بیش از این ممکن است باعث شود افرادی که دانش کافی ندارند، فارغالتحصیل شوند و این امر میتواند سلامت بیماران را به خطر بیندازد.
وی با اعلام اینکه از میان حدود ۳۷۰۰ شرکتکننده در آزمون گواهینامه، تعداد مردودیها حدود ۳۰۰ نفر بوده، در پاسخ به اعتراضی مبنی بر تغییر اعضای هیأت ممتحنه گفت: ما آییننامهای تحت عنوان «آییننامه هیأتهای ممتحنه» داریم. این آییننامه از دبیرخانه تخصصی میخواهد که در هر دورهای که برای هیأتهای ممتحنه ابلاغ صادر میشود، حدود ۳۰ درصد از اعضای هیأت ممتحنه در دوره بعد تغییر کنند. علت این کار، ورود افکار جدید به هیأتهاست. با این حال، تغییرات در این دوره حدود ۲۰ درصد بوده است و در این زمینه، نظرات دانشگاههای علوم پزشکی نیز لحاظ شده است.
وی در خصوص انتشار پاسخنامه آزمون در سایت سنجش گفت: کلید اولیه آزمون در سایت قرار گرفت و دانشجویان با دیدن آن، متوجه ایرادات خود شدند. سپس بازنگری انجام شده و به اعتراضات رسیدگی شد.
دکتر نفیسی افزود: کلید نهایی آزمون هنوز در سایت قرار نگرفته اما این کلید نیز به هیچ شکلی نمایانگر نمره دستیاران نیست. در این خصوص، در سالهای مختلف و در رشتههای مختلف، رویههای متفاوتی وجود داشته؛ برخی سالها کلید نهایی منتشر شده و در برخی سالها، خیر.
وی با بیان اینکه دستیارانی که نسبت به نمره اولیه و نهایی خود اعتراض دارند، باید بدانند که رسیدگی به آن در سازمان سنجش آموزش پزشکی انجام میشود، نه دبیرخانه شورای آموزش پزشکی تخصصی، گفت: البته هر کسی که برای من پیامک فرستاده، نمره اولیه و نهاییاش را برایش ارسال کردهام.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت توضیح داد: علت اینکه تصمیم گرفته شد آزمون گواهینامه با آزمون بورد برگزار شود نه با آزمون ارتقا، این است که آزمون ارتقا از دید وزارت بهداشت و دانشگاهها، یک آزمون دستگرمی است. بنابراین در آزمون ارتقا، هدف ما سنجش نهایی توانمندی دستیاران برای کسب عنوان متخصص نیست.
نفیسی تأکید کرد: در آزمون ارتقا، حداکثر کمک به داوطلبان انجام میشود تا همه قبول شوند. حتی اگر کسی در این آزمون مردود شود، در سال بعد به او اجازه داده میشود دو بار آزمون ارتقا بدهد. بنابراین، پیوستن گواهینامه به آزمون ارتقا، در واقع باعث کاهش کیفیت گواهینامه میشود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در صورت تغییر روند آزمونها، نباید از یک سال قبل اطلاع داده شود، گفت: ما شورایی به نام شورای آموزش پزشکی تخصصی داریم که مصوبات آن در حکم قانون است. اگر میخواستیم منابع آزمون را تغییر دهیم، حرف شما صحیح بود و باید یک سال قبل اطلاعرسانی میکردیم. اما شورا میتواند تصمیم بگیرد مصوبهای را از دو ماه بعد، شش ماه بعد یا حتی دو سال بعد اجرایی کند.
نفیسی افزود: در ترکیب این شورا، تمامی رؤسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی حضور دارند و نظر میدهند. ضمناً زمانی که مصوبه آزمونهای امسال تصویب شد، هنوز جنگی در جریان نبود.
وی ادامه داد: علت اینکه شورا تصمیم گرفت مصوبه از ۶ ماه بعد اجرا شود، این بود که هیچ تغییری در ساختار آزمونها ایجاد نشده بود. آزمون همان آزمون MCQ با ۱۵۰ سؤال بود، هیأت ممتحنه تقریباً با سالهای قبل مشابه بود و بسیاری از سؤالات آزمون ارتقا را نیز هیأت بورد طراحی میکرد.
نفیسی یادآور شد: منابع آزمون دقیقاً یکسان بوده و نوع مطالعه دانشجویان برای آزمون گواهینامهای که به آزمون ارتقا متصل است یا به آزمون بورد، کاملاً مشابه است.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت، آزمون گواهینامه را مهمترین آزمون وزارت بهداشت دانست و گفت: بر اساس آزمون گواهینامه است که یک نفر، متخصص شناخته میشود یا خیر. بنابراین، این آزمون باید از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.
نفیسی افزود: ما در مدت کوتاهی که پیش رو داریم، باید تلاش کنیم کیفیت این آزمون را به گونهای ارتقا دهیم که بتواند توانمندی داوطلبان را بهتر شناسایی کند.
وی خاطرنشان کرد: معترضان آزمون میتوانند اعتراضات خود را مستقیم به دبیرخانه بورد ارسال کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. به تمامی مواردی که ایرادی در برگزاری آزمون، برگه پاسخ یا شرایط جلسه وجود داشته، رسیدگی خواهد شد.
مشاور دبیر شورای آموزش پزشکی تخصصی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: با آغوش باز، پذیرای دغدغهها و نظرات رزیدنتهای عزیز در خصوص اصلاح آزمونها در سالهای آینده هستیم. هماکنون نیز با تیمی متشکل از هزار نفر از اعضای هیأت علمی و دستیاران، این موارد در حال رصد و بررسی است.
ارسال دیدگاه