اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

شیب تند دلتا در کشور؛ رکورد ابتلا و فوتی کرونا شکسته شد

تهران (پانا) - شیب تند کرونای دلتا در ایران، افزایش مبتلایان و فوتی‌های کرونا، اظهارات جنجالی زالی درباره کرونا، مشخص شدن رأی پرونده عنابستانی، ماجرای زیرگرفتن 2 زن به دلیل بدحجابی و انتخاب زاکانی به عنوان شهردار تهران بخشی از مهم‌ترین خبرهای حوزه اجتماعی است در هفته‌ای که سپری شد.

کد مطلب: ۱۲۰۷۰۶۰
لینک کوتاه کپی شد
شیب تند دلتا در کشور؛ رکورد ابتلا و فوتی کرونا شکسته شد

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد که عمده این اخبار تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا قرار داشت. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه آمده است:

آمار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت از ابتدای شیوع کرونا تاکنون تعداد ۴ میلیون و ۲۸۱ هزار و ۲۱۷ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۹۵ هزار و ۶۴۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند و تاکنون سه میلیون ۶۱۸ هزار و ۲۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. در عین حال ۳۳۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۸ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

آمار واکسن کرونا

بر اساس اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت تاکنون ۱۳ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۳۱۰ نفر دُز اول واکسن کرونا و سه میلیون و ۴۰۱ هزار و ۴۸۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۷ میلیون و ۲۹۴ هزار و ۷۹۷ دُز رسید.

همچنین دوازدهمین محموله واکسن‌های وارداتی هلال‌احمر به کشور در هفته‌ای که گذشت وارد کشور شد. در این مرحله یک میلیون و 110 هزار دُز واکسن به کشور وارد شد، لازم به یادآوری است که تاکنون ۱۳ میلیون و 740 هزار دُز واکسن کرونا توسط ۱۴ پرواز به کشور منتقل شده است.

بستری ۴۳ هزار بیمار کرونایی در کشور

در هفته‌ای که سپری شد تعداد بستری‌های کرونایی نیز روندی صعودی را طی کرد که به گفته قاسم جان بابایی، بالغ بر ۴۳ هزار بیمار در بیمارستان‌های کشور بستری هستند و حدود ۲۵ هزار بیمار نیز در کل کشور در وضعیت بستری موقت هستند که خدمات بستری موقت دریافت می‌کنند.

اظهارات جنجالی زالی درباره کرونا

پس از اینکه علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونای تهران در اظهاراتی جنجالی اعلام کرد که فقط برای ۵ روز ذخیره واکسن در کشور وجود دارد و هزینه داروهای کرونا چند برابر واردات واکسن شده است اما اجازه خرید واکسن ندادند چون فکر می‌کردند گران است و آمارهای مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتشار اطلاعیه‌ای درباره اظهارات اخیر علیرضا زالی که از عدم واردات مناسب واکسن کرونا مخفی کردن آمارهای مرگ و میر سخن گفته بود، توضیحاتی داد و تاکید کرد که این اظهارات، «به صورت تقطیع‌شده» منتشر شده است.

منوعیت برگزاری مراسم عزاداری در اماکن سربسته

ماه محرم آغاز شده است و کار هیئات مذهبی نیز در این ایام ادامه دارد. در عین حال کشور درگیر موج پنجم کرونا است اما برخی از هیات‌های مذهبی علی‌رغم دستورالعملی که برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایام محرم وجود دارد، پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند. مساله‌ای که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا تاکید کرد که برگزاری مراسم عزاداری دراماکن سربسته و دسته روی در خیابان‌ها ممنوع است.

اعطای مرخصی به 2 تن از متهمان محیط زیستی

نیلوفر بیانی و هومن جوکار دو تن از متهمان محیط زیستی هستند که برای اولین بار و پس از 3 سال از بازداشت خود با موافقت قاضی مربوطه به مرخصی آمدند.

رأی پرونده عنابستانی مشخص شد

انتشار فیلمی از نحوه برخورد علی اصغر عنابستانی با مامور وظیفه راهور (نیروی انتظامی) بهمن ماه سال گذشته حاشیه‌های زیادی را در فضای رسانه‌ای و مجازی در پی داشته است. بر اساس این فیلم که به شکل گسترده در فضای مجازی منتشر شد، خودروی این نماینده حین عبور غیرقانونی از خط ویژه در یکی از خیابان‌های تهران با هشدار مامور راهور مواجه شده و به گفته یکی از شاهدان فیلم، سرانجام این مواجهه به جر و بحث و سیلی این نماینده بر صورت سرباز منجر شده است. عنابستانی بعد از چند روز و در پی واکنش‌های گسترده شهروندان، ‌در ویدئویی از مردم به خاطر رفتار خود عذرخواهی کرد. پلیس راهور هم اعلام کرد که این موضوع را به شکل حقوقی پیگیری می‌کند. همچنین در هفته‌ای که گذشت، رأی بدوی پرونده «علی ‎اصغر عنابستانی» نماینده مجلس شورای اسلامی صادر شد و وی به اتهام ضربه (سیلی) به سرباز ناجا به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد.

ماجرای زیرگرفتن 2 زن به دلیل بدحجابی

در هفته‌ای که سپری شد، در پی درگیری راننده یک خودرو سواری با 2 فرد پیاده، منجر به زیرگرفتن ۲ بانو توسط راننده سواری شد. پس از انتشار ویدئوی این درگیری، این فرد که پس از حادثه متواری شده بود. مجیدی دادستان ارومیه گفت: پس از اطلاع از وقوع تصادف عمدی در خیابان کاشانی و مجروح شدن یک نفر بانو در این حادثه، فورا دستورات لازم به بازپرس صادر و اقدامات لازم برای دستگیری عامل جرم انجام شد که نهایتا با همکاری موثر نیروهای انتظامی متهم متواری شناسایی و دستگیر و تحت نظر قرار گرفت و با قاطعیت به اتهام وی رسیدگی و مجازات مقرر قانونی صادر خواهد شد. وی افزود: اجازه خودسری و بی قانونی به کسی نخواهیم داد و هر کسی جان و مال و ناموس و امنیت مردم را به مخاطره بیاندازد به‌شدت با او برخورد خواهد شد.

زاکانی شهردار تهران شد

علیرضا زاکانی با ١٨ رای اعضای شورای شهر، شهردار منتخب شورا برای پایتخت شد. اعضای شورای ششم شهر تهران در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. زاکانی بعد از تایید و حکم وزیر کشور، به‌عنوان هجدهمین شهردار تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار