درازهی، عضو کمیسیون آموزش مجلس : برقراری عدالت اجتماعی در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی است

تهران (پانا) - عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی برقراری عدالت اجتماعی را در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی دانست.

کد مطلب: ۸۴۶۳۵۸
لینک کوتاه کپی شد
درازهی، عضو کمیسیون آموزش مجلس : برقراری عدالت اجتماعی در گرو شکل گرفتن عدالت آموزشی است

محمدباسط درازهی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، عدالت آموزشی را همان عدالت اجتماعی دانست و گفت: «در قانون اساسی آمده است همه مردم حق دارند از آموزش به طور یکسان بهره‌مند شوند. به عنوان نمونه سیستان و بلوچستان بسیار به لحاظ شاخص‌های آموزشی فاصله معناداری با دیگر استان‌ها دارد.»

او افزود: «عدالت اجتماعی شکل نمی‌گیرد مگر عدالت آموزشی برقرار شود و همه مردم از هر قوم و باور و عقیده‌ای به نحو احسن آموزش داده شوند.»

نماینده مردم سراوان، سیب، سوزان و مهرستان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی افزود: «سیستان و بلوچستان 103 هزار و 556 بازمانده از تحصیل دارد که 27 هزار و 129 نفر در مقطع ابتدایی هستند.»

درازهی ادامه داد: «آموزش و پرورش باید اولویت اولیه دولت‌ها باشد. در کشوری مانند ژاپن اولویت اول آموزش و پرورش است و حدود 220 میلیارد دلار برای آن هزینه می‌کند که 50 برابر کشور ماست.»

او ادامه داد: «مجلس در پیگیری و نظارت به این مهم تاکید دارد که اگر حرمت، جایگاه و شان و شخصیت معلم حفظ نشود جایگاه علمی کشور ارتقا نمی‌یابد. باید نسخه‌ای پیچید که آموزش و پرورش را در تخصیص اعتبارات، قانونگذاری‌ها و حمایت‌ها در اجتماع، مجلس، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادها مورد توجه قرار دهیم.»

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی افزود: «تهران و سیستان و بلوچستان بدترین وضع فضای آموزشی را دارند. خوب است که خیران به این دو حوزه بیشتر توجه کنند.»

درازهی یادآوری کرد نمایندگان مجلس بر یک‌پارچه کردن کل نظام آموزش و پرورش تاکید دارند. او گفت: «اینکه چون من نماینده مجلس‌ام فرزندم در فلان مدرسه درس بخواند احساس تبعیض را زیاد می‌کند.»

او افزود: «تنوع مدارس، تبعیض را رقم زده است. از سوی دیگر تبعیض در بین استان‌ها نیز وجود دارد. استان‌هایی داریم که مدرسه ندارند و زیر کپر درس می‌خوانند. اگر مدرسه را در قالب یک نظام آموزشی مدرسه‌ای ببینیم و به نسبت جمعیت، سرانه را تقسیم کنیم حتما بسیاری از فاصله‌ها کمتر خواهد شد. در مناطق مرزی، محروم و عشایری مشکل بیشتر است.»

این نماینده مجلس یکسان نبودن تمرکز و سرمایه‌گذاری دولت برای آموزش و پرورش در همه جا را از جمله عوامل ترک تحصیل دانست. او ادامه داد: «از شمال تا جنوب استان سیستان و بلوچستان 1200 کیلومتر است و دسترسی به فضای آموزشی سخت‌تر است. هر چه از پایتخت دور شویم بضاعت مالی مردم کمتر می‌شود. شاید در تهران خانواده‌ای بتواند یک میلیون و 500 هزار تومان در ماه برای آموزش هزینه کند اما در روستایی خانواده‌ای کل درآمدش بالاتر از یک میلیون تومان نیست.»

درازهی ادامه داد: «برای تحقق عدالت آموزشی باید همه مردم را با یک نگاه و زیر یک چتر ببینیم و بودجه مناطق کمتر برخوردار و مرزی را در قالب اجرای پروژه‌های مدارس شبانه‌روزی و... بهتر ببینند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار