وزیر آموزشوپرورش در رویداد راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی تأکید کرد؛
تحقق عدالت آموزشی در گرو اصلاح ساختار، برنامه درسی و حکمرانی آموزشوپرورش
تهران (پانا) - وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر اینکه نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران علیرغم چالشها، دستاوردهای بزرگی داشته است، گفت: امروز با نگاه راهبردی رئیسجمهور، آموزشوپرورش به مسئله اول دولت تبدیل شده و این فرصت تاریخی میتواند زمینهساز تحقق عدالت و ارتقای کیفیت آموزشی در کشور باشد.
علیرضا کاظمی صبح امروز، دوشنبه ۲۴ آذرماه در رویداد «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی»، با قدردانی از معلمان و فعالان این حوزه، آموزشوپرورش را زیربنای توسعه پایدار کشور دانست.
وی با اشاره به دستاوردهای نظام تعلیم و تربیت پس از انقلاب اسلامی، اظهار کرد: ریشهکنی بیسوادی، توسعه پوشش تحصیلی در همه مقاطع، افزایش حضور دختران در آموزش، توجه به نخبگان، گسترش پیشدبستانیها و موفقیتهای بینالمللی دانشآموزان در المپیادهای علمی از افتخارات بزرگ آموزشوپرورش است که حاصل تلاش معلمان کشور به شمار میرود.
وزیر آموزشوپرورش در ادامه، «کوچکانگاری»، «سادهانگاری» و «بیثباتی مدیریتی» را از مهمترین چالشهای نظام تعلیم و تربیت برشمرد و افزود: آموزشوپرورش یکی از پیچیدهترین و گستردهترین دستگاههای اجرایی کشور است، اما متأسفانه در دورههایی با نگاه سطحی به آن پرداخته شده و میانگین کوتاه مدت مدیریت در این وزارتخانه، مانع تحقق تحول پایدار شده است.
کاظمی با انتقاد از سیاستزدگی و تعدد مراجع تصمیمگیر در آموزشوپرورش، تصریح کرد: بیثباتی در سیاستگذاری منابع انسانی و مداخلات مقطعی، آسیبهای جدی به کیفیت آموزش وارد کرده و اصلاح این روند، نیازمند اجماع و نگاه ملی است.
وی تحقق عدالت و کیفیت آموزشی را منوط به چهار تحول اساسی دانست و گفت: تحول در برنامه درسی مدرسهمحور، اصلاح ساختار نظام آموزشی، چابکسازی سازمان و مهمتر از همه تحول در حکمرانی آموزشوپرورش، پیشنیاز دستیابی به عدالت آموزشی است.
وزیر آموزشوپرورش با تأکید بر نقش محوری مدرسه، افزود: امروز مدیر مدرسه اختیارات لازم را ندارد و بدون واگذاری اختیار و اصلاح سازوکار اداره مدارس، نمیتوان انتظار ارتقای کیفیت داشت.
کاظمی به چالشهای حوزه عدالت آموزشی اشاره کرد و گفت: کمبود فضاهای آموزشی استاندارد، مدارس فرسوده، بازماندگان از تحصیل، کمبود منابع انسانی، ضعف زیرساختهای ورزشی و توجه ناکافی به مدارس استثنایی از مهمترین مسائل این حوزه است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، معیشت و توانمندی معلمان را عامل کلیدی کیفیت آموزش دانست و خاطرنشان کرد: انگیزه، آموزش حرفهای، صلاحیت علمی و ثبات مسیر جذب معلم، نقش تعیینکنندهای در کیفیت یادگیری دانشآموزان دارد.
وزیر آموزشوپرورش با اشاره به محدودیتهای بودجهای، گفت: سهم آموزشوپرورش از بودجه عمومی کشور و سهم ناچیز اعتبارات غیرپرسنلی، امکان سرمایهگذاری مؤثر برای ارتقای کیفیت آموزشی را با چالش مواجه کرده است.
کاظمی با اشاره به اقدامات انجامشده در دولت چهاردهم، اظهار کرد: اجرای نهضت توسعه عدالت آموزشی، استانداردسازی تجهیزات، طرح «توانا» در دوره ابتدایی و اجرای طرحهای «شمیم» و «سفر یادگیری» در دوره متوسطه، از جمله اقدامات مهمی است که با هدف ارتقای کیفیت آموزشی در حال اجراست.
ارسال دیدگاه