مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد :
هیچ دانشآموزی به دلیل محدودیتهای زیرساختی، از غربالگری و خدمات مشاورهای محروم نخواهد شد
تهران (پانا) - مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف ما شناسایی دقیق و مداخله به هنگام در فرآیند غربالگری و خدمات مشاورهای در مورد دانشآموزانی است که نیازمند توجه بیشتر هستند، گفت: اطمینان میدهیم که هیچ دانشآموزی به دلیل محدودیتهای زیرساختی از این حق مهم محروم نخواهد شد.
سمیهسادات ابراهیمی به قانون حمایت از اطفال و نوجوانان اشاره کرد و گفت: بر اساس ماده ۴۴ آییننامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، آموزش و پرورش موظف است هر ساله نسبت به شناسایی دانشآموزان آسیبدیده یا آسیبپذیر از طریق رصد مستمر وضعیت تحصیلی و رفتاری آنها از طریق سامانه نماد اقدام کند. از طرفی بر اساس تکالیف مندرج در آییننامه اجرایی نظام مراقبت اجتماعی دانشآموزان(نماد) وزارت آموزش و پرورش موظف است در سال تحصیلی ۱۴۰۵_۱۴۰۴ تمامی دانشآموزان ابتدایی و متوسطه را غربالگری کند.
ابراهیمی ادامه داد: هدف از اجرای غربالگری، ارزیابی وضعیت روانشناختی دانشآموزان و شناسایی بهموقع مسائل و مشکلات دانشآموزان بهمنظور مراقبت از آنها در برابر آسیبهای روانی اجتماعی در طول دوران تحصیل است. فرایند شناسایی و غربالگری کمک میکند مسائل و مشکلات کودکان و نوجوانان قبل از اینکه به آسیب تبدیل شوند شناسایی شده و برنامهریزی مناسب برای ارائه مداخلات و آموزشهای ارتقایی به دانشآموزان، والدین و کارکنان مدارس در راستای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیبهای روانی اجتماعی صورت پذیرد. از همینرو اجرای آن در تمام مدارس کشور، اعم از شهری و روستایی، الزامی است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه دانشآموزان مناطق روستایی دورافتاده که دسترسی به اینترنت یا تجهیزات رایانهای ندارند چگونه باید در غربالگری شرکت کنند، توضیح داد: این دغدغه به درستی مطرح شده و وزارت آموزش و پرورش برای آن راهحل اجرایی و عملیاتی پیشبینی کرده است. چنانچه در نزدیکی آن مدرسه، مرکز یا مدرسه دیگری با امکانات و زیرساختهای لازم وجود داشته باشد، مدیر مدرسه میتواند با هماهنگی اداره آموزش و پرورش، دانشآموزان را به صورت گروهی به آن محل منتقل کنند. چنانچه امکان این میسر نشود، مدیر مدرسه می تواند به صورت سنتی (چاپ سوالات آزمون روی برگه و تهیه پاسخنامه) از دانشآموزان آزمون بگیرد و سپس با هماهنگی والدین، پس از ورود به سامانه my.medu.ir پاسخها را به سامانه منتقل کند.
ابراهیمی افزود: این شیوه علاوه بر حفظ عدالت آموزشی، باعث میشود هیچ دانشآموزی از فرآیند غربالگری و خدمات مشاورهای محروم نماند. استاندارد بودن اجرای این طرح برای تمام دانشآموزان کشور برای ما اولویت جدی است.
مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی تاکید کرد: هدف ما شناسایی دقیق و مداخله به هنگام در مورد دانشآموزانی است که نیازمند توجه بیشتر هستند و اطمینان میدهیم که هیچ دانشآموزی به دلیل محدودیتهای زیرساختی از این حق مهم محروم نخواهد شد.
ارسال دیدگاه