مدیر حوزههای علمیه سراسر کشور:
حل چالشهای آموزشوپرورش نیازمند اولویتبخشیِ تمام دستگاههاست
تهران (پانا) - با تأکید بر لزوم حمایت سختافزاری و نرمافزاری از نظام مشاوره، حل چالشهای آموزش و پرورش را نیازمند اولویتبخشیِ تمام دستگاهها دانست.
حجت الاسلام علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور و عضو شورای نگهبان در ارتباط مجازی با بیست و نهمین جلسه ستاد راهبری نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان که در دفتر وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، از اهتمام آموزش و پرورش نسبت به حل مشکلات آسیب های اجتماعی در مدارس گفت: در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در مدارس و در بین دانش آموزان، طرح های متعددی در حال اجراست که یکی از این طرح ها نماد است که در عمق مدرسه آسیبهای اجتماعی را شناسایی و مورد درمان قرار می دهد.
وی افزود: اکنون آموزش و پرورش در یک شرایط ویژه قرار دارد و نقطه عطفی در کشور است که موقعیت کنونی ایران و انقلاب اسلامی به حساسیت وضع موجود افزوده است.
اعرافی ادامه داد: آموزش و پرورش و نسل جوان آینده سازان جامعه ما هستند اما در معرض تهدیدهایی هستند که در این بین نظام تعلیم و تربیت رسالت سنگینی بر دوش دارد.
نایبرئیس دوم در مجلس خبرگان رهبری اشاره کرد: پایه ریزی استوار و متقن در کنترل آسیب های اجتماعی مهم است همچنین شناخت آسیب ها آینه ای برای این است که بتونیم خودبازیابی و برای پیشگیری اقدام کنیم.
اعرافی بیان کرد: باید بدانیم هویت ما در معرض تهاجم های فرهنگی قرار گرفته است وقتی ارکان هویتی تزلل پیدا می کند آسیب های اجتماعی نیز افزایش می یابد در این صورت تمرکز بر روی هویت سازی متناسب با ایران امروز اهمیت پیدا می کند.
مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه زمانی که نسل جوان و دانش آموز با تاریخ اسلام آشنا باشد توانایی غلبه بر مشکلات را خواهد داشت لذا جایگاه آموزش و پرورش در این بین باید ارتقا پیدا کند.
به گفته وی، زمانی آموزش و پرورش می تواند بر مشکلات فائق آید، که دستگاه ها این وزارتخانه را اولویت نخست خود بدانند. آنچه در نماد مهم است این است که نظام مدیریتی و معلمی با آسیب ها و روش های مواجه با آن ارتباط مستمر داشته باشد.
وی بر تقویت نظام مشاوره تاکید و اظهار کرد: این نظام باید در آموزش و پرورش مورد حمایت سخت افزاری و نرم افزاری قرار گیرد لذا باید دولت، مجلس شورای اسلامی و دستگاه های مختلف در اعتبارات آموزش و پرورش و تربیت نیروی انسانی تلاش کنند.
اعرافی افزود: با تقویت نظام مشاوره و رویکرد کلان و تحلیل مناسب به حل مسائل جامعه نزدیک می شویم در طرح نماد نیز مشارکت تمام ارکان مدرسه لازم است.
وی تاکید کرد تقاضا دارم در بحث آسیب های اجتماعی و روانشناختی نگاه جامعی داشته باشیم چراکه آسیب های هویتی پایه این آسیب ها است و باید مورد توجه قرار گیرد.
گفتنی است در ابتدای این جلسه صادق حسین زاده ملکی معاون پرورشی و فرهنگی با اشاره به انجام مرحله اول غربالگری دانش آموزان متوسطه به صورت ۱۰۰ درصدی گفت: استان ها در حال انجام این موضوع هستند تا بتوانند نسبت به وضعیت روان شناختی دانش آموزان برنامه ریزی مناسبت تری داشته باشند.
ملکی همچنین اعلام کرد: غربالگری دانش آموزان ابتدایی نیز از حدود ۲ هفته دیگر آغاز می شود و در کنار این موضوع رصد و پایش آسیبهای اجتماعی نیز انجام خواهد شد.
به گفته وی دقت و صراحت مدیران مدارس در پایش آسیب های اجتماعی مهم است همچنین سامانه رصد و پایش، درصد غربالگری دانش آموزان و مصاحبه تشخیصی نیز اهمیت بالایی دارد که باید مورد توجه باشد.
ملکی همچنین با اشاره به اهمیت نظام مشاوره و تقویت دو بال امور تربیتی و مشاوره در معاونت پرورشی و فرهنگی افزود: امسال از تعداد حدود ۱۴ هزار مشاور به ۱۸ هزار مشاور رسیده ایم و حدود یک میلیون دانش آموز امسال بیشتر می توانند از خدمات مشاوره ای بهره مند شوند.
در ادامه این جلسه نیز سمیه سادات ابراهیمی مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی نیز گزارشی از وضعیت غربالگری دانش آموزان ارائه و جزئیات سامانه نماد را تشریح کرد.
براساس این گزارش استان های خوزستان، اصفهان و آذربایجان شرقی نیز به ارائه گزارش پرداختند.
ارسال دیدگاه