دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا تاکید کرد؛
شناخت عمیق نسل جدید؛ نخستین گام هر حرکت فرهنگی/ ضرورت تلفیق روشهای قدیم و نو در مواجهه با مخاطب
تهران (پانا) - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه عرصه شناخت نسل جدید، عرصهای است که باید با جدیت وارد آن شد و از هرگونه ترس، واهمه یا بیعملی پرهیز کرد، گفت: با این حال، اقدام باید آگاهانه باشد؛ حرکتهای بیبرنامه، هیجانی و بدون مطالعه، فقط آسیب بیشتری بهدنبال خواهند داشت.
محمود امانی طهرانی در گفتوگو با پانا درباره تحولات آموزش و پرورش همزمان با تغییر ذائقه نسل جدید، گفت: «اولین نکته این است که وظیفه دائمی ما شناخت مخاطب است. این امر، یک تکلیف همیشگی و کلی در عرصه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی بهشمار میرود. با این حال، امروز اهمیت آن دوچندان شده است، زیرا تغییراتی که در جامعه رخ میدهد، تغییراتی شگرفاند؛ هم سرعت این تغییرات بیشتر از گذشته است، هم میزان و عمق آنها گستردهتر. بنابراین، شناخت مخاطب به یک ضرورت جدیتر از قبل تبدیل شده است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: «برای دستیابی به این شناخت، لازم است ابزارهای آن را بهخوبی بشناسیم: چگونه باید عمل کنیم؟ به سراغ چه کسانی برویم؟ از چه روشهایی استفاده کنیم؟ روشهای تحقیق باید دقیق، اطمینانآور و علمی باشند. از این رو ابزارهایی همچون اندازهگیریهای اجتماعی، نگرشسنجیها و سایر شیوههای علمی باید با سرعت و ترکیب مناسب بهکار گرفته شوند. این رویکرد، حتی یک زمینه علمی جدید برای شناخت نسلها و گروههای اجتماعی میگشاید. به همین جهت، لازم است درباره روششناسی و متدولوژی شناخت، با دقت و تامل بنشینیم و همه جوانب آن را بررسی کنیم.»
وی افزود: «از یافتههای گروههای پژوهشی نیز باید بهره برد. در این عرصه تنها نیستیم؛ پژوهشهای ارزشمندی در ایران و جهان انجام شده است که باید جدی گرفته شوند، خوانده و شنیده شوند و در برنامهریزیها لحاظ شوند. در ایران نیز کارهای خوبی انجام شده است.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: «نمونهای از این تحقیقات، مطالعه تطبیقی صفات نسل «زد» در ایران و جهان توسط یکی از مدیران مدارس دخترانه تهران حدود سال ۱۳۹۸، حتی پیش از رخدادهای اخیر، بهعنوان پایاننامه دکتری انجام شد و نتایج بسیار آموزندهای داشت.»
وی افزود: «نمونه دیگر، تحقیق «پروژه نوجا؛ تصویر نوجوان ایرانی» توسط گروه «مِتا» وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) است که شناخت دقیق و مهمی از نسل جوان و نوجوان کشور ارائه داد. یکی از یافتههای کلیدی این تحقیق این بود که دیگر با یک گروه یکدست مواجه نیستیم؛ دختران ۱۵ تا ۲۵ ساله به پنج دسته و پسران این سن به سه دسته تقسیم میشوند که هر دسته ویژگیهای متفاوتی دارد. شناخت این گروهها برای برنامهریزی فرهنگی و تربیتی حیاتی است.»
امانی طهرانی به مبنای دینیِ ضرورت شناخت، اشاره کرد و گفت: «امیرالمؤمنین (ع) در حدیثی به کمیل میفرمایند: «یا کمیل، ما من حرکت إلا وأنت فیها محتاج إلى معرفة»؛ یعنی هیچ حرکتی نیست جز آنکه در آن نیازمند شناخت هستی. بر این اساس، اولین قدم ما شناخت است، سپس بر مبنای این شناخت میتوانیم برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و بازسازی برنامههای گذشته را انجام دهیم.»
تلفیق روشهای قدیم و جدید
وی ادامه داد: «تصور کنار گذاشتن کامل روشهای پیشین، نادرست است، زیرا با تنوع مخاطبان ممکن است هنوز نیازمند برخی روشهای پیشین باشیم. همانگونه که بهکارگیری صرف روشهای جدید نیز میتواند آسیبزا باشد و باعث محروم شدن برخی گروهها از خدمات شود. بنابراین، لازم است روشها تلفیق شوند و برای هر بخش از مخاطبان، رویکرد مناسب انتخاب شود.»
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه این عرصه، عرصهای است که باید با جدیت وارد آن شد و از هرگونه ترس، واهمه یا بیعملی پرهیز کرد، گفت: « با این حال، اقدام باید آگاهانه باشد؛ حرکتهای بیبرنامه، هیجانی و بدون مطالعه، فقط آسیب بیشتری بهدنبال خواهند داشت. مسیر درست، ترکیبی از فعال بودن، دانشمحوری و دقت در تحلیل شرایط مخاطب است.»
ارسال دیدگاه