آموزگار مقطع ابتدایی در گفتوگو با پانا تاکید کرد؛
کتاب؛ موتور محرک رشد ذهنی، شخصیتی و اجتماعی دانشآموزان
تهران (پانا) - آموزگار مقطع ابتدایی با بیان اینکه کتاب و کتابخوانی موجب رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان و نوجوانان میشود، گفت کتابخوانی با افزایش دایره لغات، تقویت تمرکز، خلاقیت و مهارت تفکر، زمینه موفقیت تحصیلی و شخصیتی را برای دانشآموزان فراهم میکند.
ندا کریمیان آموزگار مقطع ابتدایی و دکتری مدیریت آموزشی در گفتوگو با پانا درباره اهمیت کتاب و کتابخوانی نوجوانان، گفت: «در مورد اهمیت کتاب و کتابخوانی برای دانشآموزان، باید گفت این موضوع هم موجب رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی کودکان و نوجوانان میشود و هم با افزایش دایره لغات، تقویت تمرکز، خلاقیت و مهارت تفکر، در مجموع میتوان گفت زمینه موفقیت تحصیلی و شخصیتی را برای دانشآموزان فراهم میکند.»
کریمیان ادامه داد: «مطالعه کتاب، مهارتهای حل مسئله، نوشتن انشا و پاسخ به سوالهای تحلیلی را در دانشآموزان تقویت میکند و معمولا دانشآموزانی که اهل خواندن کتاب هستند، اعتمادبهنفس بالاتری دارند و یادگیری رسمی مدرسه نیز برایشان آسانتر است.»
وی افزود: «اهمیت خواندن کتاب برای دانشآموزان، کودکان و نوجوانان فقط در پیشرفت تحصیلی خلاصه نمیشود؛ بلکه میتوان گفت در شکلگیری شخصیت کودکان و نوجوانان جامعه ما، در رشد فرهنگ، مهارتهای ارتباطی و موفقیت اجتماعی نیز تاثیرگذار است. در واقع، کتاب فرصتی منحصربهفرد برای کشف دنیاهای تازه، پرورش تخیل، تجربه کردن موقعیتهای گوناگون و یادگیری شیوههای حل مسئله فراهم میکند.»
کریمیان با بیان اینکه کتابخوانی میتواند باعث رشد شناختی کودکان و نوجوانان، افزایش دایره واژگان، ارتقای قدرت بیان و تقویت خلاقیت آنها شود، گفت: «اتفاقی که با خواندن کتاب رخ میدهد این است که کتاب به کودکان و نوجوانان یاد میدهد دنیا فراتر از محیط زندگیشان است و رویاپردازی، تجربه و تفکر متفاوت امری ارزشمند و امکانپذیر است.»
وی به ویژگیهای کتاب خوب برای دانشآموزان اشاره کرد و افزود: «در مورد ویژگیهای کتاب خوب برای دانشآموزان، به نظر میرسد باید به چند مولفه توجه کرد. اولین مولفه، هماهنگی کتاب با سن و سطح درک دانشآموزان است؛ یعنی کتاب باید متناسب با سن روانشناختی و سطح خواندن کودک یا نوجوان باشد و از واژهها و جملاتی استفاده شود که برای او قابل درک و مناسب سنش باشند.»
کریمیان اظهار کرد: «موضوع بعدی، ارتباط کتاب با دنیای واقعی کودک و نوجوان است؛ یعنی داستانهایی انتخاب شوند که شخصیتهای آن قابل همدلی باشند و اتفاقات روزمره و تحولات ذهنی و اجتماعی آنها را بازتاب دهند. نکته دیگر در انتخاب کتاب این است که باید باعث پرورش عقل و عاطفه دانشآموزان شود. کتابهایی که میتوانند از طریق داستان یا پیامهای تربیتی، اخلاقی و اجتماعی مفاهیم را بدون شعارزدگی منتقل کنند، طبیعتا موثرتر هستند.»
این آموزگار اظهار کرد: «عامل بعدی، جذابیت بصری و محتوایی کتاب است؛ یعنی طرح جلد، تصاویر و محتوای آن باید سرگرمکننده باشد و در کنار پیام آموزشی، به کودک و نوجوان انگیزه بدهد. ویژگی دیگری که باید به آن توجه کرد، تشویق خلاقیت، رویاپردازی و تفکر مستقل است؛ کتابی که فرصت تجربه، پرسشگری و یادگیری را فراهم سازد، ارزش بیشتری دارد.»
وی ادامه داد: «برای افزایش علاقه دانشآموزان به کتابخوانی، چند راهکار میتوان بهکار گرفت. گام اول، انتخاب کتابهای متناسب و جذاب است؛ یعنی کتابهایی که با علایق، دغدغهها و سطح دانشآموز هماهنگ باشند تا خواندنشان برای او لذتبخش شود. نکته بعدی، حضور و مشارکت خانواده است. والدین و معلمان با خواندن کتاب و گفتوگو درباره آن میتوانند الگوی مناسبی برای فرزندان خود باشند.»
کریمیان گفت: «در دنیای امروز، استفاده از فناوری نیز میتواند انگیزه مطالعه را افزایش دهد؛ معرفی کتابهای صوتی، کتابهای تعاملی و اپلیکیشنهای کتابخوانی به تنوع تجربه مطالعه کمک میکند. در کنار آن، برخی راهکارهای دیگر در مدرسه و خانواده میتواند موثر باشد؛ مانند برگزاری مسابقهها و چالشهای کتابخوانی، فعالیتهای گروهی مرتبط با کتاب و ارائه پاداشهای کوچک که همگی میتوانند به افزایش علاقه دانشآموزان به مطالعه کمک کنند.»
ارسال دیدگاه