رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:
۳ مأموریت اصلی سازمان آموزشوپرورش استثنایی تشریح شد/ تحصیل ۱۰۰ هزار دانشآموز استثنایی در کشور
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: هدف نهایی آموزش و پرورش استثنایی، فراهمکردن شرایطی است که دانشآموزان دارای نیازهای ویژه در کنار سایر دانشآموزان در مدارس عادی تحصیل کنند.
سالار قاسمی در نشست تدوین لایحه آموزش و پرورش فراگیر اظهار کرد: «حکمرانی مطلوب در آموزش و پرورش استثنایی، آن نوع حکمرانی است که در آن مدرسهای با عنوان مدرسه استثنایی وجود نداشته باشد. سازمان آموزش و پرورش استثنایی باید در آینده در مسیری حرکت کند که بهعنوان یک سازمان تخصصی، قوانین، مقررات و فرآیندهایی را تعریف کند تا بر آموزش کودکان استثنایی در مدارس عادی نظارت داشته باشد؛ این، ایدهآل آموزش و پرورش استثنایی است.»
وی با بیان اینکه اکنون آموزش و پرورش استثنایی حدود ۸۳ هزار دانشآموز استثنایی را در مدارس خاص و ۱۷ هزار دانشآموز استثنایی را در مدارس عادی تحت پوشش دارد، افزود: «در مجموع حدود ۴۵۰۰ کد مدرسه وجود دارد، اما از نظر فضای فیزیکی، نزدیک به دو هزار مدرسه و یکهزار مرکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی فعال است که در این مراکز فرآیند سنجش انجام میشود. در این فرآیند، علاوه بر سنجش آمادگی تحصیلی و جسمی، میتوانیم استعدادهای دانشآموزان را نیز شناسایی کنیم.»
قاسمی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش استثنایی مجموعهای تخصصی است که میتواند به کیفیتبخشی آموزش و پرورش کشور، نه فقط در بخش استثنایی، کمک کند، گفت:«سه مأموریت اصلی این سازمان برای دانشآموزان استثنایی شامل آموزش مهارتهای زندگی و حرفهآموزی، فعالیتهای تربیتبدنی، و فعالیتهای فرهنگی و هنری است. این فعالیتها به تقویت حس هویت در دانشآموزان کمک میکند و رویکرد جدید برنامه درسی و آموزشی سازمان نیز بر همین محور استوار است.»
ارسال دیدگاه