برنامه ملی «کانونمدرسه» اجرا میشود
تهران (پانا) - کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه ملی «کانونمدرسه» را با هدف تقویت پیوند میان مدرسه، خانواده و کانون و با تأکید بر حضور نوخوانها و نقشآفرینی کانونیاران فعال اجرا میکند.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه ملی «کانونمدرسه» را با هدف تقویت پیوند میان مدرسه، خانواده و کانون و با تأکید بر حضور نوخوانها و نقشآفرینی کانونیاران فعال اجرا میکند. این برنامه ملی با محورهای «توانمندسازی اعضای فعال»، «جذب کانونیاران جدید» و «افزایش تعامل مدرسه و کانون» از آبان ۱۴۰۴ تا اردیبهشت ۱۴۰۵ در مراکز فرهنگیهنری و مدارس سراسر کشور اجرا خواهد شد.
هدفگذاری و رویکرد برنامه
«کانونمدرسه» با هدف گسترش روحیهی امید، خلاقیت و هویت در میان دانشآموزان، تقویت سواد خواندن و درک مطلب، و توسعهی فعالیتهای فرهنگی و هنری در محیطهای آموزشی اجرا میشود.
این طرح بر ایجاد پیوند مستمر میان مراکز فرهنگی هنری و مدارس و نیز پوشش حداکثری دانشآموزان در فعالیتهای کانونی تمرکز دارد.
دو بخش اجرایی: مدرسه و کانونیاران
این برنامه در دو بخش «حضور مدارس در مرکز و حضور مربی در مدرسه» و «کانونیاران» اجرا میشود. در بخش نخست، دانشآموزان پایههای اول، دوم و چهارم ابتدایی (بهویژه نوخوانها) در اولویت قرار دارند. در بخش دوم، اعضای منتخب و فعال کانون در مقاطع ششم ابتدایی و دوره اول متوسطه بهعنوان کانونیار در مدارس نقشآفرینی میکنند.
نوخوانها در اولویت برنامه
با توجه به اهمیت تقویت مهارت خواندن و درک مطلب، حضور دانشآموزان پایه اول و دوم در طرح کانونمدرسه مورد تأکید است. همچنین پایه چهارم بهدلیل مشارکت در آزمونهای بینالمللی تیمز (TIMSS) و پرلز (PIRLS) در اولویت قرار دارد.
برنامهها در قالب دو سبک «حضور مدارس در مرکز» و «حضور مربی در مدرسه» اجرا میشود و هر مرکز فرهنگیهنری موظف است با هماهنگی مدارس، کلاسهای منتخب را بهصورت ماهانه در این طرح مشارکت دهد.
کانونیاران؛ نوجوانان کنشگر و یاریرسان
بخش دوم این طرح با محوریت کانونیاران اجرا میشود. کانونیاران اعضای نوجوان، فعال و خلاق مراکز هستند که با نظارت مربیان در مدارس فعالیتهای فرهنگی و هنری انجام میدهند.
کانونیاران در مدرسه میتوانند به فعالیتهایی مانند قصهگویی، کتابخوانی، اجرای نمایش و سرود، اطلاعرسانی جشنوارهها، فضاسازی مدارس و برگزاری زنگ مطالعه بپردازند.
طرح «کانونمدرسه» با پیشینه بیش از دو دهه در کانون باردیگر و با سیاست گذاری های جدید از آبان ۱۴۰۴ تا اردیبهشت ۱۴۰۵ در سراسر کشور و در بستر همکاری میان مدارس، خانوادهها و مراکز فرهنگیهنری اجرا خواهد شد.
کانون پرورش فکری در این مسیر با بهرهگیری از ظرفیت مربیان، والدین و دانشآموزان، تلاش دارد فرهنگ مطالعه، همدلی، مسئولیتپذیری و خلاقیت را در محیطهای آموزشی تقویت کند.
ارسال دیدگاه