معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛
اجرای طرح «توسعه حرفهای مشارکتی» برای تبدیل معاونت آموزش ابتدایی به سازمانی یادگیرنده
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت یادگیری مداوم و توسعه حرفهای معلمان و کارشناسان از اجرای «طرح توسعه حرفهای مشارکتی» برای تبدیل معاونت آموزش ابتدایی به سازمانی یادگیرنده خبر داد.
رضوان حکیمزاده در نشست داخلی معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اهمیت یادگیری مداوم و رشد حرفهای همکاران گفت: همه ما نیازمند یادگیری مداوم هستیم. اگر زمانی احساس بینیازی از آموختن کنیم، به نقطهای خطرناک رسیدهایم. احساس بسندگی دانایی بزرگترین آفت انسان در مسیر رشد و تعالی است.
وی با اشاره به نقش اثرگذار معاونت آموزش ابتدایی در آموزش و تربیت حدود ۹ میلیون دانشآموز و ۳۰۰ هزار معلم و مدیر مدرسه افزود: برای برنامهریزی درست، باید پژوهشمحور و جستوجوگر باشیم. نباید منتظر دیگران بمانیم تا برای ما کاری انجام دهند؛ بلکه خودمان باید در تولید دانش و بهروزرسانی مهارتهای حرفهای پیشقدم باشیم.
حکیمزاده با تشریح طرح توسعه حرفهای مشارکتی در سطح معاونت گفت: هدف ما این است که معاونت آموزش ابتدایی به یک سازمان یادگیرنده تبدیل شود؛ جایی که هر فرد، هم یاددهنده است و هم یادگیرنده. رویکرد اصلی ما، یادگیری گروهی و توسعه درونسازمانی است.
وی روشهای پیشنهادی برای اجرای این طرح را شامل مطالعه و ارائه مقالات علمی مرتبط با آموزش ابتدایی، ارائههای تخصصی از سوی همکاران، دعوت از صاحبنظران بیرون از وزارتخانه، برگزاری نشستهای گفتوگو و میزگردهای تخصصی، و تشکیل کارگاههای عملی و تعاملی عنوان کرد.
حکیمزاده تأکید کرد که مشارکت همکاران در این برنامهها، بستری برای تبادل تجربه، همافزایی فکری و رشد حرفهای جمعی فراهم میکند.
معاون آموزش ابتدایی در ادامه از تشکیل کمیته راهبری توسعه حرفهای خبر داد و گفت: این کمیته با حضور چند نفر از کارشناسان ارشد تشکیل میشود تا وظیفه هماهنگی، اجرای نیازسنجی آموزشی، انتخاب تسهیلگران و جمعبندی نظرات را برعهده داشته باشد.
حکیمزاده با تأکید بر استمرار این فرایند گفت: تصمیم داریم این نشستها را هر دو هفته یکبار در سطح معاونت برگزار کنیم تا فرصتی باشد برای تبادل نظر، یادگیری و ارتقای علمی و حرفهای همکاران. این جلسات میتواند فاصله میان ما و مباحث روز آموزش را از بین ببرد و ظرفیتهای تازهای در بدنه کارشناسی ایجاد کند.
وی اظهار امیدواری کرد این برنامهها به فرصتی برای یادگیری و رشد واقعی تبدیل شود؛ زیرا هر چه خودمان در مسیر یادگیری فعالتر باشیم، تأثیرگذاریمان بر فرایند آموزش و تربیت دانشآموزان بیشتر خواهد شد.
ارسال دیدگاه