رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد؛

اهتمام سازمان نوسازی مدارس بر نقش «معماری ایرانی‌-اسلامی» در طراحی مدارس

تهران (پانا) - رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه معماری مدرسه، معلم سوم است، گفت: نور مناسب، آرامش، آسایش حرارتی و سایر عناصر معماری، هم در صرفه‌جویی و هم در ایجاد آرامش برای دانش‌آموز موثر است.

کد مطلب: ۱۶۳۲۲۰۸
لینک کوتاه کپی شد
اهتمام سازمان نوسازی مدارس بر نقش «معماری ایرانی‌-اسلامی» در طراحی مدارس

حمیدرضا خان‌محمدی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت معماری مدارسی که در دستور ساخت وزارت آموزش و پرورش و سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور است، گفت: «موضوع معماری یکی از موضوعاتی بوده که مورد توجه سازمان نوسازی، از گذشته تاکنون بوده است و همیشه بر این اساس تلاش شده تا متناسب با گزاره‌هایی که با آن مواجه بوده‌ایم، حرکت کنیم.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ادامه داد: «در حوزه مدرسه‌سازی بسیار تحت فشار بودیم و باید به‌سرعت مدرسه می‌ساختیم تا مدارس‌ سه‌شیفته نشوند اما در همان دوران نیز توجه ویژه‌ای به موضوع معماری ایرانی‌اسلامی  شد و همایش‌های سالانه‌ای برگزار می‌شود تا سالی یک‌بار یا یک‌سال در میان، همه معماران کشور در آن شرکت کنند و مدارسی را طراحی کنند.»

وی افزود: «اخیرا که در شهر قم بودیم، یکی از مجتمع‌هایی را مشاهده کردیم که با معماری ایرانی‌اسلامی طراحی شده بود؛ به‌صورت حیاط مرکزی یک مجتمعی که با ترکیب چهار مدرسه قدس  و یک هنرستان، به همراه فضاهای اشتراکی، سالن ورزشی، زمین چمن مصنوعی و کارگاه‌هایی مانند ورق‌کاری، کامپیوتر و الکترونیک. نکته مهم این بود که این مدرسه بعد از ساعات درسی در اختیار محله قرار می‌گیرد اما تا تحقق ایده‌آل، هنوز فاصله داریم. حتما این موضوع نیاز به وقت، دقت و تمرکز دارد تا ان‌شاءالله به آن نقطه مطلوب برسیم.»

خان‌محمدی تصریح کرد: «کمیته‌ای نیز توسط وزیر آموزش و پرورش تشکیل و ابلاغ شد که اعضای شهرساز منطقه یا شهر مربوطه باید درباره معماری مدارس، حداقل در مورد نمای بیرونی  نظر بدهند. در این زمینه نیز دستورالعملی برای پروژه‌های مدارس ابلاغ شده که امیدواریم با دقت در این موضوع،  حرکت کنیم.»

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه معماری مدرسه، معلم سوم  است، گفت:  «نور مناسب، آرامش، آسایش حرارتی و سایر عناصر معماری، هم در صرفه‌جویی انرژی موثر است و هم در ایجاد آرامش برای دانش‌آموز. بنابراین نقش معماری در طراحی فضا بسیار موثر است و باید به کاربری‌ها و فضاهای آموزشی و گوشه‌های یادگیری توجه شود.   معماری داخلی مدرسه از نقاط مهم و مورد تاکید مجموعه است.»  

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار