رونمایی از بسته تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم»؛ تقویت روح ملی و تربیت نسلی آگاه و مسئول
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی، در مراسم رونمایی بسته تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» بر اهمیت پرورش دانشآموزانی با فهم اجتماعی و هویت ملی تأکید کرد.
همزمان با رونمایی از بسته تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم»، جمعی از مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش مهمان برنامه تلویزیونی «مثبت آموزش» شبکه آموزش سیما شدند.
«از ایرانمان دفاع میکنیم»؛ بهانهای برای تقویت روح ملی، انسجام فکری و درک عمیقتر از جایگاه جمهوری اسلامی ایران در جهان
سید مهدی باقریان، مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری، در این گفتوگو با اشاره به انگیزه شکلگیری این بسته آموزشی گفت: رخداد اخیر در عرصه جهانی، بهقدری باعظمت بود که همه ما را به پرسشی جدی واداشت؛ وظیفه نظام تعلیم و تربیت و بهویژه سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در قبال این اتفاق چیست؟ ما به این نتیجه رسیدیم که این موضوع نباید به سالهای آینده موکول شود، بلکه باید در همین سال تحصیلی، فرصتی برای تربیت سیاسی و اجتماعی دانشآموزان فراهم گردد.
باقریان افزود: در پی نشستهای نخبگانی گسترده با حضور کارشناسان حوزه تعلیم و تربیت، سیاست، فرهنگ، هنر و روابط بینالملل، طراحی این بسته آغاز شد. در نهایت، سه بسته آموزشی متناسب با سه دوره تحصیلی تدوین گردید تا با زبانی ساده و قابلدرک، مفاهیم مقاومت، شناخت دشمن، نقش ایران و روایت درست از رخدادها را برای دانشآموزان تبیین کند.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری در ادامه، گفت: بستههای تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» به ظاهر شبیه یک کتاب است، اما در واقع مجموعهای از فعالیتهای یاددهی ـ یادگیری خلاق است که میتواند در کلاس، مدرسه و حتی توسط خود دانشآموز بهصورت فردی اجرا شود. این بسته سرشار از تمرینهای تعاملی، فعالیتهای هنری، رسانهای و مباحث گفتوگویی است که با استفاده از فناوریهای نوین از جمله QR کدها به محتوای چندرسانهای متصل میشود.
وی با اشاره به آغاز اجرای این بسته از ۱۳ آبان تصریح کرد: بیش از ۱۲ میلیون جلد از این بسته در سه دوره تحصیلی در اختیار مدارس کشور قرار خواهد گرفت. دانشآموزان از پایه چهارم ابتدایی تا پایان دوره متوسطه دوم مخاطبان اصلی این مجموعهاند. ویژگی مهم این بستهها مطالعه فردی آن برای دانشآموزان بوده که مفید و الهامبخش است.
باقریان در بخش پایانی سخنان خود خطاب به مدیران و معلمان مدارس گفت: مدرسه محل تربیت سیاسی است، جایی برای انتقال ارزشها و ارتقای فهم اجتماعی دانشآموزان. از مدیران و معلمان عزیز میخواهم از این فرصت تربیتی اصیل استفاده کنند تا نسلی آگاه، مسئول و ایراندوست پرورش یابد. این بسته آموزشی میتواند بهانهای برای تقویت روح ملی، انسجام فکری و درک عمیقتر از جایگاه ایران در جهان باشد.

«از ایرانمان دفاع میکنیم»؛ آموزش مفهوم مقاومت از جنبههای گوناگون سیاسی، فرهنگی و شناختی
امیرحسین سلیمانی، یکی از مؤلفان بستههای تربیت و یادگیری در ابتدای سخنان خود با اشاره به ضرورت آموزش مبانی استکبارستیزی در نظام تعلیموتربیت گفت: بسته آموزشی از ایرانمان دفاع میکنیم برای سه مقطع تحصیلی شامل دوره دوم ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم تدوین شده است. این مجموعه به دانشآموزان کمک میکند تا روایت واقعنمایی از جنگ ۱۲ روزه را درک کرده و مفهوم مقاومت را از جنبههای گوناگون سیاسی، فرهنگی و شناختی بیاموزند.
وی با بیان اینکه در این بسته بر اتحاد، همدلی و هویت ایرانی تأکید شده است، افزود: جنگ ۱۲ روزه، تنها یک نبرد نظامی نبود بلکه لایههای مختلفی از جنگ ترکیبی را در بر داشت. در این نوع نبرد، دشمن میکوشد یقینها و شکهای انسان را جابهجا کند. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در تدارک این بسته آموزشی تلاش کرده است تا دانشآموزان کشور بتوانند با شناخت درست از واقعیتها، در برابر جنگ شناختی و رسانهای دشمنان ایستادگی کنند.
عضو گروه مؤلفان بستههای تربیت و یادگیری «از ایرانمان دفاع میکنیم» در ادامه به معرفی محتوای کتاب پرداخت و گفت: در بخشی از بستهها با عنوان آوردگاه ما و آنها، شیوههای جنگ ترکیبی و نحوه واکنش ملت ایران در برابر حملات دشمن بررسی میشود. درس چهارم به ثروت فرهنگی ملت ایران میپردازد؛ همان ارزشهای دیرین که موجب همبستگی و ایستادگی مردم شد. همچنین نقش رهبری در ایجاد وحدت ملی یکی از محورهای این بخش است.
وی در ادامه افزود: در درسی دیگر، نقش مدرسه در دفاع از کشور تبیین شده است. مدرسه تنها یک ساختمان نیست، بلکه یک هویت جمعی و نهادی زنده است که میتواند در محله و جامعه نقشآفرین باشد. در این فصل، بر تربیت دانشآموزانی مسئول و آگاه به نقش اجتماعی خود تأکید شده است.
سلیمانی ادامه داد: بُعد هنری و عاطفی مقاومت بررسی نیز بررسی شده است. هنر، دریچهای است به سوی حقیقت که از راه خیال میگذرد. هنرمندان و کاریکاتوریستهایی که حماسه مردم ایران را به تصویر کشیدند، با زبان مشترک هنر پیام ایستادگی را به جهان رساندند.
وی با اشاره به توجه به فناوری کشور، گفت: بهانه دشمن برای حمله، فناوری ما بود، اما واقعیت این است که پیشرفتهای فناورانه کشورمان نماد ارزشهای اخلاقی و الهی ملت ایران است. در حالی که رژیم صهیونیستی به دنبال سلاحهای کشتار جمعی است، ایران اسلامی فناوری خود را در مسیر صلح و پیشرفت انسان بهکار گرفته است. این تفاوتِ ارزشها در فناوری نیز جلوهگر است.
سلیمانی در پایان با اشاره به فصل پایانی این بسته گفت: در آخرین درس با عنوان دفاع ما، نقش خداوند در پیروزی ملت ایران و مفهوم نصرت الهی تبیین شده است. در این بخش، دانشآموزان با سه نوع نصرت الهی شامل نصرت همدلی، نصرت رسوایی دشمن و نصرت تقویت ایمان آشنا میشوند و در نهایت میآموزند که چگونه با تحلیل درست، پیروزی واقعی را در میدانهای شناختی و فرهنگی تشخیص دهند.
وی تأکید کرد: هدف از تدوین این بسته آموزشی، تربیت نسلی تحلیلگر، بصیر و آگاه است؛ نسلی که بتواند با تکیه بر هویت ایرانی و ایمان الهی، از ایران عزیزمان دفاع کند.

تربیت سیاسی؛ ضرورت غیرقابل اغماض در آموزش و پرورش امروز
عباس بیات، عضو گروه تألیف بستههای تربیت و یادگیری با بیان اینکه تربیت سیاسی و اجتماعی به دانشآموزان دیدی کلنگر و تحلیلی نسبت به پدیدههای پیرامونی میدهد، گفت: در تربیت سیاسی، دانشآموز میآموزد چرایی و چگونگی رویدادها را جستوجو کند، روابط اجتماعی را بهتر بشناسد و نسبت به مسائل جامعه بیتفاوت نباشد. این نگاه کلان، بخشی از معنای زندگی را برای انسان رقم میزند و موجب پویایی و خودانگیختگی او میشود.
بیات افزود: یکی از موضوعات مهمی که میتواند در این حوزه برای نسل جدید الهامبخش باشد، واقعه ۱۳ آبان است. بسیاری از پرسشهای تربیتی ما باید ناظر به این مسئله باشد که آیا حرکت ۱۳ آبان از سوی مردم و دانشآموزان یک کنش تهاجمی بود یا دفاعی؟ واقعیت این است که ملت ایران در برابر تهاجم بیگانگان و دخالتهای آمریکا، واکنشی دفاعی نشان دادند؛ همانگونه که بدن انسان در برابر ویروس، واکنش طبیعی دفاعی از خود بروز میدهد.
عضو گروه تألیف بستههای تربیتی «از ایرانمان دفاع میکنیم» در پایان خاطرنشان کرد: هر خانواده و مدرسهای باید تربیت سیاسی را به عنوان یکی از دغدغههای اساسی خود در پرورش نسل آینده مورد توجه قرار دهد؛ چراکه این نوع تربیت، به نوجوانان ما کمک میکند تا ضمن درک عمیقتری از تاریخ و جامعه، در مسیر درست زندگی فردی و اجتماعی خود گام بردارند.

کتاب نونگاشت «ریاضی دوستداشتنی» پایه اول ابتدایی در اجرای برنامه درسی مدرسهای؛ تجربهای نو برای یادگیری تعاملی و خلاقانه
مهدی ایزدی، یکی از مؤلفان کتاب نونگاشت «ریاضی دوستداشتنی» ویژه پایه اول ابتدایی در برنامه درسی مدرسهای، با اشاره به اهمیت پیادهسازی سند برنامه درسی ملی در سطح مدرسه گفت: این بسته برای پایه اول ابتدایی طراحی شده است تا دانشآموزان علاوه بر یادگیری مفاهیم ریاضی، با فرایندهای شناختی، مهارتهای اساسی و ارزشهای تربیتی آشنا شوند و آموزش صرفاً محدود به کتاب درسی نباشد.
وی افزود: تمرکز اصلی ما بر بسته و برنامه درسی است نه فقط کتاب. با این رویکرد، همه مشارکتکنندگان در آموزش، از معلم و مدرسه تا خانواده و جامعه، میتوانند نقش مؤثری در فرایند یادگیری داشته باشند و زبان مشترکی برای همافزایی ایجاد شود.
ایزدی با توضیح درباره اجزای بسته گفت: در کنار کتاب درسی، کتاب کار، کتاب راهنمای معلم و رسانههای غیرمکتوب مانند فیلم، انیمیشن، بازیهای تعاملی و ابزارهای آموزشی طراحی شده است تا دانشآموزان بتوانند مفاهیم را از سطح شناختی پایه تا سطح پیشرفته تجربه و تثبیت کنند.
وی همچنین به نقش خلاق و فعال معلم اشاره کرد: معلم به جای آنکه صرفاً اجراکننده باشد، محتوا را میفهمد و با توجه به شرایط کلاس، روشهای آموزشی متنوع را انتخاب و اجرا میکند. هدف این است که دانشآموزان با سطوح شناختی مختلف فرصت پیشرفت و تثبیت مفاهیم را داشته باشند.
ایزدی در پایان تأکید کرد: با طراحی این بسته، فرایند آموزش طبیعی و جذاب شده است. شخصیتهای ثابت و موقعیتهای تعاملی، امکان اشتباه و تجربه یادگیری خلاق را فراهم میکنند و معلمها با مدیریت مناسب زمان و محتوا، میتوانند آموزش را به بهترین شکل ارائه دهند.

ارسال دیدگاه