مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانها؛
نظام برنامهریزی مدرسه باید موتور محرک تحول باشد
تهران (پانا) - مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی گفت: الگوی مدرسه تراز، صرفاً طرحی موقتی نیست، بلکه یک فرآیند پویا و پایدار است که با پایش مستمر شاخصها، آموزش مدیران و تحلیل دادههای واقعی مدارس، تحقق مییابد؛ نظام برنامهریزی مدرسه باید موتور محرک تحول باشد؛ لوکوموتیوی که سایر اجزای مدیریت آموزشی را با خود به سوی تعالی میکشاند.

علیرضا کمرئی، در گردهمایی مشترک شورای معاونین وزارت و مدیرانکل آموزشوپرورش سراسر کشور که به میزبانی استان اصفهان برگزار شد، از اجرای موفق طرح «مدرسه تراز» در استانهای پیشتاز کشور تقدیر کرد و اظهار کرد: از استانهایی که پیشگام اجرای مدرسه تراز بودهاند سپاسگزارم و امیدواریم این حرکت ملی بتواند به الگویی برای ارتقای کیفیت مدیریت مدارس کشور تبدیل شود.
وی با اشاره به جایگاه مفهومی مدرسه تراز در نظام تعلیموتربیت جمهوری اسلامی ایران افزود: اگر از ما بپرسند مدرسه تراز چیست، باید بگوییم مدرسهای است که بر پایه آرمانهای سند تحول بنیادین شکل گرفته و دارای شاخصهای کلیدی عملکردی است که مسیر رشد، کیفیت و تعالی را ترسیم میکند و باید توجه داشت که مدرسه تراز فقط یک عنوان نیست، بلکه رویکردی است برای تعریف مدرسه مطلوب ایرانیاسلامی در تراز انقلاب اسلامی.
کمرئی با بیان اینکه در وزارت آموزشوپرورش، دو رویکرد برای اجرای مدرسه تراز دنبال میشود، گفت: رویکرد نخست، با محوریت معاونت آموزش متوسطه است که مدرسه تراز را در قالب برنامههای تلفیقی و محتوایی خود پیش میبرد و در این نگاه، شاخصها و برنامههای مدرسه تراز در دل فعالیتهای آموزشی جاری مدارس معنا مییابد و با سامانههای هوشمند در حال پیوند خوردن است.
مشاور وزیر آموزشوپرورش در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی ادامه داد: رویکرد دوم، بر برنامهریزی راهبردی تأکید دارد که این یعنی مدرسه تراز نه فقط مجموعهای از شاخصها، بلکه یک مدل ترکیبی است که در آن برنامهریزی راهبردی و مدل تعالی سازمانی به هم پیوند خوردهاند تا مدارس بتوانند مسیر بهبود و تحول را با نگاهی بومی و علمی طی کنند.
وی با تشریح منطق برنامهریزی راهبردی در آموزشوپرورش، تصریح کرد: مدل برنامهریزی ما برگرفته از الگوی بینالمللی برایسون است که با اقتضائات نظام آموزشی متمرکز ایران سازگار شده و ما تلاش کردهایم این مدل را بهصورت بومیسازیشده و در قالب دوازده گام راهبردی برای مدارس ایرانی تدوین کنیم.
کمرئی افزود: در این مدل، هر مدرسه بر اساس تحلیل ۳۵ شاخص عملکردی، مسائل کلیدی خود را شناسایی میکند و سپس برای حل سه تا چهار مسئلهی اصلی، برنامهی بهبود تدوین میکند و بدین ترتیب، مدرسه در توازن حفظ میشود، اما تمرکز آن بر مسائل محوری باقی میماند.
مشاور وزیر آموزشوپرورش در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی ادامه داد: تحلیل شاخصها در مدرسه تراز باید به شناسایی مسائل واقعی مدرسه منجر شود و در این راستا هر مدرسه مأموریت، چشمانداز و چالشهای خاص خود را دارد؛ بنابراین نسخهای واحد برای همه مدارس کارآمد نخواهد بود و برنامهریزی راهبردی باید زمینهساز تحول درونزا در هر مدرسه باشد.
وی با اشاره به اهمیت یکپارچگی و ثبات در اجرای الگوی مدرسه تراز، ابراز کرد: برنامهریزی راهبردی مدرسه، ستون فقرات مدیریت آموزشی است چراکه اگر این نظام اصلاح و نهادینه شود، سایر حوزههای مدیریتی از جمله ساماندهی، نظارت و کنترل نیز نظم و انسجام پیدا میکنند و اما اگر هر منطقه یا مدرسه مسیر اجتهادی خود را طی کند، انسجام ملی طرح از بین میرود. مدرسه تراز زمانی موفق است که بر اساس مدل علمی و مشترک اجرا شود، نه با سلیقههای متفاوت.
مشاور وزیر در ارتقای کیفیت آموزش مدارس دولتی با اشاره به دورههای آموزش مدیران و راهبران آموزشی گفت: در حال حاضر بیش از چهار هزار راهبر آموزشی و بیستوسه هزار نفر از مدیران و کارشناسان در این طرح مشارکت دارند و دورههای آموزشی و کارگاهی برای شناخت کامل مدل دوازدهگامی برنامهریزی راهبردی طراحی شده است تا مدارس به تدریج از مرحلهی استقرار به مرحلهی استقلال در اجرای الگو برسند.
وی با تأکید بر ضرورت استمرار پایش و بهبود شاخصها خاطرنشان کرد: الگوی مدرسه تراز، صرفاً طرحی موقتی نیست، بلکه یک فرآیند پویا و پایدار است که با پایش مستمر شاخصها، آموزش مدیران و تحلیل دادههای واقعی مدارس، تحقق مییابد و در این راستا، نظام برنامهریزی مدرسه باید موتور محرک تحول باشد.
ارسال دیدگاه