رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتوگو با پانا خبر داد:
آموزش بزرگسالان با محور مهارتهای نوین و فناوری هوش مصنوعی در برنامه جدید نهضت سوادآموزی
تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به گذشت ۴۷ سال از فعالیت این سازمان، اعلام کرد: ماموریتهای نهضت بهطور اساسی بازتعریف شده و به سمت توسعه مهارتهای کاربردی و سواد عصر جدید گام برداشته است.

عبدالرضا فولادوند، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفتوگو با پانا بر بازتعریف ماموریتها و تدوین اساسنامه جدید برای توسعه سواد بزرگسالان تاکید کرد و گفت: ماموریتهای نهضت سوادآموزی پس از ۴۷ سال فعالیت، بهطور اساسی بازنگری شده و مسیر حرکت سازمان به سمت توسعه مهارتهای کاربردی و سواد عصر جدید تغییر یافته است. اساسنامه تازه که با هدف گسترش آموزش در حوزه بزرگسالان و تعمیق سواد عمومی تدوین شده، دو هفته پیش در کمیسیون دولت مطرح شده و تصویب آن منوط به نهاییسازی ساختار جدید وزارت آموزش و پرورش و بررسی در کمیسیون احکام برنامه هفتم هیئت دولت است.
وی با مرور عملکرد چهار دهه گذشته نهضت سوادآموزی گفت: در این سالها اقدامات گستردهای در توسعه مهارت خواندن، نوشتن و حساب انجام شده است، اما تعریف سواد در قرن اخیر بهشدت تغییر کرده و امروز معیار اصلی، توان بهرهبرداری فرد از مهارتها برای ارتقای زندگی شخصی و اجتماعی است.
فولادوند با اشاره به پوشش بازماندگان از تحصیل در اقشار مختلف جامعه افزود: برنامه آینده سازمان، حرکت بهسوی تعمیق سوادی است که ارتقای اطلاعات عمومی و مهارتهای زندگی را در برگیرد.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی به وضعیت آموزشدهندگان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ هزار و ۴۰۰ آموزشدهنده بهصورت حقالزحمهای فعالیت میکنند و در صورت تامین بودجه و انجام مراحل استخدامی توسط سازمان امور اداری و استخدامی، امکان بهرهگیری کامل از این ظرفیت فراهم خواهد شد.
وی درباره آمار ترکتحصیل و بازماندگی از تحصیل گفت: پیشبینیها نشان میدهد حدود ۱۶۰ هزار نفر ترکتحصیل کردهاند و طبق آمار ملی، ۹۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل هستند. در سال جاری، نهضت سوادآموزی توانسته حدود ۱۵۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دهد که تاکنون ۸۰ هزار نفر موفق به اخذ مدرک شدهاند و امتحانات همچنان ادامه دارد.
فولادوند بر محورهای مهم اساسنامه جدید اشاره کرد و گفت: آموزش بزرگسالان باید با اقتضائات سنی و نیازهای روز هماهنگ باشد؛ آموزش مقدماتی هوش مصنوعی، آشنایی با فناوریهای نوین، استفاده موثر از آموزش مجازی، مهارتهای عاطفی، مدیریت مصرف انرژی، خودمراقبتی و سایر نیازهای روزمره باید در سرفصلها لحاظ شود. اجرای این برنامهها نیازمند بودجه و حمایت نهادهای مختلف است و در اساسنامه جدید، تامین اعتبار از محل مسئولیتهای اجتماعی سازمانها و وزارتخانهها پیشبینی شده است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در پایان گفت: هدف اصلی، ایجاد بستر آموزش مهارتهای متناسب با نیازهای جامعه بزرگسال و حرکت همگام با تحولات فناوری و اجتماعی است تا هیچ قشری از آموزش محروم نماند.
ارسال دیدگاه