معاون برنامه‌ریزی و توسعه‌ منابع و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش:

هیچ کلاس بدون معلمی در کشور نداریم/ تشکیل بیش از ۵۰ جلسه درباره آموزش و پرورش با حضور رئیس‌جمهور

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزارت آموزش و پرورش با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید بیان کرد که امسال هیچ کلاس بدون معلمی در کشور وجود ندارد و همه معلمان و کلاس‌ها سازماندهی شده‌اند.

کد مطلب: ۱۶۱۳۱۳۷
لینک کوتاه کپی شد
هیچ کلاس بدون معلمی در کشور نداریم/ تشکیل بیش از 50 جلسه درباره آموزش و پرورش با حضور رئیس‌جمهور

به گزارش خبرنگار پانا؛ علی فرهادی؛ معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش ‌‌با حضور در برنامه «نوروزدانش»  شبکه خبر سیما به گفت‌وگو درباره مسائل مختلف در زمینه بازگشایی مدارس در این سال تحصیلی پرداخت.

علی فرهادی؛ سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در این برنامه ضمن تقدیر از شبکه خبر برای توجه به مقوله تعلیم و تربیت و تبریک بازگشایی مدارس گفت: «سال تحصیلی جدید را تبریک عرض می‌کنم خدمت همه معلمان عزیز، دانش‌آموزان عزیزمان در سراسر کشور؛ از پایتخت جمهوری اسلامی ایران گرفته تا نقاط صفر مرزی. پرچم جمهوری اسلامی ایران بر فراز مدارس در اهتزاز است که توسط معلمان عزیز این اتفاق می‌افتد.»

‌معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع  وزارت آموزش‌وپرورش با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جنگ ۱۲ روزه‌ گفت:   «یاد و خاطره ۳۴ دانش‌آموز شهیدمان را در جنگ رژیم صهیونیستی گرامی می‌داریم. جنگ وحشیانه‌ای که در نصف شب و هنگام خواب این دانش‌آموزان اتفاق افتاد. ما باید امروز این‌ دانش‌آموزها را سر کلاس درس می‌داشتیم، اما ۳۴ دانش‌آموز ما پرپر شدند به همراه تعدادی از همکاران فرهنگی‌مان. یاد همه‌شان را گرامی می‌داریم.»

وی در ادامه افزود: « از این ۳۴ دانش‌آموز شهید، ۱۹نفر در مقطع ابتدایی بودند. یعنی این رژیم به معنای واقعی «کودک‌کش» است. علاوه بر این دژخیمی و صفت پلید، رژیم صهیونیستی «دانشمندکش» هم هست. ذات این رژیم بر اساس پلیدی بنیان نهاده شده است.»

فرهادی در ادامه با اشاره به  پیوند‌ ناگسستنی تاریخ ایران با علم و خرد گفت: «امروز که خدمت شما هستیم، حدود ۱۶میلیون دانش‌آموز داریم و از بین این‌ها تعداد زیادی دانشمند خواهیم داشت. ما هیچ‌وقت در ایران در طول تاریخ کمبود دانش نداشتیم.  زیست‌بوم مرزهای ایران عزیز، زیست‌بوم علم و فناوری و دانش و فرهنگ است.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش  در ادامه با اشاره به فرآیند بازگشایی مدارس و پروژه مهر ۱۴۰۴ گفت: « خداروشکر ما مهر خوبی را آغاز کردیم و این مبتنی بر برنامه‌ریزی بود. یعنی همان‌طور که دکتر کاظمی هم فرمودند، ما برنامه‌ریزی مهر امسال را در اواخر مهر سال گذشته شروع کردیم. یعنی منتظر نشدیم که نزدیکای مهر بیاید و تازه به فکر مهر باشیم. واقعا یک سال برنامه‌ریزی و دقت‌نظر پشت این آغاز سال تحصیلی بود.»

هیچ کلاس بدون معلمی در کشور نداریم

وی با اشاره به برخی از نکات در برنامه‌ریزی‌های این وزارت برای بازگشایی مدارس در  مهر امسال گفت: «در حال حاضر ما نه کلاسی بدون معلم داریم و نه معلمی که کلاس آن مشخص نباشد. بعضاً در آموزش و پرورش داشتیم که یک معلم عزیزی دو سال از سال تحصیلی گذشته و هنوز وضعیت خدمتیش، اینکه دقیقاً کجا خدمت کند، مشخص نبوده است اما امسال همه معلمان ما سازماندهی شدند و همه کلاس‌های ما هم سازماندهی شد. اکنون که‌ سال تحصیلی را آغاز کردیم و به نوعی جشن ملی گرفتیم، هیچ کلاس بدون معلمی در کشور نداشتیم.»

اولویت اول دولت در حال حاضر آموزش و پرورش است

فرهادی در ادامه از اهتمام خاص دولت به وزارت آموزرش و پرورش تقدیر کرد و افزود: «جا دارد یک  تشکر ویژه از دولت محترم، به‌طور خاص شخص آقای رئیس‌جمهور داشته باشم.  همه دولت‌ها اهتمام ویژه‌ای به آموزش و پرورش داشتند، من شاهد هستم که وزرای محترم، روسای جمهور، نمایندگان مجلس، سران قوا همیشه یک نگاه و توجه ویژه به آموزش داشتند. اما از اول دولت تا الان، یک اتفاقی در این دولت افتاده و آن اینکه اولویت اول دولت در حال حاضر آموزش و پرورش است.»

تشکیل بیش از ۵۰ جلسه درباره آموزش و پرورش با حضور رئیس‌جمهور

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش در ادامه مصداق این ادعای توجه ویژه را پیگیری‌ شخص رئیس‌جمهور برشمرد و گفت: « شخص آقای رئیس‌جمهور در همین یک سال اول ریاست جمهوری‌شان بیش از ۵۰ جلسه با حضور خودشان و مشاوران‌شان در زمینه آموزش و پرورش  برگزار کردند. در واقع عدالت آموزشی هم در بُعد فضا و هم در بُعد محتوا، توسط شخص رئیس‌جمهور پیگیری شد.»

وی ‌گفت: « ما چیزی تقریباً به نام تعطیلی نداشتیم، چون شرایط عادی نبود. لازم بود یک کار جهادی صورت بگیرد تا کمبود معلم و کمبود فضای آموزشی  مدیریت شود.»

فرهادی در ادامه به بحران ناترازی فضای آموزشی در  مدارس به دلیل افزایش جمعیت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «امسال نسبت به ۱۰ سال پیش، تعداد دانش‌آموزان ما قریب به ۴ میلیون نفر بیشتر شده، اما به این نسبت مدرسه ساخته نشده است. که به همین علت ما امسال یک ناترازی در بحث فضای آموزشی داریم.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه  گفت: «یکی از مشکلات ما این است که  تنش جمعیتی در کشور داریم.   مثلاً قریب به ۱۰ سال پیش جمعیت دانش‌آموزی ما ۱۲ میلیون و ۷۰۰هزار نفر بود. مقایسه کنید با الان که بیش از ۱۶ میلیون نفر شده است. خب این تفاوت باید متناسب با آن، فضای آموزشی ایجاد می‌شد.»

وی با اشاره به مهاجرت جمعیت دانش‌آموزی در سال‌های گذشته گفت: «مهاجرت‌های خاص هم برنامه‌ریزی را مشکل می‌کند. مثلاً الان استانی داریم که نسبت معلم به دانش‌آموز زیر ۱۰ است؛ یعنی به ازای کمتر از ۱۰ دانش‌آموز، یک معلم داریم. در عوض، در استان تهران تراکم معلم به دانش‌آموز بالای ۲۵ است. این پراکندگی نامتوازن چه جمعیتی و چه آموزشی، برنامه‌ریزی را بسیار دشوار می‌کند و البته خارج از اراده مستقیم آموزش و پرورش است.»

فرهادی با اشاره به مثال عینی از این اتفاق در سال گذشته گفت: «‌مثلاً در منطقه‌ اسلامشهر می‌بینیم امسال نسبت به سال گذشته تعداد دانش‌آموزان بیش از ۲ هزار نفر تغییر کرده است. خب شما هر چقدر هم فضا بسازید یا توسعه بدهید، باز هم مشکل باقی می‌ماند و فشار به کلاس‌ها وارد می‌شود. کلاس‌ها متراکم می‌شود و تراکم بالا به تبع بر کیفیت آموزش تأثیر منفی می‌گذارد.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه با اشاره به افزایش ۳۵ هزار نفری تراز نیروی انسانی در سال پیش رو گفت: «امسال  تراز نیروی انسانی‌مان در مهر ۱۴۰۴ نسبت به مهر ۱۴۰۳ حدود ۳۵ هزار نفر مثبت بوده است. یعنی از روش‌های مختلفی که برای تأمین کلاس‌های درس و معلم استفاده کردیم، با همه‌‌ این ملاحظات، ۳۵ هزار معلم بیشتر داریم. این جز با حمایت دولت، سازمان اداری و استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و خزانه‌داری کل ممکن نبود. انصافاً در بحث اقتصادی یک توجه ویژه‌ای به آموزش و پرورش شد که جای تشکر دارد. الحمدلله ما یک مهر آرام را در پیش داریم.»

وی با اشاره به  وجود مدارس ایرانی در دیگر کشور جهان‌ گفت: «ما غیر از داخل کشور عزیزمان، در ۳۵ کشور مدرسه داریم و مدارس آنجا مهم هستند؛ پایگاه‌های فرهنگی کشور عزیزمان در خارج از کشور هستند. در مدارس خارج از کشور هم یک نظم کاملاً حساب‌شده در حال حاضر حکمفرما بوده و   به‌روز و بدون بدهی هستیم.»

فرهادی در ادامه درباره مسائل اقتصادی‌ وزارت آموزش و پرورش افزود: «مهر ۱۴۰۳ نسبت به مهر ۱۴۰۴، ما حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان مطالبات پرداخت کردیم در همین دولت و مطالبات آموزش‌وپرورش به دیگران بسیار کم شد.»

‌سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه دررابطه با مسئله عدالت آموزشی گفت: «عدالت آموزشی به چند عنصر مهم وابسته است. مهمترین  آن معلم بوده و بعد از آن  فضا و   محتوا   است. همه این موارد مهم است و  نمی‌شود بگوییم کدام مهم‌تر است.  اما همه کارشناسان تعلیم و تربیت معتقدند که معلم وزن سنگین‌تری نسبت به سایر مولفه‌های عدالت آموزشی دارد. یعنی ما اگر معلم خوب را بتوانیم در جایی تأمین کنیم، مسائل را می‌توانیم حل کنیم.»

وی در ادامه به ردیف استخدامی  و ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان در استان‌های مختلف با رویکرد عدالت محوری اشاره کرد و گفت: « امسال در باب هم ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان و هم آزمون استخدامی، به استان سیستان‌وبلوچستان، به استان خراسان رضوی  و به استان‌هایی که بیشترین نیاز وجود داشت بیشترین ردیف استخدامی را دادیم.  هر جا شدت نیاز بیشتر بوده، آن استان‌ها را در نظر گرفتیم. تساوی در نظر نگرفتیم، بلکه عدالت را در باب تأمین نیروی انسانی مدنظر داشتیم.»

 فرهادی به وضعیت عدالت‌محوری در جذب در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و افزود: «در بحث دانشگاه فرهنگیان هم که از «بوم برای بوم» است، اصلی‌ترین و مؤثرترین روش تأمین نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است. چراکه در این دو دانشگاه، از هر شهرستانی برای همان شهرستان دانشجو پذیرش می‌شود که  یعنی بومی‌گزینی می‌کنند و  از «بوم برای بوم» است.»

معاون برنامه‌ریزی و توسعه وزیر آموزش‌وپرورش به مزیت این بومی‌گزینی در جذب دانشجومعلم اشاره کرد و گفت: «با رویکرد بومی‌گزینی دانشجومعلمان بعداً کمترین تقاضای نقل‌وانتقال را دارند، چون در همان بوم پذیرش شده‌اند. بنابراین کمترین بحث جابه‌جایی و مشکلات مشابه را داریم. علاوه بر آن، قرابت فرهنگی که با منطقه، زبان، فرهنگ، آداب و رسوم وجود دارد، باعث شناخت بهتر معلم از مسائل و مولفه‌های فرهنگی آن شهر، منطقه یا روستا می‌شود.»

وی‌ افزود: «بنابراین در بحث دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی تلاش کردیم که دانشجو معلم را به نحوی بپذیریم که در نقاطی که تنش نیروی انسانی داریم، ردیف استخدامی بیشتری اختصاص بدهیم.»

فرهادی درباره تجهیزات و فضا گفت: «‌بیشترین وقت رئیس‌جمهور محترم برای آموزش‌وپرورش گذاشته شد. این در تاریخ نظام حکمرانی کم‌نظیر بوده  است.  آموزش‌وپرورش زیرساخت اقتصادی کشور است، زیرساخت فرهنگی کشور است، زیرساخت سیاسی کشور است، زیرساخت امنیت کشور است. همه‌چیز در مدرسه است.»

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در ادامه با تقدیر از رویکرد رئیس‌جمهور افزود: «این دقت‌نظر جناب آقای دکتر پزشکیان واقعاً قابل تقدیر است. ایشان شخصاً ۵۰جلسه را تا الان مدیریت کردند.  این ۵۰جلسه یا ناظر به تأمین فضا بوده در بحث مدرسه‌سازی، یا تجمیع مسئولیت اجتماعی شرکت‌های دولتی و انواع‌واقسام روش‌های تأمین مالی که خود ایشان و تیم همراه‌شان در باب مدرسه‌سازی پیگیری می‌کنند.»

وی در باب محتوا توضیحاتی ارائه کرد و گفت: «در باب محتوا هم ما توانمندسازی معلمان را هدف‌گذاری کردیم که مورد تأیید آقای رئیس‌جمهور هم بوده است. یعنی اگر معلم منطقه‌ای که از نظر عدالت آموزشی عقب‌مانده را تقویت کنیم و مهارت‌هایش را افزایش بدهیم، معلم توانمند،  دانش‌آموز توانمند تربیت خواهد کرد.»

فرهادی در ادامه به نتیجه این تغییرات در کنکور امسال اشاره کرد و گفت: «اگر امسال نگاهی به مدارس ما و میزان قبولی در کنکور بیندازیم، می‌بینیم که خیلی از نفرات برتر کنکور ما در مدارس تیزهوشان و دولتی در نقاط دوردست بودند. الزاماً از شهر تهران یا مراکز استان‌ها نبوده‌اند. یعنی عدالت آموزشی تا حدودی مسیرش شروع شده، ولی هنوز با هدف فاصله داریم. البته در باب کتاب‌های درسی در استان‌های محروم این کتاب‌ها به  صورت کاملا رایگان توزیع می‌شود.»

وی در پایان درباره آزمون استخدامی آموزش‌وپرورش و اعلام  نتایج آن گفت: «‌این آزمون بر‌اساس ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان‌ برگزار شده است. ظرفیت این آزمون ۲۹ هزار و ۷۵۰ نفر بوده که ‌اعلام نتیجه شد. این عزیزان امروز سازماندهی شدند و بلافاصله فردا و حداکثر شنبه به کلاس‌های درس اعزام می‌شوند و همزمان با کلاس درس هم دوره‌های توانمندسازی آنان آغاز می‌شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار