معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان:
تقویت انگاره «معلمیار» ضرورتی راهبردی در مواجهه با هوش مصنوعی است
آدابنامه هوش مصنوعی بهمنظور تنظیم نحوه ورود این فناوری به حوزه تربیت معلم، امری ضروری است
تهران (پانا) - معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان ضمن اشاره به ضرورت همسویی آموزش عالی با تحولات هوش مصنوعی، بر لزوم تدوین چهارچوبهای حقوقی، فقهی و اخلاقی در بهرهبرداری از این فناوری نوین تأکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدنقی موسوی بر ضرورت استقبال گزینشگرانه، عقلانی و مبتنی بر فلسفه ایرانی اسلامی با موضوع هوش مصنوعی تاکید کرد و افزود: اتخاذ رویکردهای افراطی، اعم از تکنولوژیهراسی یا خوشبینی مطلق، در مواجهه با فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی، رویکردی صحیح و واقعبینانه نیست.
وی با اشاره به تشکیل کارگروههایی بهمنظور تدوین سند جامع توسعه هوش مصنوعی، اظهار داشت: این سند نوع مواجهه، تلقی و انگاره دانشگاه فرهنگیان نسبت به حضور و نقشآفرینی هوش مصنوعی را مشخص خواهد ساخت.
موسوی با تاکید بر اینکه در این سند، هوش مصنوعی بهعنوان «مدیر یار»، «معلم یار» و «استاد یار» و به بیان دیگر یاور نیروی انسانی تلقی شده و نه تهدید یا جایگزینی برای آن، گفت: هوش مصنوعی تا اطلاع ثانوی جایگزین معلم نخواهد بود و از همینرو، تقویت انگاره «معلم یار» ضرورتی راهبردی در مواجهه با این فناوری نوین بهشمار میرود.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به فرهنگ و ارزش خاص هر فناوری، از لزوم چهارچوبگذاری حقوقی، فقهی و اخلاقی در مسیر استفاده از هوش مصنوعی سخن گفت و افزود: تدوین آدابنامه هوش مصنوعی، بهمنظور تنظیم نحوه ورود این فناوری به عرصه آموزش، آموزش عالی و بهویژه تربیت معلم، امری ضروری است؛ چراکه هر فناوری، حامل فرهنگ و ارزشهای خاص خود است و در فرآیندهای پژوهشی نیز باید سهم و نقش هوش مصنوعی بهصورت دقیق و شفاف مشخص شود.
موسوی با تاکید بر ضرورت آموزش عمومی هوش مصنوعی به مثابه یک تکنولوژی نوین گفت: نحوه بهرهبرداری صحیح از هوش مصنوعی، فرهنگسازی و توانمندسازی اعضای هیات علمی و دانشجومعلمان و همچنین تبیین نوع تلقی درست از این فناوری، از جمله فعالیتهای مهمی است که مورد توجه قرار گرفته است.
وی در پایان از توسعه فیزیکی آزمایشگاههای علوم در کنار راهاندازی آزمایشگاههای مجازی مبتنی بر فناوری واقعیت مجازی سخن گفت و تصریح کرد: ایده اصلی بهرهگیری از ظرفیت هوش مصنوعی برای شبیهسازی موقعیتهای آموزشی و کارورزی است که زمینهساز طراحی موقعیتهای متنوع یادگیری و تصمیمگیری برای دانشجومعلمان در کلاسهای درس خواهد بود.
ارسال دیدگاه