مشخصکردن چارچوب علمی و محتوایی در کنار اختیار عمل برای مدرسه در برنامه درسی مدرسهای
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر تألیف و برنامهریزی کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر مشخصکردن چارچوب علمی و محتوایی در کنار اختیار عمل برای مدرسه در برنامه درسی مدرسهای تاکید کرد.

سیدمهدی باقریان مدیرکل دفتر تألیف و برنامهریزی کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه نظری سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بر ضرورت ایجاد تحول در برنامههای درسی با مشارکت کارشناسان و بر اساس اسناد بالادستی تاکید کرد و گفت: براساس نیازسنجی و تجربیات موجود، به این نتیجه رسیدیم که برنامه درسی کنونی علیرغم تمام خدمات، با محدودیتهای ذاتی همراه است.
وی افزود: کارشناسان معتقدند علاوه بر تنظیم خطمشیها و چارچوبها که مأموریت ذاتی هر مدرسه را مشخص میکند، باید اختیار عمل بیشتری به مدارس داده شود.
باقریان با اشاره به دو بعد اصلی برنامه جدید، گفت: در این مسیر دو بعد پیش روی ماست؛ نخست خطمشیها، چارچوبها و اختیاراتی که زیرساختهای برنامه درسی را شکل میدهد و دوم بستههای آموزشی و تربیتی که در اختیار مدارس قرار میگیرد و پشتیبانی علمی لازم را فراهم میسازد. مهم این است که برای مدارس چارچوب علمی و محتوایی مشخص کنیم و در عین حال، آزادی عمل نیز به آنها بدهیم.
مدیرکل دفتر تألیف و برنامهریزی کتابهای درسی ابتدایی و متوسطه افزود: این تغییرات بر اساس نیازسنجیها و پژوهشها و با توجه به شایستگیهای موردنیاز هر دانشآموز طراحی شده است.
وی با اشاره به نقش مدرسه گفت: تصویری که امروز از مدرسه در ذهن عموم وجود دارد، جدولی از دروس ثابت هفتگی است. ما در حال شکستن این تصویر هستیم تا بستر انعطاف بیشتری برای مدارس دولتی در سطح ادارات کل، مناطق و خود مدارس فراهم شود.
باقریان افزود: مدارس بسته به سطح و خودآگاهی خود میتوانند مدلهای قبلی را ادامه دهند یا دست به انتخاب جدید بزنند. حتی میتوانند در استفاده از بستههای آموزشی سازمان پژوهش ابتکار عمل داشته و چند کتاب را برای آموزش ترکیب کنند.
عضو شورای مدیران سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پایان گفت: تلاش میکنیم این طرح بهتدریج فراگیر شود. البته میتوان میانبری نیز در دوره اول متوسطه در نظر گرفت تا نسل میانی دانشآموزان نیز از این نوآوریها بهرهمند شوند.
ارسال دیدگاه