معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل/ ۲۳ صدم درصد افزایش نرخ ارتقا و ۱۴ درصد کاهش نرخ تکرار پایه در مقطع ابتدایی/ افزایش هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش عشایری از ۱۰۵ به ۱۱۹ مورد

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش آخرین جزییات ثبت‌نام و اقدامات انجام شده این معاونت قبل از شروع سال تحصیلی را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۶۰۷۶۶۸
لینک کوتاه کپی شد
جذب ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل/ ۲۳ صدم درصد افزایش نرخ ارتقا و ۱۴ درصد کاهش نرخ تکرار پایه در مقطع ابتدایی/ افزایش هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش عشایری از ۱۰۵ به ۱۱۹ مورد

به گزارش خبرنگار پانا؛ نشست خبری معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش امروز ۲۳ شهریور ماه در ساختمان علاقه‌مندان این وزارتخانه برگزار شد.

رضوان حکیم‌زاده در این نشست گفت: معاونت آموزش ابتدایی، برنامه‌های خود را بر سه محور اصلی استوار ساخته است که شامل؛ ارتقای کیفیت آموزش در دوره ابتدایی، توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی و همچنین توسعه فرصت‌های متنوع یادگیری است.

حکیم‌زاده ادامه داد: توجه به تأملات دو ساله‌ای که از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳، در فواصل میان دو دوره مسئولیتم داشتم و فرصت آن برایم فراهم شد، به این نتیجه رسیدم که برای اجرای مؤثر برنامه‌ها و نزدیکی بیشتر آن‌ها به فضای مدرسه و میدان عمل، تدوین مشارکتی این برنامه‌ها ضروری است. از این رو، در آغاز سال گذشته، برنامه‌ها را به تمامی استان‌ها ارسال کردیم و از آن‌ها خواستیم تا این موارد را به اشتراک بگذارند. در نهایت، در جلسه‌ای حضوری که در استان مازندران برگزار شد، برنامه‌های معاونت آموزش ابتدایی را نهایی کردیم.

وی افزود: برای ارتقای کیفیت آموزش و توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی، اقدامات مشخصی را انجام داده‌ایم. در حوزه ارتقای کیفیت آموزشی دوره ابتدایی، یکی از بحث‌های کلیدی، توانمندسازی مدیران است، دیگری توانمندسازی معلمان و اقدامات دیگری نیز برای توانمندسازی دانش‌آموزان یا ارتقای مهارت‌هایشان صورت گرفته است.

آموزش ۷۰۳۲۹ مدیر مدرسه در طرح مدرسه الگوی تراز سند تحول بنیادین 

وی با بیان اینکه در زمینه ارتقای کیفیت آموزش در دوره ابتدایی، برای مدیران، طرح "مدرسه الگوی تراز سند تحول بنیادین" را داشتیم، اظهار کرد:  این طرح در سه مرحله کشوری، استانی و منطقه‌ای اجرا شد تا هم مدرسان کشوری تربیت شوند، هم رابطان استانی و هم مدرسان منطقه‌ای. آمار مربوط به این افراد در سند ارائه شده، قابل مشاهده است. در نهایت، تاکنون در این برنامه که در تابستان امسال انجام شد، حدود ۷۰۳۲۹ مدیر مدرسه را در ارتباط با سرفصل‌هایی که برای این برنامه تنظیم کرده بودیم، آموزش داده‌ایم.

برگزاری بیش از ۴۰ جلسه آموزشی و پرورشی به ریاست رئیس‌جمهور پزشکیان 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تشریح کرد: در رابطه با موضوع توانمندسازی معلمان، باید عرض کنم که  یکی از اولویت‌های اصلی دولت چهاردهم، دولت جناب آقای دکتر پزشکیان، موضوع ایجاد تحول در نظام آموزشی بود. در راستای این تحول، ایشان جلسات متعددی برگزار کرده‌اند. آخرین جلسه‌ای نیز که برگزار شد، در واقع جلسه روز گذشته بود که ما خدمت ایشان بودیم؛ جلسه‌ای اختصاصی که در آن گزارشی از کار را ارائه کردیم و تعداد این جلسات از ۴۰ مورد بیشتر شده است، هم در استان‌ها و هم در دفتر خودشان برگزار شد.

وی افزود: جناب آقای دکتر پزشکیان این برنامه را در دو محور اصلی دنبال می‌کنند؛ یکی محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی که با بازتعریف ۷۴۰۰ پروژه نوسازی مدارس، ایجاد مدارس و بهسازی فضاهای آموزشی دنبال می‌شود و برچیدن مدارس سنگی، مدارس کانکسی و مدارس کپری. به هر حال در تمام استان‌ها و مناطق کشور این برنامه با جدیت دنبال می‌شود.

رضوان حکیم‌زاده ادامه داد:  برنامه اصلی که ریاست جمهوری به دنبال آن است، بحث اصلاح واقعی در شیوه‌های آموزش ما است. بارها هم خودشان اشاره داشتند که این بحث ایجاد یک فضای مناسب، تنها یک مقدمه است. در جلسه دیروز نیز که بنده خدمت ایشان گزارش را ارائه کردم، از ما خواسته بودند که فضاهای مطلوب آموزشی را بر اساس استانداردهای جهانی، یک مطالعه تطبیقی انجام دهیم که این مطالعه تطبیقی را معاونت ما انجام داده بود و الگوهای کلاس درس مطلوب را که تلفیقی از یک معلم توانمند به اضافه فضای فیزیکی مناسب، دانش‌آموزان و استفاده مفید از فناوری‌ها بود، به عنوان راهکار خدمتشان ارائه و نمونه‌های جهانی را نیز معرفی کردیم.

اجرای طرح توانا برای توانمندسازی معلمان 

وی افزود: در راستای همین برنامه تحولی که ایشان خواستند، برنامه‌ای که ما در معاونت ابتدایی اجرا کردیم این بود که این تحول اجرا نمی‌شود و ایجاد نمی‌گردد، مگر اینکه ما معلمانمان را متحول کنیم، آموزش دهیم و توانمند سازیم. بنابراین، طرح "توانا" را تعریف کردیم که شامل توانمندسازی نیروی انسانی است. از این رو، آموزش ۲۲۴ مدرس استانی در مشهد مقدس، درست در هفته بعد از آتش‌بس و آن شرایط خاص، با تأکیدی که جناب آقای دکتر کاظمی داشتند که حتماً به صورت حضوری برگزار شود، اجرا کردیم.

آموزش ۲۵۷۱۱۶ نفر از آموزگاران دوره ابتدایی 

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش همچنین گفت: تربیت حدود ۸۹ مدرس منطقه‌ای و آموزش ۲۵۷۱۱۶ نفر از آموزگاران دوره ابتدایی که به تفکیک مناطق و نواحی در سراسر کشور که آمار آن را بنده دیروز در شورای معاونان ارائه کردم، از دیگر اقدامات ما بود.

وی ادامه داد: بنا بر باوری که به توانمندی معلمان داریم، قبل از هر آموزشی از آنها خواستیم که روش‌های فعال مبتنی بر کار گروهی را که مورد تأکید در برنامه تحولی دولت چهاردهم است، به صورت داوطلبانه با ارسال فیلمی از کلاس درسشان همراه با سناریو اجرا کنند که یک کلاس درس فعال مبتنی بر کار گروهی را نشان دهد. این جشنواره را اعلام کردیم و ۹۶ هزار نفر در سراسر کشور در آن شرکت کردند.

حکیم‌زاده افزود: آثاری که به مرحله منطقه‌ای رسید و واجد ویژگی‌های لازم بودند، ۵۳۸۳۳ اثر بود که ما ۳۷۸۰ اثر را در سطح مناطق به استان‌ها فرستادیم و ۳۱۴ اثر را در مرحله نهایی کشوری، استان‌های ما انتخاب کردند و با یک داوری متمرکز که انجام شد، ما ۹۹ نفر برگزیده کشوری از ۳۲ استان کشور و سه برگزیده از کلاس‌های ویژه خود داشتیم.

وی ادامه داد: در هفته گذشته، روز دوشنبه ۱۷ شهریور، در سالن همایش‌های برج میلاد با حضور جناب آقای دکتر پزشکیان، از نفرات برتر کشوری در این راستا تقدیر شد که البته هدف، نوعی گفتمان‌سازی، جریان‌سازی و ترویج این ایده بود که معلمان ما این توانمندی و این خلاقیت را دارند که اگر مجال برایشان فراهم شود، می‌توانند دستاوردهای خود را ارائه دهند.

عضویت ۲۸۷ هزار نفر در اجتماعات یادگیری معلمان

رضوان حکیم‌زاده با بیان اینکه ما در راستای همین توانمندسازی، علاوه بر کاری که در بستر حضوری انجام دادیم، در بستر فضای مجازی، شبکه اجتماعات یادگیری را اجرا کردیم، گفت:  در این اجتماعات یادگیری، حدود ۳۳۴ هزار معلم ما فرم‌های نیازسنجی را در سامانه پر کردند و در مجموع ۲۸۷ هزار نفر از کادر آموزشی ما، شامل مدیر، معلم، معاون و راهبر آموزشی، در بیش از ۲۳ هزار اجتماع یادگیری عضو شدند.

وی ادامه داد: این اجتماعات، گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره از معلمان هم‌رشته هستند که در آن شرکت می‌کنند و تا اینجا مشارکت ۷۲ درصدی نیروی انسانی مدارس عادی دولتی را داشته‌ایم. این معلمان در این اجتماعات تولید محتوا می‌کنند، تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند و اجتماعات یادگیری، خب، بیش از یک دهه است که در سطح جهانی یکی از اثرگذارترین روش‌های توسعه حرفه‌ای محسوب می‌شود. تاکنون ۵۲۳۸۶ اثر را در اجتماعات یادگیری بارگذاری کرده‌ایم.

تهیه کارنامه عملکرد برای تمامی استان‌ها و مناطق

رضوان حکیم‌زاده با بیان اینکه در راستای هدف دوم‌مان که توسعه عدالت و نصیب برابر آموزشی است، اقدامات و دستاوردهایی داشتیم، گفت: پایش و ارزیابی شاخص‌های درونی و تهیه کارنامه عملکرد را برای تک‌تک مناطق و نواحی استان‌های سراسر کشور داشتیم؛ کارنامه استانی داده‌ایم و شاخص‌های اصلی را اعلام کرده‌ایم که هدف تمامی برنامه‌ها و فعالیت‌های ما این است که این شاخص‌ها بهبود پیدا کند.

افزایش هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش عشایری از ۱۱۵ به ۱۱۹ مورد

وی ادامه داد: بر اساس آخرین بررسی که انجام داده‌ایم، ۲۳ صدم درصد افزایش نرخ ارتقا و ۱۴ درصد کاهش نرخ تکرار پایه را داشتیم. افزایش هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش عشایری از ۱۰۵ به ۱۱۹ نیز در راستای توسعه عدالت آموزشی صورت گرفته است.

اجرای طرح حامی در ۱۲۲۱۴۵ کلاس درس و ۲۸۳۵۲ کارگاه تابستانی

حکیم‌زاده با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم ۳۰ هزار کودک بازمانده از تحصیل را جذب کنیم، اظهار کرد:  یک کار بسیار مهمی که انجام شد، طرح "حامی" (حمایت آموزشی مستمر یادگیرندگان) بود که در ۱۲۲۱۴۵ کلاس درس و ۲۸۳۵۲ کارگاه تابستانی انجام شد که در دو نوبت، یکی بعد از نوبت اول تا پایان سال تحصیلی، دانش‌آموزانی که در دروس فارسی، ریاضی و علوم عملکرد نیازمند تلاش و قابل قبول داشتند، مورد حمایت ویژه و توجه در یک محیط یادگیری مثبت قرار گرفتند.

وی افزود: خوشبختانه در این زمینه ما کاهش ۴۹ درصدی دانش‌آموزانی را داشتیم که نیازمند تلاش بودند در ارزشیابی نوبت دوم، و این دسته از دانش‌آموزان باقی‌مانده نیز در پایگاه‌های تابستانی "حامی" مورد پوشش قرار گرفتند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه فرصت‌های متنوع یادگیری ما سه اقدام مهم را در دستور کار داشتیم و داریم که مربوط به دانش‌آموزان ما است، گفت: یکی از این اقدامات؛  جست‌وجوگران ایده‌های برتر یا طرح جابربن حیان است که نزدیک یک دهه است انجام می‌شود و هدف‌مان این است که دانش‌آموزان ما بتوانند پژوهشگر، پرکار و کنجکاو باشند.

آمار دانش‌آموزان و مدارس در دوره ابتدایی

وی ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان در دوره ابتدایی به تفکیک جنسیت، ۴۸.۵۵ درصد دختران و ۵۱.۴۵ درصد پسران را شامل می‌شوند. از این میان، ۲۶ درصد دانش‌آموزان در مناطق روستایی و حدود ۷۳.۳۵ درصد در مناطق شهری مشغول به تحصیل هستند.

حکیم‌زاده افزود: تعداد کل مدارس ابتدایی ۷۰۶۸۶ و تعداد دانش‌آموزان اتباع در سال گذشته ۴۲۴,۴۸۷ نفر بوده است. تعداد کلاس‌های با ترکیب چندپایه ۴۸,۹۵۸ کلاس می‌باشد.

شاخص‌های کیفی و پوشش تحصیلی

وی به نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی اشاره کرد و گفت: نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۷.۹۵ درصد، نرخ ارتقا ۹۶.۸۴ درصد، نرخ جذب خالص ۹۶.۱۱ درصد، نرخ تکرار پایه ۱.۸۷ درصد و نرخ ترک تحصیل ۱.۴۳ درصد ثبت شده است.

آمار دانش‌آموزان عشایر و راهبران آموزشی 

حکیم‌زاده افزود: برای ارتقای کیفیت در مناطق روستایی و عشایری، تعداد ۳,۰۰۰ نفر راهبر آموزشی و تربیتی مشغول به فعالیت هستند. تعداد دانش‌آموزان عشایری ۲۱۲۴۴۸ هزار نفر است.

آموزگاران و تراکم کلاس‌ها

وی ادامه داد: تعداد کل آموزگاران (شامل مدیر آموزگار) ۳۴۰,۴۳۹ نفر است. تعداد کلاس‌های با بیش از ۴۰ دانش‌آموز، ۶,۰۴۷ کلاس است که معادل ۱۱.۹۶ درصد از کل کلاس‌ها را تشکیل می‌دهد. همچنین، ۱۰,۸۸۹ مدرسه دولتی با تعداد یک تا ۱۰ دانش‌آموز وجود دارد.

آمار ثبت‌نام سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵

معاون آموزش ابتدایی به آمار ثبت‌نام این پایه اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت‌نام دوره ابتدایی برای سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴، تعداد افراد لازم‌التعلیم شش ساله (موالید) ۱۲۵۷۷۷۴ نفر است. این آمار توسط ثبت احوال بر اساس کد ملی دانش‌آموزان ایرانی ارائه شده است.

وی ادامه داد: تعداد دانش‌آموزان پیش‌ثبت‌نام شده ۱,۲۴۴,۸۰۵ نفر و تعداد دانش‌آموزان ثبت‌نام قطعی شده ۱,۴۲۸,۵۸۳ نفر می‌باشد. تفاضل پیش‌ثبت‌نام با ثبت‌نام قطعی ۱.۳ درصد است که پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی تکمیل گردد.

حکیم‌زاده افزود: درصد پیش‌ثبت‌نام از موالید ۹۸.۹۷ درصد و درصد ثبت‌نام قطعی از موالید ۹۷.۶۸ درصد است. این آمارها نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت بسیار بهتری را نشان می‌دهند.

ثبت‌نام پایه به پایه

معاون آموزش ابتدایی بیان کرد: در پایه دوم، درصد ثبت‌نام قطعی ۹۹.۷۸٪، پایه سوم ۹۸.۹۱٪، پایه چهارم ۹۸.۴۵٪، پایه پنجم ۹۸.۸۷٪ و پایه ششم ۹۹.۲٪ بوده است. در مجموع، نرخ ثبت‌نام در دوره ابتدایی ۹۸.۹۸٪ است که آمار بسیار خوبی محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: این آمارها، به خصوص در پایه‌های ششم و میان‌پایه‌ها که نشان‌دهنده نرخ ارتقا هستند، نسبت به سال گذشته بسیار امیدوارکننده بوده و نتایج مطلوبی را به همراه داشته است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار