وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی انتخابات مجلس دانشآموزی کشور:
نقش مجلس دانشآموزی؛ تربیت دانشآموزان نخبه در تراز ملی است/ برای اعضای هیات رئیسه مجلس دانشآموزی ابلاغ مشاور وزیر صادر خواهد شد
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از افتخارات دولت چهاردهم، قرار دادن آموزش و پرورش در جایگاه نخست و توجه ویژه به آن بوده است، گفت کشورهای توسعهیافته، مسیر توسعهیافتگی خویش را از طریق تقویت نظام تعلیم و تربیت پیمودهاند.

به گزارش خبرنگار پانا؛ دکتر علیرضا کاظمی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی کشور که در سازمان دانشآموزی برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهدا، گفت: یکی از افتخارات دولت چهاردهم، قرار دادن آموزش و پرورش در جایگاه نخست و توجه ویژه به آن بوده است؛ نه تنها در گفتار، بلکه در عمل و با ایمان و باوری راسخ به این موضوع که آموزش و پرورش و نظام یاددهی و یادگیری، سرآغاز تحول در هر کشوری محسوب میشود. طبیعتاً کلیه کشورهای توسعهیافته، مسیر توسعهیافتگی خویش را از طریق تقویت نظام تعلیم و تربیت پیمودهاند.
کاظمی خطاب به نمایندگان مجلس دانشآموزی اظهار کرد: مسئولیت تربیت دانشآموزان بر عهده ما است. این برنامه، یکی از برنامههای بسیار اثربخشی است که به آن اشاره خواهم کرد. همچنین از سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت پرورشی جناب آقای دکتر ملکی تشکر میکنم که خود ایشان روزی از دانشآموزان فعال در حوزههای تشکیلاتی و تشکلهای دانشآموزی بوده و کنشگریهای متعددی را تجربه کردهاند و امروز به خوبی درک میکنند که شما دانشآموزان چه نقش و تلاشهایی دارید.
وی افزود: انشاءالله با برنامهریزیهای مناسب آقای ملکی، آقای فلاحتکار و همکاران در مجلس دانشآموزی و سازمان دانشآموزی، بتوانیم به اهداف تربیتی خود دست یابیم. معتقدم زمانی در تربیت دانشآموزان در تمامی عرصهها موفق خواهیم بود که در هر عرصه و در هر ساعت، امکان ایجاد موقعیتهای تربیتی را برای دانشآموزان فراهم آوریم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این پرسش که موقعیتهای تربیتی به چه معناست؟ گفت: موقعیتهای تربیتی؛ به معنای موقعیتهایی است که به دانشآموز نقش و مسئولیت میدهیم و کنشگر اصلی این میدان، خود دانشآموز میشود. از اداره یک کلاس گرفته تا نقشی که در یک کلاس ایفا میکند، تا تلاشها و فعالیتهای علمی یک دانشآموز در عرصههای اصلی و فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی؛ همه اینها میدان اصلی تربیت دانشآموزان به شمار میروند.
وی افزود: سازمان دانشآموزی جمهوری اسلامی ایران، بیشترین موقعیتهای تربیتی را در اختیار دارد. معتقدم اگر روزی خبرگزاری پانا بتواند به این نقش و چشمانداز دست یابد که در هر کلاس خبرنگار داشته باشد؛ میتواند شبکهای متشکل از ۶۰۰ هزار دانشآموز را به عنوان خبرنگار در اختیار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بهترین عرصهها، خبرگزاری و خبرنگاری است، بیان کرد: دانشآموزی که به عنوان خبرنگار فعالیت میکند، در یک میدان اجتماعی قرار میگیرد؛ با وزیر، معاون وزیر، استاندار، مدیر مدرسه و مسئولان روبهرو میشود. این امر به معنای تمرین عزت نفس، اعتماد به نفس، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای اجتماعی و همچنین بصیرت و آگاهی است. بالاخره فردی که قصد پرسش دارد، باید دانش آن حوزه را نیز دارا باشد؛ آن را کسب میکند و این به معنای بهترین میدان تربیتی است.
وی افزود: تشکل پیشتازان و گروههای پیشتازانی که در سطح مدارس فعال هستند؛ اگر به معنای واقعی فعال باشند و همیشه بر این عبارت تأکید دارم که به معنای واقعی فعال باشند و بتوانیم روزی به چشماندازی دست یابیم که هر مدرسه دارای یک تشکل باشد، مشاهده خواهید کرد که چه اتفاق بزرگی در سطح آموزش کشور رخ خواهد داد و دیگر دانشآموز ناهنجار نخواهیم داشت، چرا که فرد از طریق تمرین میتواند مهارتها را فرا گیرد. وقتی به کسی فرصت تمرین داده نمیشود، چگونه انتظار دارید چیزی بیاموزد؟ آیا میتوان مهارتی را بدون تمرین آموخت؟ اگر به شما فرصت رانندگی داده شود، راننده خواهید شد؛ ولی اگر این فرصت را نداشته باشید، حتی پس از صد سال نیز راننده نخواهید شد. هزاران کتاب راهنمای رانندگی را مطالعه کنید، نمره بیست نیز کسب کنید، اما راننده نمیشوید. باید پشت فرمان نشست، باید نقش اصلی را ایفا کرد و مهارتهای لازم را کسب کرد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس دانشآموزی از موضوعات حائز اهمیت است، گفت: اگر از بنده سؤال شود که ممتازترین موقعیت تربیتی در سطح کشور و در نظام تعلیم و تربیت در اختیار کدام بخش و گروه است؟ بنده میگویم که در اختیار مجلس دانشآموزی است.
وی با تاکید بر اینکه مجلس دانشآموزی، موقعیت تربیتی ممتاز را در تمامی سطوح دارا است، بیان کرد: دانشآموزانی که امروز در این جلسه حضور به هم رسانیدهاند، بهترین موقعیتهای تربیتی را در اختیار دارند که بتوانند با وزیر، با نمایندگان مجلس همصحبتی داشته باشند و در سطح ملی نقشآفرینی کنند. این موقعیتهای تربیتی را در سطح ملی تمرین میکنند، نه در سطح منطقه و استان. اگرچه شما از منطقه آمدهاید، اما جایگاه منطقه و موقعیت استان را پشت سر گذاشتهاید و این قابلیتها را از خود نشان دادهاید که میتوانید در سطح ملی نقشآفرین باشید و این امتیازی عظیم و منحصر به فرد محسوب میشود.
وزیر آموزش و پرورش خطاب به نمایندگان حاضر، تصریح کرد: این جایگاه، یک مقام بسیار ارزشمندی است که بیش از آنکه برای دیگری آوردهای داشته باشد، برای خود شما آورده خواهد داشت چرا که شما را به انسانی برخوردار از مهارتهای متفاوت جهت کنشگری در حوزههای فرهنگی و اجتماعی در سطح کشور مبدل میسازد. مهارتهای لازم را پیدا میکنید، مهارت سخنوری را کسب میکنید، مهارت ارتباطی را فرا میگیرید، اعتماد به نفسی بسیار بالا حاصل میکنید و دانش خوبی نیز در حوزههای مختلف کسب میکنید و میتوانید با استفاده از این دانش، کنشگری و نقشآفرینی کنید.
وی با بیان اینکه بسیار ارزشمند است که قدر این موقعیت و این نعمتی که امروز نصیبتان شده است را بدانید، گفت: این فرصت، نصیب تعداد محدودی از دانشآموزان در سطح ملی شده و ما کسب این فرصت را به شما تبریک میگوییم.
وزیر آموزش و پرورش به هدف اظهارات اولیه خود اشاره کرد و افزود: این مجلس، اولین مأموریتش تربیت دانشآموزان نخبه در تراز ملی است. از این رو ما در پی آن هستیم که دانشآموزانی در تراز ملی تربیت کنیم تا در آینده این دانشآموزان در عرصههای مختلف فرهنگی و اجتماعی بتوانند نقشآفرینی کنند و البته این نباید تنها در عرصه ملی، باشد بلکه در عرصه بینالمللی نیز بتوانند حضور داشته باشند.
کاظمی ادامه داد: امروز نگاه دانشآموز ما در عرصههای سیاسی و اجتماعی باید عرصه بینالمللی باشد؛ باید بتوانید شبکه بینالمللی خود را برنامهریزی کنید و بتوانید نقشآفرینی در عرصه بینالمللی داشته باشید.
وی افزود: چنانچه قرار است ما برای دانشآموزان برنامهریزی و تصمیمگیری کنیم، قطعاً باید با مشارکت ذینفعان اصلی خودمان این برنامهریزیها را به انجام رسانیم. تمامی بخشها، از تدوین و تألیف کتب درسی گرفته تا برنامهریزیهای آموزشی و تربیتی و فرهنگی، تا فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در سطح مدرسه، فعالیتهای تربیتبدنی، فعالیتهای علمی و همینطور برنامههای مختلف آموزشی که در سطح مدرسه اجرا میشود.
علیرضا کاظمی تاکید کرد: نقش دوم شما به عنوان مخاطبان اصلی نظام معلمان و مدیران برای دانشآموزان؛ باید نظرات دانشآموزان را منعکس کنید و با استفاده از ظرفیت شبکههای استانی که در اختیار دارید، کمیسیونها و کمیتههایی تشکیل دهید و در این کمیتهها، فرایندهای نظام تعلیم و تربیت را به بحث و بررسی بگذارید. سپس نظرات خود را به صورت ساختاریافته به بنده، به عنوان وزیر، ارائه دهید. بنده نیز آمادگی این را دارم. آقای ملکی برای اعضای هیئت رئیسه، حتماً ابلاغ مشاور وزیر صادر کنند تا ارتباطی مداوم و نظاممند برقرار کنیم و کمیسیونهای نمایندگان را به بخشهای مختلف آموزش و پرورش پیوند دهیم.
علیرضا کاظمی خطاب به نمایندگان مجلس دانشآموزی اظهار کرد: میتوانید به ما در فرایند تصمیمسازی یاری کنید، اما دو شرط لازم دارد؛ نخست، بهموقع باشد، اگر بعد از تصمیمگیری ما باشد و شما قرار باشد واکنش نشان دهید، دیگر ارزشی نخواهد داشت. شما باید آنقدر هوشیار و تیزبین باشید که از همین الان، فرایندهای آموزشی سال آینده را تحلیل کنید و نظرات خود را ارائه دهید. نظرتان در رابطه با امتحانات، نظرتان در رابطه با تأثیر قطعی معدل، نظرتان در رابطه با تأمین نیروی انسانی، فعالیتهای پرورشی و فرهنگی، فعالیتهای ورزشی در بخشهای مختلف را سر موعد به ما ارائه دهید.
وی افزود: شرط دوم بررسی این نظرات و انعکاس آن است. شما اکنون در چارچوبی بسیار منطقی و عقلانی قرار گرفتهاید؛ یعنی مبادا تحت تأثیر فضای احساسی و شعاری قرار گیرید؛ اصلاً نباید قرار بگیریم. اگرچه سنی که شما دارید طبیعتاً مقداری فضای ذهنی را احساسی میکند اما باید تمرین کنید که این فضای احساسی را کمکم تبدیل به فضایی عقلانی و منطقی کنید و مبادا در دام برخی از جهتگیریها و جریانها قرار گیرید. به عبارت دیگر، از خودتان محافظت و مراقبت کنید.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لازم است شبکهای نیکو تشکیل دهید، تصریح کرد: تعاملات منسجمی داشته باشید و برنامهای یکساله برای مجلس و کمیسیونها تدوین کنید. این مسأله از لحاظ قدرت برنامهریزی شما بسیار مهم است.
وی ادامه داد: قدر خودتان را بدانید، قدر معلمان خودتان را بدانید. ما نیز سعی میکنیم ارتباطی مداوم و پیوسته برقرار کنیم. انشاءالله زمانی که رئیس مجلس دانشآموزی و اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند، ما برایشان ابلاغ مشاور صادر میکنیم.
ارسال دیدگاه