به بهانه شروع انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای دانشآموزی؛
بیستوپنج سال تجربه و یازده دوره تصمیمسازی دانشآموزان
تهران (پانا) – با گذشت بیش از دو دهه از نخستین تجربه مشورتی دانشآموزان در قالب شورای مدارس و برگزاری یازده دوره متوالی مجلس دانشآموزی، اکنون شمارش معکوس برای آغاز دوازدهمین دوره این نهاد ملی آغاز شده است. این مجلس که در سال ۱۳۸۰ با رویکرد صنفی و مشورتی شکل گرفت، امروز به تریبونی رسمی برای بیان نظرات و ایدههای دانشآموزان سراسر کشور و تأثیرگذاری در سیاستهای کلان نظام تعلیم و تربیت بدل شده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای دانشآموزی از امروز ۱۲ شهریورماه در محل سازمان دانشآموزی کشور برگزار میشود و دانشآموزان منتخب استانها، بهصورت حضوری و مجازی، برای انتخاب هیئترئیسه هفتنفره این مجلس پای صندوق رأی میروند. ترکیب هیئترئیسه شامل یک رئیس، سه نایبرئیس (دو پسر و یک دختر)، دو منشی و یک کارپرداز است که قرار است نقش محوری در هدایت برنامههای دوساله مجلس ایفا کنند.
مجلس شورای دانشآموزی در پی سه سال تجربه موفق شوراهای دانشآموزی مدارس متوسطه، در سال ۱۳۸۰ با آییننامه مصوب شورای عالی آموزش و پرورش شکل گرفت. این مجلس متشکل از ۱۵۰ نماینده (۷۵ دختر و ۷۵ پسر) است که از میان برگزیدگان شوراهای دانشآموزی سراسر کشور انتخاب میشوند. انتخابات هر دو سال یکبار در سه مرحله مدارس، شهرستانها و استانها برگزار میشود تا ترکیب ملی مجلس شکل گیرد.
مرور اقدامات یازده دوره گذشته
در دو دوره اول (۱۳۸۰ تا ۱۳۸۳) تصویب آییننامه داخلی، سند علمی شهرکهای دانشآموزی، سند مبارزه با اعتیاد و سند بررسی بحران هویت صورت گرفت. در دوره سوم (۱۳۸۳ تا ۱۳۸۵) ۲۹ کمیسیون شکل گرفت و مصوباتی همچون پیماننامه دانشآموز و محیطزیست و رایگانسازی سرویسهای حملونقل عمومی دانشآموزان تصویب شد. دوره چهارم (۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸) به تصویب سند مقابله با رفتارهای پرخطر، سند استرسزدایی از محیط مدرسه و بررسی راهکارهای تحولآفرینی اختصاص یافت.
دوره پنجم (۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰) شاهد حضور رئیسجمهور و هیئت دولت در صحن مجلس، صدور احکام مشاوره برای نمایندگان، راهاندازی سایت و تالار گفتوگو و تصویب سند مهندسی فرهنگی و مقابله با جنگ نرم بود. در دوره ششم (۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲) اصلاح ساختار آییننامه، تشکیل کمیته احراز صلاحیت، تعیین شرط معدل و تصویب سند جایگاه دانشآموز طراز جمهوری اسلامی انجام شد.
دوره هفتم (۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴) با کاهش کمیسیونها به پنج کمیسیون، ورود نمایندگان مدارس ایرانی خارج از کشور، تدوین واژهنامه تخصصی آموزش و پرورش و تصویب سند عدالت آموزشی همراه بود. در دوره هشتم (۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶) این کمیسیونها در پنج قطب کشور فعالیت کردند و مصوباتی چون سند حقوق دانشآموزی، تغییر محتوای یکی از کتابهای درسی، انعقاد تفاهمنامه با شهرداری تهران و سازمان محیط زیست و تولید اپلیکیشن مجلس به ثبت رسید.
دوره نهم (۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸) اصلاح فرآیند انتخابات شوراها و تصویب سند مدرسه و سلامت روان را در دستور کار داشت. در دوره دهم (۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰) انتخابات بهصورت مجازی برگزار شد و کمیسیونها تغییر عنوان دادند و سند پیوند مجلس با سند برنامه درس ملی به تصویب رسید. در دوره یازدهم (۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲) ساختار انتخابات هیئترئیسه با تفکیک جنسیتی تغییر کرد و سند آموزشهای اثربخش و مهارتهای زندگی به تصویب رسید.
چشمانداز دوره دوازدهم
مسئولان سازمان دانشآموزی اعلام کردهاند که در دوره پیشرو، تمرکز بر توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی نمایندگان، گسترش مشارکت دانشآموزان در تصمیمگیریهای ملی و بهرهگیری از ظرفیتهای فضای مجازی برای ارتباط سریعتر و مؤثرتر خواهد بود.
مجلس شورای دانشآموزی طی ۲۵ سال گذشته، از یک تجربه درونمدرسهای به نهادی ملی با ظرفیت اثرگذاری در سیاستهای وزارت آموزش و پرورش تبدیل شده است؛ نهادی که اکنون با دوازدهمین دوره خود، بار دیگر فرصت شنیدهشدن صدای نسل جوان را در سطوح تصمیمسازی کلان کشور فراهم میکند.
ارسال دیدگاه