مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات:
تفکر برنامهای و عمل بر اساس برنامه باید در همه سطوح آموزشوپرورش نهادینه شود
تهران (پانا) - رئیس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزشوپرورش با تاکید بر اهمیت مدیریت عملکرد و شاخصهای عمومی و اختصاصی، تصریح کرد: «اگرچه در سطح ستاد برنامهریزی مطلوب است، اما در استانها، مناطق و مدارس، اجرای برنامهها و عمل بر اساس شاخصها کمرنگتر میشود.»

محمد سلیمی، رییس مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور و مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزشوپرورش، در سخنرانی خود در اجلاس رؤسای آموزشوپرورش، به اهمیت استقرار نظام مدیریت عملکرد در دستگاههای اجرایی اشاره کرد و گفت: «مطابق مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاههای اجرایی موظفاند نظام مدیریت عملکرد را در سطح سازمان و کارکنان پیاده کنند و سازمان اداری و استخدامی نیز باید بر اجرای آن نظارت کرده و گزارش را به رئیسجمهور و مجلس ارائه کند.»
وی افزود: «مدیریت عملکرد یک فرایند استراتژیک جامع است که موفقیت پایدار سازمان را از طریق بهبود عملکرد تضمین میکند. اهداف آن شامل تحقق مأموریت آموزشوپرورش، بهبود مستمر فرآیندها، عدالت در تخصیص منابع، انگیزهبخشی به معلمان و مدیران و امکان مداخله مؤثر در صورت انحراف از اهداف است.»
سلیمی با اشاره به نتایج جشنواره شهید رجایی اظهار داشت: «با وجود تلاشهای فراوان، نتایج ارزیابی عملکرد آموزشوپرورش در جشنوارهها مطلوب نیست. دلیل این مسئله ضعف در برنامهریزی و نبود تفکر برنامهای در سطوح پایینتر است. در سطح ستاد برنامههای استراتژیک تعریف میشود، اما در استانها، مناطق و مدارس، اجرای برنامهها کمرنگ میشود.»
وی با ارائه آماری از شاخصهای ارزیابی عملکرد گفت: «۵۱۳ شاخص در حوزه ستاد، ۲۴۶ شاخص در سطح استان، ۲۴۶ شاخص در سطح منطقه و ۹۴ شاخص در حوزه مدارس تعریف شده است. با این حال، در برخی استانها مانند خراسان شمالی، از مجموع ۱۱۰۰ مدرسه، حدود ۶۳۱ مدرسه اصلاً شاخصی برای ارزیابی ندارند.»
سلیمی ادامه داد: «یکی از مشکلات جدی این است که بسیاری از شاخصها تنها در مدارس خاص و سرآمد پیاده میشوند، در حالیکه مدارس دولتی، که بخش عمده نظام آموزشی را تشکیل میدهند، از داشتن شاخص و برنامه محروم هستند. همین امر موجب میشود ارزیابیها بازتاب درستی از وضعیت کلی آموزشوپرورش نداشته باشند.»
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سرپرست مرکز امور بینالملل و مدارس خارج از کشور در پایان تأکید کرد: «تفکر برنامهای و عمل بر اساس برنامه باید در همه سطوح آموزشوپرورش نهادینه شود. در حالی که در ستاد وضعیت مطلوب است، هرچه به سطوح پایینتر میرسیم این روند کمرنگتر میشود و این موضوع نیازمند اصلاح جدی است.»
ارسال دیدگاه