مشاور وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه با پانا خبر داد:
استقرار الگوی مدرسه تراز در سراسر کشور تا سال ۱۴۰۵
تهران (پانا) - مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور کیفیتبخشی با تشریح روند اجرای الگوی مدرسه تراز در نظام آموزشی کشور گفت: از بهار ۱۴۰۳ کتابچه مدرسه تراز منتشر و ابعاد و شاخصهای آن مشخص شد و از سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴، ۱۰درصد مدارس کشور وارد فاز استقرار شدند؛ این روند تا سال ۱۴۰۵ بهگونهای پیش خواهد رفت که همه مدارس کشور موظف به اجرای کامل الگوی مدرسه تراز باشند.

علیرضا کمرئی، مشاور وزیر آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت: «از بهار سال ۱۴۰۳ الگوی مدرسه تراز در قالب کتابچهای منتشر شد که در آن الگوی مفهومی و ابعاد مدرسه تراز مشخص و شاخصهایی که برای ارزیابی آن در سند تحول بنیادین پیشبینی شده بود، معین شد. در واقع بهبود کیفیت مدارس دغدغه اصلی مدرسه تراز است و این طرح بهعنوان برشی از سند تحول بنیادین محسوب میشود که در کف مدرسه به مرحله اجرا در میآید.»
وی ادامه داد: «در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مقرر شد ۱۰ درصد مدارس کشور وارد مرحلهای شوند که استقرار الگوی مدرسه تراز نام دارد. در این مرحله، مدیران آموزش میبینند چگونه برنامهریزی راهبردی انجام دهند، مدرسه تراز و مولفههای آن را بشناسند، سامانههای مرتبط با آن شکل گیرد و مدارس تمرین کنند تا در نهایت وارد مرحله استقرار مدرسه تراز شوند. از سال ۱۴۰۴ تا ۱۴۰۵ نیز ۴۰ درصد دیگر مدارس وارد فاز استقرار میشوند و از ۱۴۰۵ به بعد، باقی مدارس کشور باید این الگو را اجرایی و عملیاتی کنند.»
کمرئی با اشاره به جایگاه آموزش راهبران مدرسه تراز گفت: «در حال حاضر در مرحله آموزش راهبران قرار داریم. این راهبران پس از یادگیری نحوه برنامهریزی و آشنایی با چگونگی اجراییسازی مدرسه تراز در سطح کشور، موظفاند ۱۰ مدرسه را راهبری کنند، گرههای ذهنی مدیران را باز کنند، در امر برنامهریزی مدارس کمکرسان باشند و نهایتاً در باز ارزیابی نیز به حوزههای آموزشی و پرورشی یاری رسانند.»
وی تأکید کرد: «مدرسه تراز فقط مختص به معاونت آموزشی نیست، بلکه همه معاونتها در آن نقش دارند. امیدواریم با حرکت سیستم آموزشی در جهت استقرار الگوی مطلوب مدرسه که همان الگوی مورد نظر سند تحول بنیادین است، بتوانیم کیفیت را تجربه کنیم و از اثربخشی و اقدامات بیشتری برخوردار باشیم.»
ارسال دیدگاه