بیانی، مدال‌آور نقره المپیاد جهانی زیست‌شناسی در گفت‌وگو با پانا:

المپیاد، مسیر علاقه‌مندان واقعی به علم و دانایی است/ هدف من برای رسیدن به قهرمانی، شاد کردن دل مردم ایران بود

تهران (پانا) – رادین بیانی، دانش‌آموز یازدهمی دبیرستان علامه حلی ۱۰ تهران و عضو تیم ملی المپیاد زیست‌شناسی ایران، که موفق به کسب مدال طلای کشوری و مدال نقره جهانی در المپیاد زیست‌شناسی ۲۰۲۵ فیلیپین شده است، از مسیر دشوار و پرچالش رسیدن به تیم ملی، تلاش‌های شبانه‌روزی، نحوه برگزاری مسابقات جهانی در شرایط ویژه جنگ، دیدگاهش نسبت به نظام آموزشی کشور و مسائل مربوط به حمایت از نخبگان علمی سخن گفت.

کد مطلب: ۱۵۹۴۸۹۸
لینک کوتاه کپی شد
المپیاد، مسیر علاقه‌مندان واقعی به علم و دانایی است/ هدف من برای رسیدن به قهرمانی، شاد کردن دل مردم ایران بود

رادین بیانی، مدال‌آور نقره جهانی المپیاد زیست‌شناسی و طلای کشوری در گفت‌وگو با پانا گفت: من دانش‌آموز پایه یازدهم دبیرستان علامه حلی ۱۰ تهران هستم که اکنون به پایه دوازدهم می‌روم. مسیر المپیاد زیست‌شناسی را از چند سال پیش آغاز کردم. در این مسیر، از میان حدود هزار نفر شرکت‌کننده در آزمون مرحله اول، تنها حدود ۴۰ نفر وارد دوره تابستانه می‌شوند و پس از آزمون پایانی، ۸ نفر مدال طلای کشوری می‌گیرند و ۳۲ نفر دیگر نقره یا برنز. در نهایت، طلایی‌ها به دوره انتخابی تیم اعزام می‌شوند و تنها چهار نفر به مسابقات جهانی راه پیدا می‌کنند.  

وی با اشاره به سختی‌های این مسیر گفت: برای کسب موفقیت در المپیاد، معمولاً دانش‌آموزان باید دو تا سه سال پیش از آزمون آماده‌سازی را آغاز کنند، از بسیاری از تفریحات و حتی درس‌های مدرسه بگذرند و روزانه تا ۱۰ ساعت را به مطالعه اختصاص دهند. این مسیر علاوه بر توان علمی، روحیه‌ای مقاوم در برابر استرس می‌خواهد؛ چون اگر در مرحله دوم پذیرفته نشوید، نه سهمیه خاصی دارید و نه زمانی برای جبران در کنکور.

وی با اشاره به چالش‌های کنکور در کنار المپیاد گفت: برخلاف مسیر کنکور که دانش‌آموز سه سال وقت دارد، در المپیاد دهم و یازدهم صرفاً باید روی هدف المپیاد تمرکز کرد. خانواده‌ها معمولاً به دلیل سختی کار، کمتر مشوق آغاز این مسیر هستند و این خود دانش‌آموز است که با علاقه علمی‌اش وارد می‌شود. اما حمایت خانواده، دوستان و مدرسه نقش مهمی در موفقیت دارد؛ مثلاً مدرسه می‌تواند با کاهش حجم تکالیف یا ایجاد شرایط ویژه، به شرکت‌کنندگان کمک کند.

بیانی در ادامه با اشاره به مسیر پر فراز و نشیب المپیاد گفت: دانش‌آموزانی که المپیاد را انتخاب می‌کنند معمولاً از خود مسیر لذت می‌برند، نه فقط از نتیجه. حتی بسیاری از کسانی که موفق نشده‌اند، باز هم با رضایت از این مسیر یاد می‌کنند. برای خودم هم اگر به گذشته برگردم، قطعاً دوباره این راه را انتخاب می‌کنم.

وی در توضیح نحوه برگزاری مسابقات جهانی ۲۰۲۵ گفت: امسال به دلیل شرایط جنگی، سه چهار روز نخست را در ابهام و نگرانی گذراندیم. همه برنامه‌ها متوقف شده بود و نمی‌دانستیم که اعزام انجام خواهد شد یا نه. اما مسئولان به ما اطمینان دادند که حتی اگر لازم باشد، مسیر زمینی و از یک کشور واسط اعزام خواهیم شد. این حس اطمینان باعث شد به خودمان بیاییم و با وجود فشار جنگ و استرس، ادامه دهیم. هدف ما این بود که با تلاشمان دل مردم را شاد کنیم.

رادین بیانی در ادامه افزود: در نهایت اعزام انجام شد و مسابقات با کیفیت علمی بالا در فیلیپین برگزار شد. رقابت‌ها شامل آزمون‌های عملی و تئوری چالش‌برانگیز بود و تعامل علمی با دانش‌آموزان سایر کشورها تجربه‌ای فوق‌العاده رقم زد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به چالش امتحانات نهایی اشاره کرد و گفت: یکی از دشواری‌ها این است که مرحله دوم المپیاد یازدهمی‌ها درست پیش از امتحانات نهایی برگزار می‌شود و فرصت کمی برای آمادگی باقی می‌ماند. طرحی وجود داشت که تأثیر مثبت آزمون نهایی را برای پذیرفته‌شدگان اعمال می‌کرد و امیدوارم این طرح محدود به سال گذشته نباشد و استمرار پیدا کند.

این مدال‌آور المیپادی کشور در پایان گفت: در المپیاد زیست‌شناسی، هم از پایه دهم و هم یازدهم می‌توان پذیرفته شد، اما اکثر قبول‌شدگان از پایه یازدهم‌اند چون به‌طور میانگین یک سال بیش‌تر وقت می‌گذارند. این مسیر، مسیری برای علاقه‌مندان واقعی علم است که به بهای فداکاری، تلاش، استقامت و شوق یادگیری می‌چربد.

*تیم ملی ایران امسال با کسب ۳ مدال طلا و ۱ مدال نقره در المپیاد جهانی زیست‌شناسی (IBO ۲۰۲۴) جایگاه دوم را در رقابت تیمی با دانش‌آموزان برتر جهان به دست آورد.  

عملکرد درخشان تیم ایران به شرح زیر است:  

مدال طلا: سیاوش پزش‌پور؛ علی سلیمان‌زاده کلهرودی؛ علی‌اکبر نوراللهی

مدال نقره: رادین بیابانی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار