وزیر آموزش و پرورش:
اولویت تجهیز با مدارس عشایری و روستایی چندپایه است
احداث مدرسه اولیا در ۱۸ استان کشور
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه اولویت تجهیز با مدارس عشایری و روستایی چندپایه است از احداث مدرسه اولیا در ۱۸ استان کشور و برگزاری دوره آموزشی کیفیتبخشی در مشهد خبر داد.

علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، امروز در جلسه نهضت توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم که با حضور برخی از مدیران ستادی و مدیران کل استانی بهصورت حضوری و برخط برگزار شد با تأکید بر اینکه نیازمند گزارش کیفی و کمی از جزئیات طرح توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم از سوی استانها هستیم، اظهار کرد: با بررسی این گزارش میتوان استانها، شهرستانها و مناطق را مورد ارزیابی دقیق قرار داد.
وزیر آموزش و پرورش بر لزوم ارزیابی کیفی مناطق در اجرای طرح توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم تأکید کرد و گفت: با ارزیابی وضعیت هر پروژه از میزان توجه و پیشرفت آن در هر منطقه و کلاس درس آگاه خواهیم شد.
وی با اشاره به تهیه بستهای پرورشی و ورزشی در کنار کیفیتبخشی به آموزش در روند اجرای این طرح، اظهار کرد: فعالیتهای پررشی و ورزشی، مکمل فعالیتهای آموزشی هستند؛ به عبارتی باید همه ساحتهای تعلیم و تربیت را در کیفیتبخشی مورد نظر قرار دهیم.
کاظمی گفت: هیچ مدرسهای از این امر مستثنی نیست و تمام معلمان و مدارس غیردولتی نیز تحت پوشش این طرح قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه مدیران در طرح الگوی مدرسه تراز، نقش کلیدی دارند، گفت: مدیران، قلب این کار و راهبر کیفیتبخشی هستند.
وزیر آموزش و پرورش بر ایجاد سامانهای برای مدارس الگوی تراز تأکید کرد و گفت: مدارس الگوی تراز، چتری هستند که تمام فعالیتهای آموزشی، پرورشی و ورزشی را بر اساس سند تحول بنیادین تحت پوشش قرار میدهند.
وی با اشاره به توسعه عدالت آموزشی با رویکرد فضا بیان کرد: بنا شد در ۱۸ استان، مدرسه اولیا احداث و مورد بهرهبرداری قرار بگیرد.
وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت تکمیل اطلاعات پروژهها در سامانه رصد از سوی استانها تأکید کرد و گفت: از استانهایی که در این خصوص فعالیت کمتری داشتهاند، گزارش مدیریتی خواسته شود تا با بررسی دقیق، موانع اجرای طرح در آن استان مرتفع شود.
کاظمی با اشاره به اینکه مدیران کل آموزش و پرورش از میزان پیشرفت پروژهها گزارشی تهیه و به استانداران اعلام کنند، گفت: این اقدام سبب ایجاد همدلی و مشارکت در پیشبرد اهداف توسعه عدالت آموزشی با مشارکت مردم خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش از برگزاری دوره آموزشی کیفیتبخشی در مشهد خبر داد و گفت: پس از برگزاری دوره برای مدرسان استانی، آنها به مدرسان منطقه و سپس به معلمان آموزش خواهند داد و ضرورت دارد طبق جدول زمانبندی، آموزشها به سرانجام برسد.
کاظمی با اشاره به کیفیت کار در مناطق، گفت: هدف غایی و نهایی ما مدرسه است از این رو ضرورت دارد بر این امر تأکید ویژه شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای تکمیلی کیفیتبخشی، تصریح کرد: این برنامه در سه بخش اجتماعات یادگیری و یاددهی، برگزاری جشنواره روشهای تدریس با تحول در نظام یاددهی و یادگیری و برگزاری کارگاههای آموزشی تولید محتوا انجام خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه سازمان پژوهش، تولیدات و محتواهای مورد نیاز را در اختیار مدیران و سپس معلمان قرار دهد، گفت: همچنین ضرورت دارد برنامه آغاز افتتاح عملیات کیفیتبخشی در سال تحصیلی آینده ارائه شود.
کاظمی افزود: تلاش بر این است که اختتامیه جشنوارههای کیفیتبخشی آموزشی نیز با حضور رئیسجمهوری برگزار شود.
وی بر برنامهریزی جهت افتتاح همزمان پروژههای طرح توسعه عدالت آموزشی در هفته دولت تأکید کرد و گفت: نیازمند آمار و گزارشی دقیق جهت اجرای این امر هستیم و استانها ظرف روزهای آینده، گزارشی مبسوط در این زمینه ارائه دهند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ایجاد اطلس تجهیزات، گفت: اطلس تجهیزات مورد نظر، موجود و توزیع آن در حال تدوین و بررسی است و ضرورت دارد به صورت شفاف، الگوی عملی آن مشخص شود.
وی پیشنهاد کرد: اولویت تجهیز با مدارس و کلاسهای عشایری و روستایی چندپایه و بهصورت ویژه در مقطع ابتدایی باشد.
کاظمی افزود: در مقطع ابتدایی، تربیت دانشآموز رقم میخورد و در دوره متوسطه، مهارت و دانش بر آن افزوده میشود. بنابراین توجه به مقطع ابتدایی به دلیل ساخت شخصیت دانشآموز، اولویت بیشتری دارد.
وزیر آموزش و پرورش بر تدوین بستهای ویژه معرفتشناسی نماز تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد سازمان پژوهش، روایتی از جنگ ۱۲ روزه مبتنی بر فضای چندرسانهای و معرفی شهدای این جنگ به خصوص شهدای معلم و دانشآموز تهیه و همزمان با سال تحصیلی در اختیار دانشآموزان قرار دهد.
ارسال دیدگاه