رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی خبر داد:
اجرای آزمایشی طرحواره تحولی در پایه اول ابتدایی از سال تحصیلی آینده
تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از اجرای آزمایشی طرحواره تحولی از سال تحصیلی آینده در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی با رویکردهای تلفیقی بهویژه در کتابهای درسی خبر داد.

حجتالاسلام علی لطیفی در نشست تخصصی بررسی طرحواره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه که با حضور رحمتاله مرزوقی استاد تمام گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی دانشگاه شیراز و عضو شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد، به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تحقق تحول در مدرسه اشاره کرد و گفت: عدم تحقق اسناد در مدرسه به علت نبود یک برنامه جامع و مهندسی یکپارچه در حوزه برنامه درسی بوده است.
وی ادامه داد: اکنون در مدرسه صرفا کتاب درسی وجود داشته و برنامه درسی معنایی ندارد و عوامل صرفا مجری هستند نه مشارکتکننده، همچنین انعطاف و فهم مشترک نیز شکل نگرفته است، لذا در همین راستا و بهمنظور بهبود این وضعیت، طراحی و اجرای طرحواره تحول در برنامه درسی تا سطح مدرسه در دستورکار قرار گرفت.
لطیفی با اشاره به مهندسی جدید صورت گرفته تصریح کرد: در مهندسی یکپارچه جدید، راهنمای برنامه درسی ملی در سطح مدرسه، بستههای تربیتی و یادگیری و نظام پشتیبانی علمی، رصد و پایش ارائه میشود.
وی گفت: از جمله گامهای مهمی که در مهندسی جدید برداشته شده، تدوین هویت (ماموریت) دورههای تحصیلی است و بهدنبال آن است که در هر دوره تحصیلی دانشآموز باید چه مهارتهایی را کسب کند و به کدام اهداف باید برسد.
عضو شورای معاونان وزارت آموزش و پرورش ضمن تاکید بر ضرورت طراحی و تدوین شایستگیهای پایه و عمومی، اظهار داشت: گام مهم دیگر در این مهندسی جدید، طراحی و تدوین شایستگیهای پایه و عمومی نظام تربیت رسمی و عمومی است که همه افراد جامعه نیازمند یادگیری آنها هستند و شامل هویت اسلامی- ایرانی، ارتباط مسئولانه و موثر، خویشتنسازی و تفکر و تعقل است.
وی افزود: اکنون و در شروع اجراییسازی این طرحواره تحولی، از سال تحصیلی آینده، اجرای آزمایشی در تعدادی از مدارس و در پایه اول ابتدایی با رویکردهای تلفیقی بهویژه در کتابهای درسی آغاز خواهد شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به برنامهریزی همهجانبه صورتگرفته در فرایند این پروژه، گفت: برای طراحی این مهندسی جدید و آمادهسازی بسته آموزشی پایه اول ابتدایی، علاوه بر تیمهای تخصصی کارشناسان این سازمان، چهار گروه بیرونی شامل معلمان مجرب، متخصصان با تجربه زبانشناسی و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان، متخصصان هنری در بخش زیباشناسی و متخصصان تکنولوژی آموزشی بهمنظور بهرهبرداری از فناوری و رسانههای آموزشی در این مسیر مشغول به فعالیت هستند.
وی افزود: در مسیر اجرای آزمایشی این طرح، مدارس هدف انتخاب و برنامهریزی دقیق برای جلسات توجیهی و آموزشی معلمان، مدیران مدارس، مدیران مناطق آموزشی و اداراتکل مشارکتکننده انجام شده است.
لطیفی در پایان با اشاره به نقش والدین تصریح کرد: توجه به نقش انجمن اولیاء و مربیان و تلاش برای بهرهبرداری از این ظرفیت بهصورت ویژه در این مرحله دیده شده است و در دستورکار قرار دارد.
همچنین در این نشست، رحمت اله مرزوقی عضو شورای عالی آموزش و پرورش به مباحث و مسائل تخصصی از جمله توجه به ضرورتهای علمی و اجرایی در دوره آزمایشی، بررسی و شناسایی نقاط قوت و ضعف سیستم، توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس و نگاه به تربیت دینی بهعنوان هسته اصلی برنامه تربیتی اشاره کرد.
ارسال دیدگاه