روایت تحول در آموزش و پرورش از زبان وزیر در محضر رهبر انقلاب؛
تاکید رهبر انقلاب بر ساختار نوین، عدالت و کیفیت در آموزش و پرورش
تهران (پانا) - جمعی از معلمان و فرهنگیان کشور روز شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. این دیدار با سخنان هدایتگرانه و تحولمحور مقام معظم رهبری و همچنین ارائه گزارشی جامع از سوی علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش همراه بود. محورهای اصلی بیانات رهبر انقلاب و گزارش ارائهشده از سوی وزیر، چشمانداز روشنی از مسیر پیشروی نظام آموزشی کشور را ترسیم میکند.

آنچه در زیر میخوانید محورهای کلیدی بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار روز گذشته معلمان سراسر کشور است.
سرمایهگذاری در آموزش، سرمایهگذاری برای آینده کشور
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تاکید بر اهمیت راهبردی آموزش و پرورش فرمودند: «هر مقدار هزینه در بخش آموزش، در واقع سرمایهگذاری برای آینده کشور است.» ایشان ضمن تجلیل از اهتمام رئیسجمهور و وزیر آموزش و پرورش، تصریح کردند باید شکرگزار باشیم که در این دوره، بهخصوص رئیس جمهور محترم به مسائل آموزش و پرورش اهتمام ویژهای ابراز میکنند. بنده بارها تکرار کردم که ما هرچه برای آموزش و پرورش سرمایهگذاری کنیم این در واقع سرمایهگذاریست، هزینه نیست؛ مثل ایجاد یک زمینه برای سودِ چند برابر است. خوشبختانه رئیسجمهور محترم به این معنا معتقدند. وزیر محترم هم، جزو مدیران برجسته آموزش و پرورش هستند ایشان هم، کاملا با مسائل آموزش پرورش آشنا هستند؛ اینها فرصت است. امیدواریم از این فرصتها استفاده بشود.
ضرورت ارتقای منزلت معلم
معظمله در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت ارتقای منزلت اجتماعی معلمان تاکید کردند: «نتیجه گرامیداشت معلم و چهرهنگاری از آن باید بهگونهای باشد که جامعه، معلم را شخصیتی جذاب، فعال، پرتلاش، باافتخار و سرافراز ببیند.»
نقش تربیتی معلم فراتر از والدین
رهبر انقلاب با اشاره به تاثیرگذاری معلمان در شخصیتسازی دانشآموزان بیان کردند: «در برهههایی، معلم تاثیرگذارتر از پدر و مادر است؛ این واقعیت، مسئولیت رفتاری، گفتاری و عملکردی معلم را دوچندان میکند.»
کتاب درسی؛ محتوای شیرین و جذاب، ظاهر منطبق با اصول زیباشناسی
رهبر انقلاب اسلامی تاکید کردند: «کتاب درسی باید از لحاظ محتوا شیرین و جذاب باشد بهگونهای که مباحث سنگین علمی با زبان ساده و شیرین به دانشآموز منتقل شود و از لحاظ قالب و شکل ظاهری نیز منطبق با اصول زیباشناسی باشد در حالی که اکنون اینگونه نیست.»
دانشگاه فرهنگیان، خط مقدم تربیت معلم تراز
ایشان با دفاع از استقلال دانشگاه فرهنگیان، مخالفت صریح خود را با الحاق آن به دیگر دستگاهها ابراز داشته و تاکید کردند: «این دانشگاه باید محل رفتوآمد برترین اساتید علمی، ایمانی، اخلاقی و رفتاری باشد و کیفیت ساخت معلم تراز در آن تضمین شود.»
لزوم بازطراحی ساختار آموزش و پرورش
رهبر انقلاب درباره ساختار آموزش و پرورش فرمودند: «یکی از وظایف دولت در برنامه هفتم پیشرفت، طراحی ساختار جدید سازمانی آموزش و پرورش است؛ با رویکرد تحولی و متناسب با نیازها.»
عدالت آموزشی
معظمله فرمودند: «مسئله عدالت آموزشی که در سخنان مسئولان کشور به آن توجه زیادی میشود، همواره مورد تاکید بوده است البته عدالت آموزشی به معنی غفلت از استعدادهای برتر نیست و توجه به پدیدهای همچون سمپاد و کمک به جوانان با استعداد برای جهشهای بزرگتر نه تنها مخالف عدالت نیست بلکه عین عدالت آموزشی است.»
خوشبختانه اکنون به مسائل پرورشی توجه خوبی وجود دارد
رهبر معظم انقلاب تاکید کردند «خوشبختانه اکنون به مسائل پرورشی توجه خوبی وجود دارد که باید کارها در این زمینه به بهترین وجه دنبال و انجام شود.»
گزارش جامع وزیر آموزش و پرورش در محضر رهبر انقلاب: از اقدامات فوری تا طرحهای بنیادین
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش اما در ابتدای این دیدار گزارش جامعی از عملکرد آموزش و پرورش را تشریح کرد. علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، ماموریت اصلی دستگاه تعلیم و تربیت را مبتنی بر سند تحول بنیادین تعریف کرد و گفت: «بر دو حوزه متمرکز شدهایم:
حوزه اول؛ تحول در یادگیری و یاددهی و تلاش برای انتقال، تکوین و تعالی ارزشها، باورها و تقویت هویت ملی و دینی
حوزه دوم؛ انتقال علم و دانش و ارتقای شایستگیهای دانشآموزان در تمامی حوزههای علمی، مهارتی و ارتقای کیفیت مدارس دولتی.»
قدردانی ویژه از رئیسجمهور
وی با ابراز رضایت از حمایت ویژه رئیسجمهور محترم، دکتر پزشکیان، گفت: «ایشان با باور قلبی به نقش بنیادین آموزش و پرورش، آن را در صدر اولویتهای دولت قرار دادهاند و تاکنون بیش از ۳۰ جلسه تخصصی در این زمینه برگزار شده است.»
وزیر آموزش و پرورش عنوان که این وزارتخانه ظام مسائل آموزش و پرورش را در راستای تحقق سند تحول بنیادین به دو دسته «اولویتهای مهم و فوری» و «اولویتهای اساسی» تقسیم کرده است.
محور اول: اولویتهای مهم و فوری
برنامهریزی برای شروع مناسب و کمدغدغه سال تحصیلی
تکمیل فرایند جذب و استخدام ۷۰ هزار معلم
بهروز رسانی و پرداخت بخشهای قابل توجهی از مطالبات فرهنگیان
بهبود نسبی وضعیت حقوقی خدمتگزاران مدارس
حل مشکلات رتبهبندی معلمان
انعقاد تفاهمنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی
اخذ مجوز ۸۵ هزار ردیف استخدامی جدید
توسعه ساختار سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با ۱۳۹ پست در سطح استانها
تقویت دانشگاه فرهنگیان با اختصاص ۲۵۰۰ پست هیئت علمی و جذب ۳۰ هزار دانشجو در سال گذشته و پیشبینی ۳۰ هزار دانشجو در سال جدید و زمینهسازی برای جذب ۳۰۰۰ نفر از نخبگان حوزههای علمی، فرهنگی و ورزشی برای اولین بار در دانشگاه فرهنگیان
حضور مؤثر و موفقیتآمیز در المپیادهای بینالمللی ۲۰۲۴ و کسب جایگاه سوم جهان و حضور در دو المپیک ورزشی دانشآموزی و کسب ۱۳۴ مدال طلا، نقره و برنز
استفاده از ظرفیت شبکه شاد در راستای توسعه عدالت آموزشی و تشکیل بیش از ۶ هزار گروه مردمی در این شبکه در راستای نهضت محرومیتزدایی و شناسایی گلوگاههای نفوذ و تمهید اقدامات پیشگیرانه
محور دوم: اولویتهای اساسی و تحولآفرین
علیرضا کاظمی اضافه کرد: وزارت آموزش و پرورش با طراحی دقیق گامهای اجرایی برای پروژههای سند، نقشه راه تحول را در دو بخش سختافزاری و نرمافزاری به اجرا گذاشته است.
رویکرد سختافزاری: مردمیسازی توسعه زیرساختها
شناسایی ۷۲۰۰ نظام مسئله در حوزه فضا و تجهیزات، مشارکت بیش از ۶ هزار تیم جهادی و تأمین بیش از ۱۸ همت توسط خیرین، بخشی از رویکردهای محرومیتزدایانه در این بخش است.
رویکرد نرمافزاری: تمرکز بر مدرسه و توانمندسازی منابع انسانی
اجرای طرح «مدرسه تراز»، ارتقای مهارت معلمان، فعالیتهای پرورشی، فرهنگی و ورزشی و بازنگری در برنامه درسی بر اساس علم نافع، مهمترین اقدامات این بخش هستند.
پروژههای پیشران و مهم نقشه راه سند تحول بنیادین در بخش اولویتهای اساسی (در حال انجام)
*تحول در برنامه درسی در راستای جایگزینی برنامه درسی جامع، منسجم، یکپارچه، تربیتمحور و مهارتی با رویکرد علم نافع، با برنامه فعلی که حافظهمحور، جزیرهای و غیرمهارتی است: گامهای طرحواره برنامه درسی در سطح مدرسه تدوین و در حال نهاییشدن و اجرا است.
*تحول و ارتقای ساختار و کیفیت دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید با دو برنامه تحولی: الف) تحول در برنامه درسی با رویکرد بهروزآوری محتوا متناسب با نیاز و نیز ارتقای توانمندیهای مهارتی و تربیتی دانشجومعلمان/ ب) بهبود استانداردها و شاخصهای دانشگاه از جمله افزایش کمی و کیفی اعضای هیئت علمی، استانداردسازی فضا و تجهیزات آموزشی، ارتقای سطح علمی و مهارتی اساتید و نیز رشد بودجه در بخشهای عمومی و عمرانی.
*ارتقای کیفیت فعالیتهای پرورشی و فرهنگی متناسب با تحولات و اقتضائات جدید با محورهای زیر:
برنامههای پرورشی و فرهنگی گسترده با رویکرد مشارکتی
افزایش ظرفیت جذب نیروی انسانیِ خوشفکر، متعهد، خلاق و کارآمد برای امور پرورشی مدارس و استفاده از ظرفیت همۀ معلمان؛ نقشآفرینی و مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای تربیتی و فرهنگی با شعار «هر دانشآموز یک تشکل و هر دانشآموز یک نقش»؛ مشارکت شبکهای بیش از ۸۰.۰۰۰ تیم دانشآموزی در نهضت جهاد تبیین؛ استفاده همهجانبه از ظرفیتهای فناوریهای نوظهور فرهنگی، هوش مصنوعی و محصولات رایانهای برای تولید محتواهای جذاب جهت توسعة مهارتهای سبک زندگی ایرانی-اسلامی و توسعه و ترویج فرهنگ اقامة نماز، فعالیتهای قرآنی و معارف اهل بیت علیهمالسلام؛
استفادۀ حداکثری از موقعیتهای تربیتی و رشددهنده مدارس مثل اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت با مشارکت بیش از یک میلیون دانشآموز، فرصت اعتکاف با استقبال بینظیر بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز، برگزاری پویشهای حمایتی از سرزمینهای جبهۀ مقاومت بهویژه غزه و لبنان، برگزاری همایشهای سراسری یاوران مقاومت و برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن با مشارکت ۳۰ هزار مدرسه در ماه مبارک رمضان.
کاهش آسیبهای اجتماعی با تکیه بر مدرسه و دادههای میدانی
وزارت آموزش و پرورش با برگزاری ۲۵ جلسه کشوری، تحلیل میدانی دقیق با ابزارهایی چون سامانه نماد، اطلس آسیبهای روانی و اجتماعی، پایش ۸ میلیون دانشآموز و اجرای برنامههای مداخلهای در ۳۲ منطقه، گام مهمی در کاهش آسیبها برداشته است.
افزایش سهم آموزش فنی و حرفهای و مهارتهای شغلی
افزایش سهم هنرستانها از ۴۴٪ به ۵۰٪ و طراحی برنامه مهارتآموزی عمومی برای دانشآموزان، با شعار «هر دانشآموز یک مهارت شغلی»، از برنامههای اصلی حوزه مهارت است.
تربیت اوان کودکی بهعنوان اولویت طلایی
اعتبارسنجی نظام جامع تربیت، توسعه ساختار سازمانی در استانها و بهکارگیری فناوریهای نوین برای رشد کودکان زیر ۶ سال، از مهمترین سیاستهای این حوزه معرفی شد.
ورود هدفمند به عرصه هوش مصنوعی
تشکیل دبیرخانه ملی هوش مصنوعی و تدوین سند ملی آن با مشارکت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت ارتباطات، زمینهساز آموزش این فناوری به دو میلیون دانشآموز و ۱۰۰ هزار معلم در تابستان آینده خواهد بود.
ارسال دیدگاه