وزیر آموزش و پرورش:
«مدرسه» در دولت وفاق ملی کانون تحول جامعه است/ مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین با محوریت عدالت آموزشی است
تهران (پانا) - مراسم تجلیل از معلمان نمونه سال ۱۴۰۴ با حضور رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش در تهران و در هفته گرامیداشت مقام معلم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پانا، علیرضا کاظمی در این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه معلمان گفت: اولین کلمهای که در وحی به پیامبر اسلام نازل شد (اقْرَأْ) است. معلمان گرانمایه وارثان این رسالت الهی هستند که نه تنها به دانشآموزان خواندن و نوشتن، بلکه هنر زندگی کردن و انسان بودن را میآموزند. آنان با قلم دانایی، نهال امید را در جان دانشآموزان میکارند و با عشق و ایثار، بنیانهای تمدن آینده ایران عزیز را رقم میزنند»
وزیر آموزش و پرورش با قدردانی از تلاشهای معلمان و گرامیداشت یاد و نام علامه فرزانه شهیدمطهری، شهیدرجایی، شهید باهنر و ۴۰ هزار شهید معلم و دانشآموز خطاب به رئیسجمهور افزود: «صمیمانه اعتراف میکنم که وقتی در جلسه رای اعتماد مجلس از امید به اولویت قرار گرفتن و آرزوی بر صدر نشستن آموزش و پرورش سخن میگفتم هرگز تصور نمیکردم که این اولویت در دولت شما تا این حد پررنگ و اساسی باشد.»
وی افزود: «نگاه ژرف و آیندهنگر جنابعالی به نقش بیبدیل آموزش و پرورش در ساخت و توسعه ایران با تاکید بر عدالت آموزشی و کیفیتبخشی به فرآیند یاددهی - یادگیری و حرکت از حافظهمحوری به سمت روشهای فعال و خلاقانه، الهامبخش همه ما در وزارت آموزش و پرورش است. این نگاه تحولآفرین روحیه جدیدی در بدنه آموزش و پرورش دمیده و معلمان را امیدوار و به مشارکت هرچه بیشتر ترغیب کرده است.»
کاظمی همچنین از دستاوردهای وزارت آموزش و پرورش در این دولت یاد کرد و افزود: «وزارت آموزش و پرورش در دولت وفاق با اعتقاد راسخ به مدرسه به عنوان کانون تحول جامعه، تمامی ظرفیتهای خود را برای تحقق سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، اجرای نقشه راه سند تحول بنیادین و تاکیدات ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به کار گرفته است.»
وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد: «ما باور داریم که عدالت آموزشی سنگ بنای توسعه پایدار است. در این مسیر محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی استانداردسازی تجهیزات، تقویت مدارسدولتی، ارتقای کیفیت آموزش و توجه به خواستههای ذینفعان اصلی در صدر برنامههای ما قرار دارد. حفظ کرامت معلمان و تلاش برای بهبود شرایط شغلی، منزلت و جایگاه این عزیزان از ارکان اصلی تحول در نظام تعلیم و تربیت کشور است.»
وی در ادامه به برخی از تحولات وزارت آموزش و پرورش در رابطه با قشر فرهنگیان اشاره کرد و گفت: «آغاز آرام و کمدغدغه سال تحصیلی علیرغم کمبود بیش از ۱۷۰ هزار معلم، پرداخت مطالبات معوق معلمان نظیر پاداش ۴۰ همتی بازنشستگان، بهروزرسانی بعضی از پرداختها برای اولین بار در طول ۴۵ سال گذشته، رسیدگی به دغدغههای داوطلبان آزمونهای استخدامی، رسیدگی به اعتراضات و گزینشها، رسیدگی به رتبهبندی معلمان در سال گذشته صورت گرفته است.»
کاظمی در ادامه به مدالهای کسبشده در یک سال گذشته اشاره کرد و گفت: «کسب رتبه سوم المپیادهای جهانی، کسب ۴۷ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات زیر ۱۸ سال دانشآموزان بحرین و جایگاه پنجم جهان، کسب ۸۶ مدال طلا، نقره و برنز در مسابقات المپیک زیر پانزده سال و جایگاه ششم جهان، پوشش تحصیلی ۹۹ درصدی بدو ورود به دبستان از دیگر موارد صورت گرفته است.»
وزیر آموزش و پرورش به برخی از تحولات و توفیقات فرهنگی پرورشی در مدارس اشاره کرد و گفت: «برگزاری اعتکاف با حضور بیش از ۶۰۰ هزار دانشآموز، برگزاری اردوهای راهیان نور و پیشرفت با مشارکت بیش از یک میلیون دانشآموز، برگزاری بزرگترین محفل انس با قرآن در جهان اسلام با مشارکت ۳۰ هزار مدرسه در سطح کشور، افزایش بودجه وزارت آموزش و پرورش، اجرای طرحهایی مانند آموزش مهارتهای اجتماعی و تربیت کودکی و توجه به آسیبهای اجتماعی از جمله این موارد مهم بوده است.»
وزیر آموزش و پرورش همچنین به رشد عملکرد دانشآموزان در مسابقات بینالمللی، برگزاری اردوهای مختلف و پیشرفتهای زیرساختی اشاره کرد و گفت: «مهمترین برنامه وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین با محوریت عدالت آموزشی است که به دنبال رفع محرومیتها و ارتقای کیفیت مدارس دولتی است. در این راستا، مشارکت مردم و نهادهای مختلف نیز در پروژههای آموزشی از اهمیت ویژهای برخوردار است.»
وزیر آموزش و پرورش در پایان سخنان خود از معلمان فداکار تشکر کرد و کلامش را با اشعار زیبای شهریار در وصف معلمان به پایان برد.
در پایان این مراسم با حضور رئیسجمهور پزشکیان از ۲۴ معلم و مدیر نمونه کشور در سال ۱۴۰۴ تقدیر شد.
ارسال دیدگاه