دولت سیزدهم، ‌سند ملی مهارت‌آموزی را پس از ۱۲ معطلی در دولت‌های گذشته‌، تصویب کرد؛

مهارت‌آموزی یکپارچه‌، سراسری و برابر دانش‌آموزان طی 12 سال‌؛ ساخت 1000 هنرستان تا پنج سال آینده

تهران (پانا) - در راستای اقدامات تحولی آموزش و پرورش دولت سیزدهم، آیین‌‌نامه ملی مهارت‌آموزی ‌در تاریخ 5 اردیبهشت 1403 در هیات دولت تصویب شد. براساس این آیین‌نامه‌، اهداف مختلف و متفاوتی برای سه مقطع تحصیلی در آموزش‌و‌پرورش در نظر گرفته‌ شده است.

کد مطلب: ۱۴۷۱۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
مهارت‌آموزی یکپارچه‌، سراسری و برابر دانش‌آموزان طی 12 سال‌؛ ساخت 1000 هنرستان تا پنج سال آینده

دولت سیزدهم ‌روز پنجم اردیبهشت امسال اولین آیین‌نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را تصویب کرد، ‌سندی بر زمین مانده که پس از ۱۲ سال در این دولت به تصویب رسید. آیین‌نامه‌ای که ائتلافی برای اعتلای تعلیم و تربیت را نشانه‌گیری کرده و تصویب آن نشان داد که در ‌این دولت موضوع مهارت‌آموزی به‌عنوان زیرساخت اصلی جهش تولید با مشارکت مردم از طریق دبیرستان‌ها و هنرستان‌ها ‌دنبال خواهد شد.

طبق این آیین‌نامه، در دوره ابتدایی، ایجاد انگیزه و تقویت علاقه دانش‌آموزان به فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی و کسب مهارت‌های مربوط به استفاده حداکثری از ظرفیت برنامه‌های درسی و تربیتی هدف اصلی این آیین‌نامه است.

در دوره اول متوسطه هدف از اجرای آیین‌نامه، بهبود امور زندگی و انتخاب مسیر تحصیلی و حرفه‌ای و کسب صلاحیت‌های فنی پایه و مهارتی با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های درس کار و فناوری و سایر دروس است.

در دوره متوسطه دوم هدف این آیین‌نامه هدایت و تثبیت هویت شغلی و زمینه‌سازی برای کسب صلاحیت‌های حرفه‌ای و آمادگی برای اشتغال در بازار کار است.

‌وزیر آموزش و پرورش ‌پس از تصویب این آیین‌نامه در رابطه با اقداماتی که به واسطه این مصوبه اتفاق خواهد افتاد گفت: «براساس این آیین‌نامه تا ۵ سال آینده، یک هزار هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش‌آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش‌آموزان کل کشور می‌رسد. بنابراین تا پایان برنامه هفتم 2 هزار و 500 هنرستان به واحدهای تولیدی و کارآفرین تبدیل خواهد شد.»

رضامراد صحرایی افزود: «معادل 2 درصد اعتبارات حساب‌های ملی و استانی پیشرفت و عدالت در اختیار شرکت‌ها و صنایعی قرار خواهد گرفت که اقدام به تاسیس هنرستان جوار آن شرکت می‌کنند. همچنین 20 درصد ظرفیت آموزش متمرکز فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها به آموزش مهارت به دانش‌آموزان غیر از رشته فنی و حرفه‌ای اختصاص پیدا خواهد کرد.»

محمدمهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز ‌آیین‌نامه ملی مهارت‌آموزی را در راستای اهداف سند تحول بنیادین برشمرد و گفت: «در راستای بحث مهارت‌آموزی هدف‌گذاری کرده‌ایم که موضوع مهارت‌آموزی هم در دوره ابتدایی و هم متوسطه اول و دوم دنبال شود و برنامه مشخصی در راستای فصل هشتم سند تحول که مشارکت همه دستگاه‌ها و نهادها در اجرای سند تحول باید اتفاق بیفتد، نگاشت نهادی تهیه شده و در آیین‌نامه مهارت دانش‌آموزان خلاصه شده است.»

مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه اما در گفت‌وگو با پانا درباره ‌این آیین‌نامه ‌گفت: «آیین‌‌نامه ملی مهارت‌آموزی ‌در تاریخ 5 اردیبهشت 1403 در هیات دولت تصویب شد. موضوع آیین‌نامه ملی مهارت‌آموزی از موضوعات بر زمین مانده بود که با پیگیری‌های پُر‌تلاش وزیر آموزش و پرورش و معاون اول رئیس‌جمهور و توجه مجموعه هیات دولت، این موضوع مصوب شد. این آیین‌نامه کمک خواهد کرد که اتفاق مبارکی که تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده برای اولین بار در وزارت آموزش و پرورش رخ دهد.»

حمید یزدانی ادامه داد: «‌طبق آیین‌نامه‌‌ ملی مهارت‌آموزی بناست که ‌بحث مهارت‌آموزی را برای دانش‌آموزان ‌در یک برنامه 12 ساله دنبال کنیم. طبق این آیین‌نامه قرار است دانش‌آموزان در دوره آموزشی 12 ساله در مدرسه از پایه اول ابتدایی تا سال آخر متوسطه دوم، مهارت‌هایی را آموزش ببینند که بتوانند پس از فارغ‌التحصیلی کسب معاش حلال داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار