وزیر آموزش‌و‌پرورش در اختتامیه بخش دانش‌‌آموزی جشنواره جوان خوارزمی تاکید کرد:

نوجوانان باید با هویت علمی ایران آشنا باشند/ سازمان سمپاد برگزیدگان جشنواره خوارزمی را به جامعه صنعتی معرفی کند

تهران (پانا) - آیین اختتامیه بیست‌وپنجمین جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش‌‌آموزی عصر امروز با حضور وزیر آموزش‌و‌پرورش در محل باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۶۲۳۱۲
لینک کوتاه کپی شد
نوجوانان باید با هویت علمی ایران آشنا باشند/ سازمان سمپاد برگزیدگان جشنواره خوارزمی را به جامعه صنعتی معرفی کند

رضامراد صحرایی در این آیین ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع آینده‌سازان کشور اظهار کرد: همه جشنواره‌ها و به صورت ویژه این جشنواره، هدف مهمی را دنبال می‌کنند و آن هم این است که استعدادهای ویژه بچه‌ها، ظرفیتی برای کشف پیدا می‌کنند و کشف آن استعداد، تازه برای برای ما آغاز یک تعهد جدید است تا آن دانش‌‌آموز در مسیر رشد قرار گیرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۲۵ دوره این جشنواره تاکنون برگزار شده است و دانش‌آموزان ما توانسته‌اند استعدادهای خود را نشان دهند، گفت: نکته مهم توجه دادن این نوجوانان به ریشه‌های علم است. از بین استعدادهای برتر آن‌هایی می‌توانند مرجع و مبلغ شوند که با ریشه علم آشنا باشند. 

صحرایی به نام‌گذاری این جشنواره به دانشمند گرانقدر خوارزمی اشاره کرد و گفت: امروز موضوع صفر و یک که در علوم مختلف کاربرد دارد، کشف همین اندیشمندی است که جشنواره به نام اوست. علمی که با ریشه‌های خود مرتبط نشود تبدیل به علم کاربردی در زندگی خودمان و دیگران نمی‌شود‌.

وی تصریح کرد: هویت، فقط هویت اجتماعی و فرهنگی و مذهبی نیست. اگر چه این‌ها بسیار مهم است ولی آشنایی نوجوانان ما با هویت علمی این سرزمین و جایگاهی که داشته، زمینه‌ساز تقویت این هویت برای ساخت آینده است. در بیانیه گام دوم، علم جایگاه خیلی مهمی دارد. از آن جهت که امروز سرزمین را به میزان دانشی که در آن وجود دارد می‌سنجند. علم، قدرت‌آفرین است‌. کشورهایی در دنیا هستند که وسعت و جمعیت‌شان به اندازه یک شهرستان ما نیست اما قدرت آنها به واسطه علم به جاهایی رسیده است که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. ما چگونه علم را به علم‌ نافع تبدیل کنیم؟ این یک تکلیف مهم است و باید برای آن بکوشیم. 

صحرایی در ادامه به سازمان ملی استعدادهای درخشان پیشنهاد کرد زمینه معرفی برگزیدگان به جامعه صنعتی و شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌های مرتبط کشور را دنبال و فراهم کنند. وی گفت: باید یک دفتر پیگیری در این سازمان وجود داشته باشد تا برگزیدگان را به جاهایی وصل کند که از آن‌ها استفاده کنند. 

وزیر آموزش و پرورش همچنین تصریح کرد: رشته‌ای فکر کردن به علم نافع منتهی نمی‌شود، دوره، دوره‌ای است که افراد در لبه چند علم هستند. نه علومی از یک جنس بلکه علومی از شاخه‌های مختلف. برای نمونه علم زبان که تجلی آن زبانشناسی می‌شود با فضا، با کامپیوتر و حقوق و ... ارتباط پیدا می‌کند و به یک علم خاص تبدیل می‌شود. بنابراین ترکیب رشته‌ها با همدیگر و تولید گرایش‌هایی که از دو یا چند رشته‌ جمع شده‌اند را رقم بزنید و رشته‌ها به گونه‌ای کاربردی‌تر در جشنواره‌های بعدی به گرایش‌های جدیدی تبدیل شوند. 

وی تاکید کرد: علوم پیش از آن‌که کهنه شوند باید در کشور ما عمومی شوند. یکی از مسائل ما این است که این علم را سریع در کشور پیاده کنیم. امروز هوش مصنوعی به عنوان یک پدیده جدید را در این جشنواره‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که دانش‌آموزان هوش مصنوعی را از معلمان ما بیاموزند نه اینکه در شبکه‌های اجتماعی آن را یاد بگیرند.

وی گفت: باید پیش از برگزاری جشنواره‌ها کاری کنیم که بچه‌ها علم ورزیدن با به کار بستن خلاقیت را یاد بگیرند. بچه‌های بااستعداد را شناسایی کنیم و لازم داریم این جشنواره با استعدادیابی پیوند بخورد و در این مسیر قرار بگیرند و جواب این سوال پرتکرار دانش‌‌آموزان را بدهیم که این ریاضی یا فیزیکی که من می‌خوانم به چه درد می‌خورد؟ کجا کاربرد دارد؟ 

صحرایی در پایان گفت: ما با ضریب قطعی دادن به امتحانات نهایی، زمینه راهیابی دانش‌آموزان به دانشگاه‌های برتر را فراهم کردیم. امسال با تاثیر ۴۰ درصدی، ۷ استان که سهم بسیار کمی از صندلی‌های برتر دانشگاه‌ها را داشتند، سهم‌شان بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افزایش یافت و این همان عدالتی است که به دنبال آن هستیم.

کاظمی: اعطای گرنت پژوهشی به دانش‌آموزان نخبه فعال در پژوهش‌سراها

محمدمهدی کاظمی در این آیین اظهار کرد: قطعا شما برگزیدگان که جزو نخبگان این کشور هستید، آینده روشنی برای ایران اسلامی رقم‌ خواهید زد.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: توجه به دانش‌‌آموزان نخبه و توجه به پژوهش، نوآوری و خلاقیت مورد تاکید سند تحول است و ما به عنوان خادم شما باید این فرصت را فراهم کنیم تا این خلاقیت و استعداد شما به محصول تبدیل شود و زمینه رفع مشکلات کشور را فراهم کنید.

کاظمی اضافه کرد: این فرصت را نظام تعلیم و تربیت باید فراهم کند. همه بخش‌های آموزش و پرورش همگی وظیفه دارند از بستر پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی و مسابقات و جشنواره‌های مختلف، این بستر را فراهم کنند تا دانش‌‌آموزان توانمندی خودر ا بروز دهند.

وی با بیان اینکه پژوهش‌سراها فرصتی است که در آن هم ایده‌های دانش‌آموزان توسعه پیدا می‌کند و هم ایده آن‌ها به محصول تبدیل خواهد شد، گفت: در حال حاضر ۶۹۳ پژوهشسرا در کشور هستند که خدماتی به دانش‌آموزان مستعد ارائه می‌کنند. اخیرا با بنیاد نخبگان هم تفاهم‌نامه‌ای امضا کردیم که برای دانش‌آموزانی که در پژوهش‌سرا فعالیت دارند گرنت پژوهشی را در نظر بگیرند و از دانش‌آموزان نخبه حمایت کنند.

وی در پایان خطاب به برگزیدگان این جشنواره گفت: ما در کنار شما هستیم و وظیفه داریم بستر رشد شما را فراهم کنیم. آن‌چه مهم است این است که شما هم باید قدر خود را بدانید و هم در کنار علم و پژوهش، مسأله اخلاق و معنویت را هم در نظر بگیرید. امید همه مسئولان به شماست که بتوانید در آینده برای پیشرفت ایران در گام دوم انقلاب تلاش کنید.

یاوری: از تلاش و تکاپوی علمی دست برندارید

الهام یاوری نیز در این آیین اظهار کرد: در بیست‌وپنجمین دوره این جشنواره، خوشبختانه در ۲۰ گرایش مختلف، طرح پژوهشی داشتیم و تنوع استان‌ها و شهرهایی که دانش‌‌آموزان شرکت کردند فضای خوبی به وجود آورده است. 

وی ادامه داد: ایران اسلامی ما خانم‌ها و آقایانی داشته است که با پایداری بر حقیقت تاریخ را به سمت حقیقت پیش ببرند. مشکلات متفاوتی که در کشور است، بخشی به وسیله ایرانیان سربلند حل شده و بخشی که باقی مانده منتظر تلاش و همیاری و شبکه‌سازی‌هایی است که شما شکل داده‌اید.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان خطاب به دانش‌آموزان برگزیده اضافه کرد: شما فهمی بسیار از این توانمندی‌ها را دارید و با تلاش پررنگ شما کمبودها قابل جبران است. اگر توانمندی که خدا به ما داده است را در خدمت حل مشکلات ایران قرار دهیم، مسلما مشکلات پیش ما تاب نمی‌آورند و در برابر عزم ما کوتاه خواهند آمد. 

یاوری گفت: هیچ کاری بدون تلاش و سختی و تلاطم حاصل نمی‌شود و به نتیجه نمی‌رسد. همیشه اختلاف سلیقه و محدودیت‌های مختلفی وجود دارد. اما این موانع و مشکلات با پشتکار و ایمان صادقانه‌ای که شما دارید خیلی زود رنگ خواهند باخت. 

رئیس سازمان ملی استعدادهای درخشان گفت: خواهش می‌کنم از تلاش و تکاپوی علمی دست برندارید و بابت هیچ دشواری که پیش روی شما قرار می‌گیرد ناامید نشوید.

‌امید نقشینه، معاون استعدایابی سازمان سمپاد هم در این آیین ‌با اشاره به گزارشی از جشنواره جوان خوارزمی، اظهار کرد: در این جشنواره در ۱۸ شاخه مختلف علمی، فرهنگی و هنری طرح‌های دانش‌آموزی را در برخی از حوزه‌ها دریافت می‌کنیم.

وی با بیان اینکه قصد داریم با ترویج پژوهش‌ها، در تمام حوزه شاهد حضور و ظهور دانش‌آموزان باشیم، عنوان کرد: ۸ هزار دانش‌آموز در این جشنواره ثبت‌نام کردند و با قطعی کردن ثبت‌نام به جمعیت ۵ هزار نفری از دانش‌آموزان و دو هزار و ۷۰۰ طرح می‌رسیم که در این ۱۸ حوزه به تعداد مختلف پخش شده است.

نقشینه با بیان اینکه تیم‌های داوری، سرداور در این حوزه‌ها حضور دارند، اظهار کرد: تیم‌های متخصص از آموزش و پرورش و دانشگاه‌های برجسته کشور در این تیم‌ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ داور در طی این مسیر به ما کمک می‌کنند، ادامه داد: در این مسیر چندین مرحله وجود دارد. در گام اول دانش‌آموزان باید در یک ویدیو کوتاه سه‌دقیقه‌ای نوآوری را نشان دهند و دو داور این ویدیو را ارزیابی می‌کند. گام بعدی برای کسانی رخ می‌دهد که توانستند در همین فرصت کوتاه اثبات کنند که طرحشان نوآوری در سطح استانداردهای جشنواره جوان خوارزمی دارد.

معاون استعدایابی سازمان سمپاد با بیان اینکه طرح‌ها در مرحله بعد مورد داوری دو متخصص قرار می‌گیرد، یادآور شد: از ۴ بُعد مختلف این طرح‌ها بررسی می‌شود و از داوران می‌خواهیم که از طرح‌های تمام دانش‌آموزان یادداشت‌هایی داشته باشند، زیرا موجب رشد و بالندگی دانش‌آموزان می‌شود.

وی افزود: طرح‌ها پس از بررسی توسط دو داور با جمع‌بندی نتایج به مرحله بعد راه پیدا می‌کند و در شورای داوری مطرح می‌شود. طرح‌هایی که شایسته رفتن به گام بعد هستند، برای رفتن به مصاحبه دعوت می‌شوند.

نقشینه ادامه داد: مصاحبه با دانش‌آموزان به‌صورت نیمه‌حضوری انجام می‌شود و در مرکز استان برای داوری دعوت می‌شوند. پس از مصاحبه همچنان بررسی می‌شود تا هر گروه علمی و طرح‌های نو شایسته معرفی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌شوند. امسال برای اولین بار به این نتیجه رسیدیم که طرح‌های دیگر نیز شایسته تقدیر هستند

در ادامه این مراسم، اولین نمایشگاه تخصصی آثار برگزیده ادوار بیستم تا بیست‌وپنجم جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش‌‌آموزی در محل باشگاه دانش‌پژوهان جوان از سوی وزیر آموزش و پرورش افتتاح شد. 

علاقه‌مندان می‌توانند از فردا از ساعت ۹ تا ۱۸ از این نمایشگاه بازدید کنند.

اسامی برگزیدگان بیست‌وپنجمین جشنواره جوان خوارزمی در بخش دانش‌‌آموزی به شرح زیر است:

4b8fa6e1-4521-4a5c-a591-6204300a4c41

f34200f9-4d25-4806-a93b-a5380cec40a4

4696a8fc-9e97-43b0-8bc5-f8eaad9f127d

a2ed6a19-fca6-4f6d-9088-339d9b420cad

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار