نماینده آذربایجان شرقی در دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی کشور:
شوراهای دانشآموزی فرصتی برای مشارکت فعال دانشآموزان در تصمیمگیریهای مدرسه هستند
اسکو (پانا) - نماینده دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی کشور از آذربایجان شرقی گفت: شوراهای دانشآموزی، فرصتی برای بیان ایدهها، مشارکت فعال و تأثیرگذاری مستقیم دانشآموزان در تصمیمگیریهای مدرسه و منطقه است.
امیرعلی قادری در حاشیه انتخابات شورای دانشآموزی شهرستان اسکو در گفتوگو با پانا به تشریح جایگاه شوراهای دانشآموزی و نقش آنها در ساختار تعلیم و تربیت پرداخت.
قادری با بیان اینکه مجلس دانشآموزی کشور نهادی رسمی و قانونی در نظام آموزشوپرورش است، اظهار کرد: «این نهاد صرفاً جنبه تشریفاتی ندارد، بلکه مسیر مشخصی برای انتقال دیدگاهها، دغدغهها و مطالبات دانشآموزان به سطوح بالاتر تصمیمگیری به شمار میرود و میتواند زمینهساز تقویت مشارکت آگاهانه دانشآموزان باشد.»
وی شورای دانشآموزی شهرستان را یکی از مهمترین حلقههای این فرآیند دانست و افزود: «شوراهای دانشآموزی در سطح مدارس و شهرستانها، بستر مناسبی برای شناسایی مسائل واقعی دانشآموزان و طرح آنها در قالبی منسجم و قابل پیگیری هستند و هرچه این شوراها با شناخت و انگیزه بیشتری شکل بگیرند، اثرگذاری آنها نیز افزایش خواهد یافت.»
نماینده استان آذربایجان شرقی در مجلس دانشآموزی کشور با اشاره به مسئولیت اعضای شوراهای دانشآموزی گفت: «عضویت در شورای دانشآموزی، یک عنوان نمادین نیست، بلکه مسئولیتی است که مستلزم توجه به دغدغههای جمعی، تعامل سازنده با سایر دانشآموزان و تلاش برای بهبود فضای آموزشی و پرورشی مدارس است.»
قادری همچنین بر نقش حمایتگرانه مدیران و مربیان پرورشی تأکید کرد و گفت: «همراهی مسئولان آموزشوپرورش با فعالیتهای دانشآموزی، نقش مهمی در پویایی شوراها دارد و اعتماد به دانشآموزان میتواند زمینه رشد فکری، اجتماعی و فرهنگی آنان را فراهم کند.»
قادری با اشاره به فضای انتخابات شورای دانشآموزی شهرستان اسکو بیان کرد: «برگزاری چنین برنامههایی نشان میدهد که دانشآموزان میتوانند در فضایی سالم، هدفمند و قانونمند، مشارکت را در عمل تجربه کنند و نقش خود را در بهبود شرایط آموزشی و پرورشی مدارس جدی بگیرند.»
وی افزود: «شورای دانشآموزی، زمانی میتواند موفق عمل کند که اعضای آن با شناخت درست از وظایف خود وارد میدان شوند و نگاهشان فراتر از مسائل فردی باشد. شورا باید زبان مشترک دانشآموزان باشد و بتواند مسائل، پیشنهادها و ایدههای آنان را بهصورت منسجم مطرح کند.»
نماینده دوازدهمین دوره مجلس دانشآموزی کشور گفت: «حضور دانشآموزان در چنین فرآیندهایی، علاوه بر افزایش انگیزه و نشاط در فضای مدرسه، زمینهای برای رشد فکری و اجتماعی آنان فراهم میکند و باعث میشود دانشآموزان نسبت به محیط آموزشی خود احساس تعلق بیشتری داشته باشند.»
قادری با اشاره به نقش مجلس دانشآموزی کشور خاطرنشان کرد: «ارتباط مستمر با شوراهای دانشآموزی شهرستانها برای نمایندگان کشوری اهمیت ویژهای دارد و تلاش میشود دغدغهها و مسائل مطرحشده از سوی دانشآموزان در چهارچوب وظایف قانونی پیگیری شود تا این ارتباط، ارتباطی زنده و مؤثر باقی بماند.»
ارسال دیدگاه