مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:
بسته ایرانمون، آغازگر الگوی پرورشی نوین است
تبریز (پانا) - مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی بسته ایرانمون را آغازگر طراحی و جانمایی یک الگوی پرورشی نوین عنوان کرد، الگویی که مربی پرورشی را از مجری فعالیتهای پراکنده به رهبر تربیتی در مدرسه تبدیل میکند.
اسفندیار صادقی مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی در گردهمایی توجیهی و تبیینی بسته «ایرانمون» با حضور جمعی از مدیران، معاونان پرورشی و مربیان تربیتی استان، بر نقش بیبدیل این بسته در تقویت هویت ملی و دینی دانشآموزان و مصونسازی آنان در برابر جنگ نرم تأکید کرد.
صادقی در سخنان خود با اشاره به هجمههای گسترده فرهنگی و رسانهای علیه نسل جوان، گفت: همه میدانیم امروز از سوی استکبار جهانی، هویت ایرانی و اسلامی جوانان ما آماج حملات قرار گرفته است. وظیفه اصلی ما، بهویژه همکاران بخش پرورشی، تقویت این هویت دینی و ملی باهم است. اگر تنها هویت دینی را تقویت کنیم و هویت ایرانی تضعیف شود، یا بالعکس هیچیک ما را به مقصد نمیرساند. هویت ملی و هویت دینی همچون دو بال یک پرندهاند، پرواز تنها با هردو امکانپذیر است.
او افزود: یکی از اهداف مهم بسته ایرانمون همین هویتسازی است. اینکه دانشآموز نسبت به کشور، دین، باورها و داشتههایش حساس و آگاه بار بیاید.
بسته ایرانمون، آغازگر الگوی پرورشی نوین
مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه این بسته میتواند الگوی جدید تربیتی در مدارس باشد، ادامه داد: بسته ایرانمُون امروز در بیش از هزار و سیصد مدرسه استان توزیع شده است. این بسته میتواند آغازگر طراحی و جانمایی یک الگوی پرورشی نوین باشد. الگویی که مربی پرورشی را از مجری فعالیتهای پراکنده به رهبر تربیتی در مدرسه تبدیل میکند.
صادقی با اشاره به حجم بالای بخشنامهها گفت: مربیان پرورشی نباید فقط پاسخدهنده بخشنامهها باشند. جایگاه مربی پرورشی رهبری تربیتی است و زمانی موفق خواهیم بود که دانشآموز را در مسیر نظام، انقلاب و ارزشها هدایت کنیم.
خلق فرصتهای تربیتی از دل زندگی واقعی
صادقی با اشاره به اهداف پنهان و آشکار بسته ایرانمون تأکید کرد:این بستهها برای خلق فرصتهای تربیتی متنوع طراحی شدهاند، فرصتهایی که از دل موقعیتهای واقعی زندگی استخراج میشوند. اگر ما دانشآموز را درست تربیت کنیم، آموزش هم به دنبال آن درست شکل میگیرد. تربیت پیشنیاز همه آموزشها است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان افزود: دانشآموزان امروز در فضای مجازی با هزاران شبهه مواجهاند. ما باید برای پاسخگویی و رفع این شبهات آماده باشیم. بسته ایرانمُون ابزار مناسبی برای این کار است.
تقویت همبستگی اجتماعی و انسجام ملی
صادقی با اشاره به رویدادهای «جنگ دوازدهروزه» و انسجام ملت ایران در این دوره، گفت: همبستگی اجتماعی سرمایهای بزرگ است و باید تقویت شود. ما در این جنگ نشان دادیم که ایران کشوری مقتدر است. اما در فضای مجازی، تصویری معکوس به دانشآموزان القا میشود. وظیفه ماست که واقعیت را برای دانشآموز تشریح کنیم و دستاوردهای کشور را به آنان بشناسانیم.
او تأکید کرد: کتابهای بسته «از ایرانمون دفاع کنیم» باید جدی گرفته شوند. تدریس و تبیین این کتابها در مدارس ضروری است. دانشآموز باید بداند چه عواملی موجب آغاز آن جنگ شد و چگونه کسانی که آن را شروع کردند، در پایان خواستار آتشبس شدند.
ضرورت امیدآفرینی و تابآوری روانی
مدیرکل آموزش و پرورش استان یکی از محورهای کلیدی این بسته را «تقویت امید اجتماعی» دانست و گفت: امروز مهمترین نیاز جامعه امیدآفرینی است. دشمنان به دنبال یأس هستند و ما باید تابآوری و امید را در دل دانشآموزان تقویت کنیم. روایت ۱۲ روز جانفشانی، رشادت و پیروزی باید در مدارس بازگو شود تا دانشآموز افتخار کند که در کشوری مقتدر زندگی میکند.
او خواستار استفاده از رزمندگان و راویان واقعی جنگ دوازدهروزه در مدارس شد و گفت: بیان واقعیتها از زبان شاهدان، تأثیری عمیقتر بر نسل نوجوان دارد.
مدرسه، کانون تربیتی محله و مرکز ساخت آینده
اسفندیار صادقی در پایان، مدرسه را مهمترین بستر سرمایهگذاری تربیتی دانست و اظهار کرد: مدرسه باید به کانون تربیتی محله و نقطه اتکای دولت و ملت تبدیل شود. آینده کشور در کلاسهای درس امروز ساخته میشود. اگر آیندهای مقتدر و امیدبخش میخواهیم، باید مدرسه و تربیت را جدی بگیریم.
او ابراز امیدواری کرد که با همکاری کارشناسان و مربیان پرورشی و بهرهگیری صحیح از بسته ایرانمون، حرکت جدیدی در مسیر هویتسازی، آگاهیبخشی و تقویت انسجام ملی در مدارس استان شکل گیرد.
ارسال دیدگاه