معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی:

مشارکت دانش‌آموزان شاخصه اصلی ارزیابی پرورشی مدارس در سال جاری است

تبریز (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی گفت: امسال معیار اصلی سنجش و ارزیابی مدارس، میزان مشارکت واقعی دانش‌آموزان در تشکل‌ها، مسئولیت‌پذیری و فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی است.

کد مطلب: ۱۶۳۴۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مشارکت دانش‌آموزان شاخصه اصلی ارزیابی پرورشی مدارس در سال جاری است

جلسه شورای پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش آذربایجان‌شرقی با حضور  روسا، معاونان و کارشناسان حوزه پرورشی به صورت وبینار در تالار معلم تبریز برگزار شد. در این جلسه، بخشنامه کشوری «نقش‌آفرینی و مشارکت دانش‌آموزان در اداره مدرسه» تشریح و بر ضرورت هم‌افزایی همه تشکل‌های دانش‌آموزمحور برای اجرای دقیق آن تأکید شد.

محمد صادق‌زاده در تشریح اهمیت این برنامه گفت: بر اساس تأکید مقام عالی وزارت، امسال میزان مشارکت، مسئولیت‌پذیری و حضور مؤثر دانش‌آموزان در تشکل‌ها و فعالیت‌های مدرسه، مهم‌ترین معیار ارزیابی عملکرد مدارس خواهد بود. مدرسه موفق، امروز مدرسه‌ای است که در آن دانش‌آموزان نقش فعال، مؤثر و واقعی در اداره امور تربیتی و فرهنگی داشته باشند.

وی با اشاره به ابلاغ رسمی برنامه نقشینه از سوی وزارتخانه و آغاز فرآیند اجرایی آن در سراسر کشور گفت اجرای طرح در سه مرحله یا رویداد ملی تعریف شده است که فعال‌سازی تشکل‌ها، نهادها و کانون‌های دانش‌آموزی (تا پایان آذرماه) بوده و در این مرحله، تمام تشکل‌ها و گروه‌های دانش‌آموزی در مدارس معرفی و فعال می‌شوند.

صادق زاده ادامه داد: چهار تشکل رسمی شامل بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان و کانون‌های هلال‌احمر، به همراه گروه‌هایی مانند شورای دانش‌آموزی، کانون یاران زندگی، پیشتازان، انجمن‌های ورزشی، کانون نماز، سفیران سلامت و یاران مشاور، مجموعه‌ای جامع از گروه‌های دانش‌آموزمحور را تشکیل می‌دهند.

او افزود: در این مرحله ۲۷ رسته و گروه دانش‌آموزی در سامانه نورینو قابل انتخاب است و دانش‌آموزان می‌توانند بر اساس علاقه‌مندی، در یکی از این گروه‌ها ثبت‌نام و فعالیت کنند.

وی به فعال‌سازی نقش‌های مدرسه‌ای برای همه دانش‌آموزان تأکید کرد و افزود: در مرحله دوم، هر دانش‌آموز یک نقش مدرسه‌ای متناسب با استعداد و علاقه خود انتخاب می‌کند، نقشی که او را وارد چرخه فعالیت‌های سازنده مدرسه می‌کند. این نقش‌ها شامل وظایف فرهنگی، هنری، ورزشی، علمی، اجتماعی و مسئولیت‌های مدرسه‌ای است و هدف از آن تربیت نسلی مسئولیت‌پذیر و مشارکت‌جو است.

صادق زاده برگزاری جشنواره‌ها، رقابت‌ها و رویدادهای مشارکتی را خاطرنشان شد و گفت: مرحله سوم، ایجاد بستر رقابت، مقایسه عملکرد تشکل‌ها و برگزاری جشنواره‌های مدرسه‌ای و منطقه‌ای است که تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.

تشکیل هسته سه‌نفره مسئول هر تشکل در سامانه نورینو

صادق‌زاده با تشریح سازوکار انتخاب مسئولان تشکل‌ها گفت: مدیر مدرسه و مربی پرورشی موظف‌اند هر تشکل را در سامانه نورینو فعال و سه دانش‌آموز را به عنوان اعضای هیأت‌رئیسه یا هسته مسئول معرفی کنند. این سه نفر می‌توانند عضو سایر تشکل‌ها نیز باشند، اما تنها در یک تشکل مسئولیت اجرایی خواهند داشت.

وی افزود مسئول نهایی هر تشکل پس از مصاحبه یا بررسی توسط مسئول تشکل مرجع در منطقه یا استان تأیید می‌شود. در مناطقی که مسئول رسمی تشکل وجود ندارد، اختیار تأیید نهایی بر عهده استان گذاشته شده است.

آموزش، مهم‌ترین بخش طرح نقش‌آفرینی

معاون پرورشی استان با تأکید بر ضرورت توانمندسازی عوامل مدرسه گفت: اگر مرحله آموزش و توجیه مربیان پرورشی و دانش‌آموزانِ عضو هیأت‌رئیسه تشکل‌ها به‌درستی انجام نشود، بخش مهمی از اهداف طرح محقق نخواهد شد. باید جلسات توجیهی، کارگاه‌های آموزشی و نشست‌های تخصصی به‌صورت مستمر در سطح شهرستان، منطقه و استان برگزار شود.

وی افزود؛ بهره‌گیری از ظرفیت تشکل‌ها برای آموزش مهارت‌های ارتباطی، برنامه‌ریزی، مدیریت گروه، فعالیت‌های تربیتی و فرهنگی ضروری است و این آموزش‌ها ضامن استمرار و کیفیت اجرای برنامه خواهد بود.

ثبت دقیق فعالیت‌ها و الزام به تهیه چارت تشکلی مدرسه

صادق‌زاده با اشاره به نظم سازمانی مورد انتظار از مدارس تأکید کرد و گفت: تمامی فعالیت‌های هر تشکل باید با گزارش آماری، توصیفی و تصویری در سامانه نورینو ثبت شود.

وی ادامه داد: مدارس موظف‌اند علاوه بر چارت سازمانی معمول، چارت تشکل‌های دانش‌آموزی را در قالب واحد و مشخص نصب و در معرض دید قرار دهند.

معاون پرورشی ادامه داد: هیأت‌رئیسه هر تشکل باید گروه‌های زیرمجموعه تشکیل دهد، مسئول هر زیرگروه را تعیین کند و فعالیت‌ها را به‌صورت هفتگی گزارش کند.

ضرورت هم‌افزایی کامل تشکل‌های دانش‌آموزی

وی با تأکید بر اهمیت وحدت رویه و همکاری بین تشکل‌ها گفت: هیچ تشکلی به‌صورت منفرد نمی‌تواند اهداف برنامه نقش‌آفرینی را محقق کند. موفقیت این طرح در گرو همکاری کامل بسیج دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی، هلال‌احمر و دیگر کانون‌های دانش‌آموزی است. همه ما باید با فهم مشترک از مأموریت‌ها حرکت کنیم.

صادق‌زاده در پایان با تأکید بر اینکه آینده آموزش‌ و پرورش در گرو مشارکت فعال دانش‌آموزان است، گفت: اگر دانش‌آموز در مدرسه نقش داشته باشد، مسئولیت‌پذیر می‌شود، اگر مسئولیت‌پذیر شود، مدرسه را از آنِ خود می‌داند و چنین مدرسه‌ای همان مدرسه‌ای است که آموزش‌ و پرورش به آن نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار