کارشناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در گفتوگو با پانا:
آموزش، گفتوگو و ارتباط مؤثر کلید طلایی برای حفظ سلامت روانی نوجوانان است
تبریز (پانا) - کارشناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی با تأکید بر نقش آموزش، خانواده و مدرسه در حفظ سلامت روان و اجتماعی نوجوانان گفت: پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دیگر یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی برای ساختن نسلی آگاه، مسئول و مقاوم در برابر چالشهای زمانه است.
مسعود رضازاده در گفتوگو با خبرنگار پانا گفت: «پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در میان دانشآموزان از مهمترین وظایف نظام آموزشی است. اقدامی که نهتنها در مناسبتهای خاص، بلکه باید در تمام طول سال تحصیلی ادامه یابد.»
کارشناس پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ادامه داد: «دوران نوجوانی، حساسترین مقطع زندگی است و در صورت نبود آموزش و حمایت مناسب، احتمال بروز رفتارهایی چون پرخاشگری، انزوا، افت تحصیلی، وابستگی افراطی به فضای مجازی یا گرایش به رفتارهای پرخطر افزایش مییابد.»
وی با تأکید بر اهمیت آموزش مهارتهای زندگی در مدارس افزود: «خودآگاهی، کنترل خشم، «نه» گفتن به رفتارهای پرخطر، تصمیمگیری صحیح و مدیریت استرس از مهمترین مهارتهایی هستند که نقش محافظتی بالایی در برابر آسیبها دارند. اگر این مهارتها از دوران دبستان آموزش داده شوند، نوجوانان در برابر بسیاری از آسیبهای اجتماعی مقاومتر خواهند بود.»
رضازاده، نقش خانواده در این مسیر را بسیار کلیدی دانست و گفت: «والدین باید فضایی امن برای گفتوگو با فرزندان خود فراهم کنند تا نوجوان بتواند بدون ترس از قضاوت، احساساتش را بیان کند.»
او افزود: «وقتی خانوادهها با احترام، محبت و نظم فرزندان خود را تربیت میکنند و در واقع نخستین گام پیشگیری را از درون خانه برداشتهاند.»
این کارشناس همچنین مدرسه را محیطی فراتر از آموزش دروس دانست و اظهار کرد: «مدرسه جایی است برای رشد اجتماعی و هیجانی دانشآموزان. حضور مشاوران و روانشناسان در مدارس میتواند نقش مؤثری در شناسایی زودهنگام مشکلات و جلوگیری از آسیبهای بزرگتر داشته باشد.»
رضازاده بر لزوم همکاری همهجانبه تأکید کرد و گفت: «پیشگیری از آسیبهای اجتماعی یک مسئولیت جمعی است. خانواده، مدرسه، رسانهها و نهادهای فرهنگی باید با هم همکاری کنند تا محیطی امن و آگاه برای نسل آینده بسازیم. آموزش، گفتوگو و ارتباط مؤثر سه کلید طلایی برای حفظ سلامت روانی و اجتماعی نوجوانان هستند.»
ارسال دیدگاه