مدیرعامل خبرگزاری پانا:
حرکت پانا بهسوی تربیت خبرنگار تراز انقلاب اسلامی است
تبریز (پانا) - مدیرعامل خبرگزاری پانا بر ضرورت بازتعریف مأموریتهای خبرگزاری پانا و حرکت آن از یک رسانه عمومی به خبرگزاری تخصصی دانشآموزی تأکید کرد.

محمد عکاف در نشست معاونین پرورشی و تربیت بدنی و رؤسای سازمان دانشآموزی نواحی و مناطق استان آذربایجان شرقی در تهران ضمن خیرمقدم به مهمانان فرهنگی استان آذربایجان شرقی، با ابراز خرسندی از حضور آنان گفت: استان آذربایجان شرقی برای من همواره یادآور خاطراتی شیرین است. از نخستین دورههای آموزشی خبرنگاران که در تبریز برگزار کردیم تا همکاری با مربیان کانون پرورش فکری، همواره شاهد استعدادهای درخشان و توانمندیهای بینظیر فعالان فرهنگی این استان بودهام.
وی با اشاره به تاریخچه شکلگیری خبرگزاری پانا افزود: خبرگزاری پانا در سال ۱۳۸۳ زیرمجموعه خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تأسیس شد و تا سال ۱۳۹۳ در ذیل ایرنا فعالیت داشت. امروز پس از گذشت ۲۳ سال از تأسیس آن، پانا دارای مجوز رسمی در سطح خبرگزاری ایرناست؛ به این معنا که مجاز به ایجاد دفاتر خارج از کشور، برگزاری دورههای آموزشی مستقل و راهاندازی انتشارات است.
عکاف با بیان اینکه رویکرد خبرگزاری پانا طی دو دهه گذشته بیشتر عمومی بوده است، تصریح کرد: از ابتدای فعالیت، ما از دانشآموز برای تولید محتوای عمومی استفاده کردیم، نه برای دانشآموز. درحالیکه مأموریت اصلی پانا باید تولید محتوا توسط دانشآموز برای دانشآموز باشد. هدف امروز ما بازگشت به این مسیر اصلی است.
مدیرعامل خبرگزاری پانا با اشاره به ضرورت تخصصی شدن مأموریت این رسانه گفت: همانطور که خبرگزاری مجلس تنها اخبار دارای بُعد پارلمانی را منتشر میکند، پانا نیز باید صرفاً در حوزه آموزش و پرورش و مسائل دانشآموزی فعالیت کند. خبرگزاری پانا باید روایتگر رویدادهای دانشآموزی کشور باشد.
وی تولید روایت را مهمترین رسالت خبرنگاران پانا دانست و افزود: کار خبرنگار دانشآموز، روایتگری است نه گزارشنویسی کلاسیک. ما باید بهسمت روایتهای نو، زنده و دستاول حرکت کنیم. امروز در جنگ روایتها هستیم و پانا میتواند روایت اول را از مدرسه و از زبان دانشآموز ارائه دهد.
عکاف شبکه گسترده خبرنگاران دانشآموزی پانا را یک ظرفیت ملی دانست و گفت: در حال حاضر نزدیک به هزار و پانصد کارت فعال خبرنگاری در سراسر کشور داریم و میتوانیم این عدد را به ده هزار و حتی صد هزار برسانیم. هیچ رسانهای در کشور چنین شبکه وسیعی ندارد. این ظرفیت باید شناسایی و سازماندهی شود.
وی از برنامه خبرگزاری برای ایجاد سامانه جامع شناسایی خبرنگاران دانشآموزی خبر داد و گفت: در حال طراحی زیرساختی هستیم که هر خبرنگار پانا در هر نقطه کشور با یک کد شناسه رسمی شناسایی شود. این سامانه به ما امکان میدهد پراکندگی جغرافیایی خبرنگاران را بشناسیم و در لحظه عملیات رسانهای اجرا کنیم.
مدیرعامل خبرگزاری پانا همچنین از دریافت مجوز بازرگانی این خبرگزاری پس از ۲۳ سال خبر داد و گفت: با این مجوز میتوانیم در حوزه تبلیغات آموزشی، دانشآموزی و فرهنگی وارد عمل شویم. از تبلیغ میانوعدههای دانشآموزی گرفته تا لوازمالتحریر، کیف، کفش و پوشاک مدارس، همه میتوانند بهعنوان ظرفیت اقتصادی پانا مورد استفاده قرار گیرند.
وی ادامه داد: علاوه بر این، از طریق امضای تفاهمنامههای رسمی با دستگاههای اجرایی میتوانیم خدمات رسانهای هدفمند ارائه دهیم و بخشی از منابع مالی مورد نیاز دفاتر استانی را تأمین کنیم.
عکاف در بخش پایانی سخنان خود، مأموریت اصلی پانا را تربیت خبرنگار تراز انقلاب اسلامی دانست و اظهار کرد: همانطور که وزیر آموزش و پرورش نیز تأکید کردهاند، رسالت اصلی پانا تربیت خبرنگارانی متعهد، انقلابی و متخصص است؛ خبرنگارانی که با هویت و ارزشهای ملی و دینی خود آشنا باشند و در آینده رسانههای کشور نقشآفرینی کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر خبرنگاران تراز انقلاب را تربیت کنیم، در آینده میبینیم که رسانههای بزرگ کشور مانند فارس، مهر و تسنیم از نیروهای تربیتیافته پانا بهرهمند میشوند. این افتخار ماست که نیروی انقلابی و متعهد برای رسانههای کشور تربیت کنیم.
ارسال دیدگاه