معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش:

الگوی مدارس تراز، یک سفر یادگیری مادام‌العمر با هدف آموزش و تربیت است

تبریز (پانا) - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، اجرای الگوی مدارس تراز را یک «سفر یادگیری مادام‌العمر» عنوان کرد که با هدف آموزش و تربیت، توسعه فردی و در نهایت تحقق تحول در یاددهی و یادگیری صورت می‌گیرد.

کد مطلب: ۱۵۹۲۲۶۱
لینک کوتاه کپی شد
الگوی مدارس تراز، یک سفر یادگیری مادام‌العمر با هدف آموزش و تربیت است

سیدمصطفی آذرکیش در آیین افتتاحیه دومین دوره آموزشی مدارس و راهبران تحولی مدارس الگوی تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به طراحی حرفه‌ای الگوی مدارس تراز توسط متخصصان امر و تعلیم و تربیت، گفت: این الگو یکی از برنامه‌های اصلی تحولی بوده و فرآیند اجرایی آن در جلسه با ریاست جمهوری نیز مرور و پرداخت گردیده و توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و کیفیت آموزشی دو برنامه‌ای هستند که در پروژه مهر سال تحصیلی آتی به آن پرداخت شده است.‌

وی، سازماندهی، کنترل، نظارت و برنامه‌ریزی را از ویژگی‌های مهم مدیران مدارس برشمرد و افزود: مدیر خوب کسی است که همکاری بین اجزا را تقویت کند، نه رقابت را شکست ناشی از عدم همکاری بوده و اگر همه ما درک مشترکی از ماموریت‌ها و وظایفمان پیدا کنیم در ارتقا کیفیت موثر خواهد بود.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، هدف از اجرای الگوی مدرسه تراز را ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای معلمان و مدیران دانست و تصریح کرد: الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با شاخصه‌ها و مولفه‌های خود می‌خواهد ارتقای کیفیت آموزشی را محقق کند و لذا در خصوص طراحی دوره‌های آموزشی مختلف نیز این حرکت و شروع آن به عنوان آغاز یک تعهد بوده و ما متعهد می‌شویم در یک سفر یادگیری قرار بگیریم و تا به مقصد برسیم چرا که کل مسیر مسیری که طی خواهد شد، مسیری برای آموزش و تربیت، برنامه‌ای برای توسعه فردی و سفری مادام‌العمر به شمار می‌آید.

آذرکیش خاطرنشان کرد: توجه ویژه به نظام تعلیم و تربیت، رمز توسعه همه جانبه کشور و رمز پایداری کشور است که دولت چهاردهم نیز آن را اولویت قرار داده است همچنین با اجرای دقیق آئین نامه، شیوه نامه و برنامه‌های تحولی رئیس جمهوری همه به یک صدا اعلام کنیم که اگر شما این همه پشت کار را برای نظام تعلیم و تربیت آورده‌اید، ما معلمان هم پای کار و قدردان این موقعیت هستیم و لذا اگر آموزش و پرورش، اصلاح شود، در توسعه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی موفق خواهیم شد و نگاه ریاست جمهوری، نگاه ارزشمندی است.

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دنیای تغییرات سریع، چاره‌ای جز توسعه فردی مستمر نداریم و توسعه فردی سفری مادام العمر است که طرح‌هایی مانند "شمیم" بستری را ایجاد می‌کند تا بتوانید با هم‌آموزی، به هم‌آموزی و از هم‌آموزی، تجربه‌های خود را در قالب اجتماعات یادگیری به اشتراک بگذاریم.

آذرکیش تحول در یاددهی و یادگیری را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: محدودیت‌های ذهنی خود را بشکنیم و خلاقیت‌ها را در بین معلمان و دانش‌آموزان پرورش داده و شکوفا کنیم چرا که پویایی، تحرک، شادابی و نشاط دانش‌‌آموزان و تبدیل مدرسه از محیط آموزشی صرف به محیطی تربیتی با فرصت تجربه‌های تربیتی و یادگیری بیشتر، هدف مشترک ما بوده و این مهم مگر با سهیم کردن تمامی عوامل موثر در مدرسه میسر نمی‌شود.

اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این مراسم، هدف از برگزاری این دوره را ارتقای کیفیت آموزشی دانست و گفت: الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۱۰ درصد مدارس دولتی استان اجرا شده و با توجه به هدفگذاری ۵۰ درصدی، این الگو در سال تحصیلی آتی در ۴۰ درصد باقیمانده مدارس نیز اجرا می‌شود.

وی همچنین از اتمام پیاده‌سازی الگوی مدارس تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در ۵۰ درصد مدارس خاص و آغاز اجرای این الگو در ۵۰ درصد مابقی این مدارس در سال تحصیلی جدید خبر داد و افزود: الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همچنین در ۳۰ درصد مدارس غیردولتی اجرایی گردیده و در سال تحصیلی آتی نیز در ۳۰ درصد دیگر اجرا خواهد شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با اشاره به سابقه علمی و تاریخی استان آذربایجان شرقی، این استان را خاستگاه شخصیت‌های مهم و اثرگذار دانست و تصریح کرد: مسئولیت ما در کل کشور بسیار سنگین بوده و اینجا مهد تمدن و جریان‌ساز و استان مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری محترم است در این راستا طراح و بانی اصلی کیفیت آموزشی در آموزش و پرورش و توسعه عدالت آموزشی چه در فضاهای و چه در آموزش، شخص ریاست جمهوری و پرداختن به امر آموزش و پرورش، یکی از اولویت‌های دولت چهاردهم بوده و به عنوان استانی موثر باید به جایگاهی شایسته و در خور شان این استان در شاخص‌ها دست پیدا کنیم.

صادقی، اهمیت دستگاه تعلیم و تربیت در دولت چهاردهم را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: در این دوره هفته‌ای نیست که وزیر آموزش و پرورش با رئیس جمهوری، دیدار نداشته باشد و شخص ایشان در جلسات شرکت می‌کنند و برای اولین بار است که آموزش و پرورش، اولویت اول دولت شده است و باید این فضا را قدر بدانیم.

صادقی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به جریان بی‌وقفه نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، خاطرنشان کرد: با اجرای این نهضت، انقلابی در ایجاد فضاهای آموزشی با ساخت ۱۱۳۲ کلاس

درس ایجاد شده و این کلاس‌ها هم اکنون با پیشرفت بیش از ۶۹ درصد در حال اجرا و ساخت بوده و نیمی از آن‌ها تا مهر سال جاری افتتاح شده و به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی در ادامه سرانه فضای آموزشی پایین برخی مناطق این استان به ویژه شهرستان تبریز و سرانه سه و نیم متری به ازای هر دانش‌آموز در مقایسه با کل کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: امروز با همت ریاست جمهوری و خیران شاهد تحولی در این خصوص هستیم و به زودی شاهد کلنگ‌زنی ۱۲ مدرسه ۱۲ کلاسه با همت خیران خواهیم بود که در بازه زمانی حداکثر یکساله تحویل آموزش و پرورش داده خواهد شد.

خبرنگار : کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار