حرکت به سوی کیفیت تربیت؛
تأکید مدیرکل آموزشوپرورش آذربایجان شرقی بر عملکرد نتیجهمحور در امور پرورشی
تبریز(پانا) - مدیرکل آموزشوپرورش استان، با تأکید بر فاصله گرفتن از شعارزدگی در حوزه تربیت، خواستار حرکت بهسوی عملکرد نتیجهمحور و بهکارگیری روشهای نوین و تخصصی برای ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی مدارس شد.

اسفندیار صادقی، در اجلاس معاونین پرورشی و تربیتبدنی نواحی و مناطق استان که در محل باشگاه فرهنگیان تبریز برگزار شد، با تبریک اعیاد قربان و غدیر، عید غدیر را عید «کمال دین و اتمام نعمت در سایه تداوم خط رسالت و در خط امامت» دانست و گفت: وظیفه متولیان فرهنگی، ایجاد گرهی محکم برای استمرار فرهنگ ولایت و امامت در جامعه است.
وی با تأکید بر ضرورت خروج از فضای شعارمحوری در حوزه پرورشی، گفت: تربیت صرفاً با تئوری روی کاغذ محقق نمیشود. سنجش و ارزیابی پیشروی و پسروی در این حوزه بسیار مهم است و اگر پرورش بهدرستی صورت گیرد، آموزش نیز به پیشرفت خواهد رسید.
صادقی با اشاره به حساسیت مسئولیت حوزه پرورشی، شعار «تعهد در عمل، تحول در آموزش و تحول در پرورش» را یادآور شد و تأکید کرد: اگر به مسئولیت خود متعهد باشیم، هم خود رشد میکنیم و هم دیگران را رشد میدهیم.
وی با انتقاد از ناکارآمدی آموزشها و روشهای قدیمی، تصریح کرد: اگر به دنبال ارتقای کیفیت آموزش و پرورش هستیم، باید به سراغ روشهای بهروز و تخصصی برویم. کیفیت آموزشی و پرورشی باید جدی گرفته شود و زیرساختهای پرورشی در مدارس تقویت شود.
صادقی با اشاره به برنامه نوسازی مدارس گفت: تا پایان برنامه هفتم توسعه، صد درصد مدارس استان استاندارد، ایمن و نوسازیشده خواهند بود. تاکنون قرارداد احداث ۳۰ مدرسه بالای ۱۲ کلاسه منعقد شده است.
وی با بیان اینکه باید برای کار نفر پیدا کنیم نه برای نفر کار، خاطرنشان کرد: در انتخاب معاونین پرورشی مدارس، افرادی برگزیده شوند که آشنا به مسائل تربیتی باشند و روحیه تعامل و همراهی با دانشآموزان را داشته باشند.
مدیرکل آموزشوپرورش استان با تأکید بر اجرای دقیق جلسات طرح «نماد»، گفت: طرح مسئله آسان اما حل آن دشوار است؛ معاون پرورشی باید فردی هنرمند، دلسوز و همراه دانشآموزان باشد، مثل عضوی از خانواده.
وی همچنین خواستار اجرای طرح «هر دانشآموز، یک تشکل» در مدارس شد و اظهار داشت: مدرسه باید مکان امنی برای دانشآموز باشد. اجرای دقیق نظام طرح نماد و توجه به نشاط یا عصبانیت دانشآموزان در لحظات پایانی مدرسه، وضعیت تربیتی محیط را نشان میدهد.
صادقی بر لزوم ارتباط مستمر با اولیا و جلب مشارکت آنها در قالب جلسات انجمن اولیا و مربیان تأکید کرد و گفت: باید شکاف میان خانه و مدرسه را از بین ببریم و برای دانشآموزان غیرفعال نیز برنامه داشته باشیم تا همه را در فرایندهای تربیتی مشارکت دهیم.
او افزود: الگوی ما باید مهربانی، رفاقت، ایثار و همدلی باشد. تربیت از طریق نگاه و رفتار شکل میگیرد، نه صرفاً از طریق شنیدن. از ظرفیت دانشآموزان بهعنوان مشاور بهره بگیریم و در فراگیرسازی برنامهها دقیق باشیم.
صادقی احیای مساجد نزدیک مدارس را نیز از جمله برنامههای مهم دانست و گفت: نباید فقط به غربالگری اکتفا کنیم، بلکه باید مشکلات دانشآموزان را جدی بگیریم. تکریم اربابرجوع باید در اولویت باشد و مسائل سیاسی نباید در امور تربیتی دخالت داده شود. کارگزار دولت باید با رویکرد دولت حرکت کند.
تربیت، اولویت فراموششده؛ اما قابل احیا
همچنین محمد صادقزاده، معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش استان نیز در این جلسه گفت: دو روز پیش، در نشستی پربار از نظر محتوا و برنامه در تهران حضور داشتیم که نتایج امیدوارکنندهای به همراه داشت. در این دو ماه و بیست روز گذشته، اقدامات مؤثری در حوزههای پرورشی و آموزشی انجام شده است و امروز برای نخستینبار توانستهایم این دوره حضوری را برگزار کنیم؛ هرچند با چالشهایی روبهرو بودیم، اما همکاران ما با جدیت و تلاش مضاعف پای کار آمدند.
وی با تأکید بر اهمیت کار جمعی در تیم پرورشی استان، از سطح ادارهکل تا مدارس، افزود: همدلی و انسجام مجموعه ما، نشان داده که با همراهی میتوانیم به موفقیتهای بزرگتری نیز دست یابیم. در شرایطی که برخی استانها هنوز با چالشهایی مانند ابلاغها دستوپنجه نرم میکنند، اتفاقات مثبتی در استان ما رقم خورده که شایسته معرفی در سطح ملی است.
معاون پرورشی آموزشوپرورش استان همچنین با اشاره به ضرورت همسویی با سیاستهای کلان کشور در حوزه تعلیم و تربیت گفت: ما در آستانه فصل جدیدی از فعالیتها قرار داریم؛ فصلی که نیازمند فهم مشترک، بازتعریف مأموریتها و حرکت در مسیر برنامهریزیشده است. یکی از بزرگترین چالشهای آموزشوپرورش ما، غفلت از بخش تربیتی بوده، در حالی که باید از خود بپرسیم: چند درصد از دانشآموزان ما امروز بهعنوان نمود عینی فعالیتهای تربیتی ما قابل معرفی هستند؟
او با اشاره به سفرهای رئیسجمهور به استان طی دولت چهاردهم گفت: تاکنون سه سفر استانی از سوی رئیسجمهور به آذربایجانشرقی انجام شده که خود گویای توجه ویژه دولت به موضوع آموزشوپرورش است.
معاون پرورشی در سخنان خود خاطرنشان کرد: تلاش برای تحول، نباید در حد شعار باقی بماند. اگر بهدنبال تغییر هستیم، باید با آسیبشناسی درست و شناخت دقیق از وضعیت موجود، گامهای اساسی در مسیر اصلاح برداریم.
ارسال دیدگاه