معلم نمونه بستان‌آباد در گفت‌وگو با پانا:

خبر معلم شدن دانش‌آموزانم بهترین خاطرات را برای من ثبت می‌کند

دانش‌آموزان مستعد را برای معلم شدن تشویق می‌کنم

تبریز (پانا) - معلم نمونه بستان‌آباد با بیان اینکه بهترین راهی که بتوان به پیشرفت و رشد کشور کمک کرد، معلمی است، گفت: دانش‌آموزان مستعد را برای معلم شدن تشویق می‌کنم.

کد مطلب: ۱۴۷۲۷۷۱
لینک کوتاه کپی شد
خبر معلم شدن دانش‌آموزانم بهترین خاطرات را برای من ثبت می‌کند

احمد قهرمانی، دبیر دوره اول متوسطه منطقه بستان‌آباد استان آذربایجان‌شرقی، دارای نزدیک به ۱۷ سال سابقه است که از سال ۸۶ وارد مرکز تربیت معلم علامه امینی تبریز شده و در سال ۸۸ نیز فارغ‌التحصیل شده است. وی که در جایگاه معلم در سال ۱۳۸۸ در رشته پزشکی پردیس جلفا و عمران دانشگاه آزاد نیز قبول شده بود، بنا به دلایلی مهندسی عمران را انتخاب کرده و کارشناسی و کارشناسی‌‌ارشد خود را در این رشته اخذ کرده است.

قهرمانی، امسال یکی از 7 معلم نمونه استانی و راه‌یافته به کشور است که گفت‌وگوی پانا با این دبیر نمونه را در ادامه می‌خوانید:

معلمی یعنی چه؟

معلمی یعنی عشق، چرا که اگر عشق و علاقه نباشد، معلمی معنا نخواهد داشت و معلم موفقی هم نخواهیم شد.

چرا شغل معلمی را انتخاب کردید؟

در سال اول راهنمایی، یکی از معلمان عزیزم این عشق را در بنده به وجود آورد که علاوه بر آن فکر می‌کنم بهترین راهی که بتوانم به پیشرفت و رشد کشورم کمک کنم، آموزش و تربیت دانش‌آموزانی توانمند و آگاه است.

قهرمانی

از نظر شما یک معلم چه ویژگی‌های شاخصی می‌تواند داشته باشد؟

از نظر من یک معلم باید بااخلاق، دارای سعه صدر، باحوصله، خلاق و دارای روحیه‌ای شاد باشد تا این خصوصیات را به دانش‌آموزان هم بتواند انتقال دهد.

طلایی‌ترین دانش‌آموز از نظر شما کدام دانش‌آموز است؟

تک‌تک دانش‌آموزان از نظر من طلایی هستند. چرا که هر کدام صد درصد در یک زمینه یا یک حرفه می‌توانند به درجات عالی و بالا برسند به شرطی که به درستی راهنمایی شوند و بدانند راه درست کدام راه است.

سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چرا معلم نمونه شده‌اید؟

فکر می‌کنم دلیل اصلی این انتخاب، خلاقیت در تدریس باشد. چون وقتی تدریس از حالت کسل‌کننده و معمولی خارج شود و با روش‌های جدید انجام بگیرد دانش‌آموز، بهتر و راحت‌تر می‌تواند مطالب را درک ‌کند.

قهرمانی

در طول تدریس و معلمی چه عاملی توانسته شما را خسته کند؟

از نظر من تدریس اگر با عشق و علاقه صورت پذیرد، هیچ خستگی وجود نخواهد داشت اما شاید قول‌هایی که مسئولان می‌دهند ولی به سرانجام نمی‌رسد یا عدم پرداخت به‌موقع مطالبات، تبعیضی که بین دیگر سازمان‌ها با آموزش و پرورش قائل هستند یا هر پرداختی که صورت می‌گیرد بلافاصله در صدا و سیما بازتاب پیدا می‌کند باعث خستگی ذهنی معلم می‌شود.

بهترین و برترین خاطره‌ای که در دوران معلمی برای شما ثبت شده، چیست؟

بهترین خاطره من این است که هر سال سعی می‌کنم دانش‌آموزان مستعد را به معلمی و معلم بودن علاقه‌مند کنم. چرا که بعد از مدتی وقتی برخی از دانش‌آموزانم، خبر همکار شدنشان را می‌دهند بسیار بنده را خوشحال می‌کنند اما بدترین خاطره برای من زمانی است که در یکی از مدارس روستایی، والدین دانش‌آموزان دختر اجازه ندادند فرزندانشان که بسیار باهوش و مستعد بودند بعد از سال هفتم به مدرسه بیایند به‌ویژه که این دختران می‌خواستند در آینده معلم شوند و در روستای خودشان خدمت کنند که توانایی آن را هم داشتند اما نشد و این موضوع بدترین خاطره برای من بود.

در خصوص مطالعه و پژوهش چه نظری دارید؟ سبک‌ زندگی خودتان را در این موضوع بیان کنید.

مطالعه در هر زمینه‌ای باعث بالا رفتن اطلاعات معلم می‌شود. همچنین پژوهش نیز باعث رفع ایرادات موجود در تدریس می‌شود و هم باعث می‌شود که بهترین روش‌های تدریس را متناسب با موقعیت یک معلم انتخاب کند که در این راستا معمولاً تلاش می‌کنم اوقات خالی خودم را به مطالعه در هر زمینه‌ای اختصاص دهم و در رابطه با پژوهش نیز سعی در نوشتن مقالات داشتم که توانستم چندین نمونه درس‌پژوهی نیز انجام دهم.

قهرمانی

فکر می کنید سهم جامعه در کنار معلمان در خصوص تربیت نسل فردا چیست؟

چه بخواهیم و چه نخواهیم، بخش مهمی از تربیت فرزندان جامعه در گروه‌های خانواده و دوستان صورت می‌گیرد. درست است که معلم به عنوان پیشران در تربیت دانش‌آموز عمل می‌کند اما هر چقدر محیط خانواده و دوستان دارای شرایط مناسب باشد، شخصیت دانش‌آموز نیز در نهایت به خوبی شکل می‌گیرد.

در خصوص ورزش، نشاط و شادابی در کلاس و مدرسه، کمی با ما سخن بگویید.

اگر شرایطی فراهم شود تا دانش‌آموزان هر روز سر صف بعد از نیم ساعت ورزش و نرمش، وارد کلاس‌های درس شوند هم حالت خواب‌آلودگی آن‌ها از بین خواهد رفت و هم شاداب‌تر از همیشه خواهند شد. چرا که شادابی باعث می‌شود بازدهی و یادگیری آن‌ها بیشتر شود و معلم هم راحت‌تر بتواند مفاهیم را انتقال دهد.

در مورد کلماتی که گفته شده هر توصیفی به ذهنتان می‌رسد بفرمایید.

دانش‌آموز: آینده‌ساز هر جامعه

سکوت: گاهی بهتر از حرف زدن است

نمره: ابزار مدیریت کلاس

خلاق: ایده جدید برای راندمان بالا

امتحان: ملاک تشخیص نقاط قوت و ضعف دانش‌آموز

تنبیه: تقویت منفی که برخی مواقع همراه تشویق، گاهی لازم است

تشویق: تقویت مثبت که اصلی‌ترین عامل موفقیت یک دانش‌آموز است

 

دانش‌آموزخبرنگار: کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار