مشاور مکرون امروز در تهران؛ تغییر نقش پلیس بد

تهران (پانا) - امانوئل بُن، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه، در حالی امروز به عنوان نخستین مقام اروپایی بعد از اجرای گام دوم کاهش تعهدات ایران وارد تهران می شود که پاریس در روزهای اخیر با عنوان میانجی بین ایران و آمریکا ایفای نقش می‌کند.

کد مطلب: ۹۲۷۹۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مشاور مکرون امروز در تهران؛ تغییر نقش پلیس بد

عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران اعلام کرد که مشاور امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه که این روزها شایعه سفر خود او به تهران نیز ورد رسانه‌ها شده، قرار است راهی تهران شود.

زمان سفر مشخص نبود تا دیروز که دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از دیدار امروز امانوئل بن با علی شمخانی خبر داد.

اما بن فرانسوی در حالی راهی تهران شده است که امانوئل مکرون بر خلاف نقش «پلیس بد» فرانسه در دوران مذاکرات برجام، در ماه‌های اخیر پیگیری برای حفظ توافق هسته‌ای داشته است. او یک شب قبل از روز 16 تیر که ایران گام دوم از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 کاهش دهد، با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران گفت‌و‌گو کرد.

آنچه درباره مذاکرات بین دو طرف در این تماس تلفنی مطرح شد، ایده تازه‌ای از سوی مکرون بود که از رئیس‌جمهوری ایران نه روز فرصت خواسته است تا ایران و کشورهای اروپایی بتوانند مذاکرات برای پیشبرد برجام داشته باشند؛ مذاکراتی که شایعاتی درباره حضور احتمالی آمریکا در آنها نیز مطرح بوده است، هر چند ایران شرط حضور واشنگتن در مذاکرات 4+1 را لغو تحریم‌ها می داند.

مکرون دیروز هم با دونالد ترامپ درباره ایران صحبت کرد. در بیانیه سخنگوی کاخ سفید که خبرگزاری رویترز آن را منتشر کرده، آمده است: «طرفین در خصوص تلاش‌های جاری برای اطمینان از اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست نخواهد یافت و پایان دادن به رفتار ایران برای برهم زدن ثبات در خاورمیانه، با هم گفت‌وگو کردند».

خبرگزاری آسوشیتدپرس شب گذشته در گزارشی که ایرنا ترجمه آن را منتشر کرده است نوشته است که ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، در سخنرانی خود مقابل سنای این کشور گفت که آمریکا با وجود آنکه از برجام خارج شده است، می‌تواند به ترغیب گفت‌وگو با ایران برای کاهش تنش‌های فزاینده کمک کند.

لودریان اقدام ایران برای افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم در پاسخ به خروج آمریکا از برجام و بی‌عملی اروپایی‌ها را «واکنش بد به تصمیمی بد» توصیف کرد و گفت که پاریس به دنبال ایجاد فضای گفت‌وگو میان طرف‌هاست.

او با تاکید بر اینکه «پاریس به دنبال ایجاد فضایی برای گفت وگو در جهت کاهش تنش‌هاست»، افزود که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، با همتایان ایرانی و آمریکایی خود در این باره گفت‌وگو کرده است.

لودریان تاکید کرد: «آمریکایی‌ها، باوجود آنکه دیگر امضاکننده برجام نیستند، می‌توانند ژست لازم برای دلجویی را از خود نشان دهند تا فضایی را برای گفت‌وگو در جهت پیشگیری از تنش غیرقابل کنترل یا حتی یک تصادف باز کنند.»

امانوئل بن که امروز به تهران می‌رسد، آخر خردادماه سال جاری نیز در بحبوحه بحران حمله به دو نفتکش در دریای عمان سفری یک روزه به تهران داشت.

آسوشیتدپرس نوشت مشخص نیست که امانوئل بن چند روز در تهران اقامت خواهد داشت. اما روشن آن است که بن نباید دست خالی به تهران آمده باشد. او با علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی و دبیر این شورا و احتمالا محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار خواهد کرد و احتمالا در حالی که از مهلت مورد نظر مکرون 5 پنج روز باقی مانده است باید راهکار تازه‌ای برای به نتیجه رسیدن مذاکرات داشته باشد.

ایران در روزهای اخیر بارها تأکید کرده است که به دنبال سفر برای سفر و عکس‌های تبلیغاتی نیست و حتما باید سفرهای اروپایی به تهران و دیدارها نتایجی ملموس داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار