گچ سمنان و پسته دامغان به عنوان طلای سفید و طلای سبز، ثبت جهانی شد

سمنان (پانا) - رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان گفت: گچ سمنان و پسته دامغان دو محصول راهبردی این استان ثبت جهانی شدند.

کد مطلب: ۸۶۴۷۶۵
لینک کوتاه کپی شد
گچ سمنان و پسته دامغان به عنوان طلای سفید و طلای سبز، ثبت جهانی شد

مهدی میرکو، در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: این اقدام در جهت گسترش فعالیت های تولیدی و صنعتی، ایجاد نوآوری، ابتکار و دانش فنی در این استان و نیز تحقق شعار سال در حمایت از کالای ایرانی است.

وی با اشاره به این که ثبت محصولات ارزشمند مناطق مختلف کشور در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت و دفتر حمایت از مالکیت صنعتی قرار گرفته است، بیان کرد: این دو محصول ارزشمند استان، در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) مطابق با کنوانسیون لیسبون که ایران در سال 1383 به آن ملحق شده ثبت جهانی شده است.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان هدف از این اقدام را شناسنامه ‏دار کردن محصولات صادراتی مذکور و اطمینان بخشی به مشتریان در بازارهای بین‌ المللی ذکر کرد.

میرکو با اشاره به پیگیری های یک ساله در تحقق این مهم اظهار داشت: دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اداره آموزش، پژوهش و فناوری این وزارتخانه در استان سمنان در نظر دارد با به تصویب رساندن «دستور العمل درج کد ثبت بین ‌المللی حمایت از اسامی مبدا محصولات ثبت شده در سازمان جهانی مالکیت فکری» در هیات دولت و تعریف QR Code برای هر محصول و ارتباط دادن آن با وب سایت این وزارتخانه اقدام لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: این اقدام به منظور تایید اصالت محصول، جهت ایجاد ارزش افزوده برای تولیدکنندگان و تاجران فعال در حوزه‌ های مرتبط بهره ‌برداری است.

رئیس اداره آموزش، پژوهش و فناوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سمنان یادآور شد: پنج محصول مهم و صادراتی کشور شامل پسته دامغان، گچ سمنان، خاویار، سنگ مرمر کردستان و پسته رفسنجان توسط دفتر حمایت از مالکیت صنعتی وزارت صنعت در سازمان جهانی مالکیت فکری به ثبت جهانی رسیده است.

به گزارش پانا، بر اساس آمار، استان سمنان در داشتن ذخایر گچ و نمک رتبه اول کشوری را دارد.

عباسعلی، شاه‌ پسند، خنجری، فرخی، اکبری، احمدآقایی و حاج حسینی برخی از رقم های پسته در دامغان است که در این منطقه بومی شده ‌اند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار