رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

نرخ بازماندگی از تحصیل در عشایر بالاتر از دانش‌آموزان عادی است

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی نرخ بازماندگی از تحصیل را در عشایر بالاتر از دانش‌آموزان عادی خواند.

کد مطلب: ۸۴۴۳۴۲
لینک کوتاه کپی شد
نرخ بازماندگی از تحصیل در عشایر بالاتر از دانش‌آموزان عادی است

علی باقرزاده در برنامه پرسشگر شبکه آموزش به آمار اعلامی دانش‌آموزان عشایری و ریزش معنادار آمار دانش‌آموزان از دوره ابتدایی به متوسطه اشاره کرد و گفت: «وقتی مدرسه‌ای را در سیستم «بکفا» تعریف می‌کنیم نوع آن مشخص است. آمار اعلامی ( 139هزار و 433 دانش‌آموز در دوره ابتدایی، 34هزار و 913 دانش‌آموز در دوره متوسطه اول و 13هزار و 149 دانش‌آموز در متوسطه دوم)، آمار دانش‌آموزانی است که در مدارس عشایری ثبت‌نام کرده‌اند و ممکن است تعدادی هم در مدارس عادی دولتی ثبت‌نام کرده باشند.»

او افزود: «البته قبول دارم که نرخ بازماندگی از تحصیل در عشایر بالاتر از دانش‌آموزان عادی است.»

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره سوادآموزی عشایر گفت: «با بخش‌های مختلفی همکاری داریم که مددکاران امداد، کشاورزان، زندانیان و... از این جمله‌اند و معمولا دستگاه‌های مربوط به ما آمار می‌دهند. هیئت وزیران سال 95 مصوبه‌ای داشت و ما موظف شدیم در طول برنامه ششم، 558 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال را آموزش دهیم که اطلاعات اسمی این افراد از سوی سازمان عشایر در اختیار ما قرار نگرفته و آمار سوادآموزی عشایر با روستائیان ادغام شده است.»

باقرزاده ادامه داد: «سال قبل 190 تا 200 هزار نفر از روستاییان و عشایر و سال 95 حدود 215 هزارنفر از روستاییان و عشایر را تحت پوشش بردیم.»

او افزود: «ما مسؤول تامین محتوا، نیروی انسانی و منابع مالی لازم برای آموزش عشایر هستیم و این گروه در اولویت برنامه‌های سوادآموزی ما بوده است. آنچه اساسی است و میزان دستیابی به اهداف را محقق می‌کند این است که سازمان‌های مربوط از جمله سازمان عشایری اطلاعات اسمی بیسوادان را به ما بدهند. زیرا شناسایی امری پیچیده و زمانبر است.»

باقرزاده تاکید کرد: «اگر اسامی را داشته باشیم به نوعی پیمانکار سازمان عشایر می‌شویم و بیسوادان را در محل زندگی‌شان آموزش می‌دهیم. در عشایر سوادآموزی فرد به فرد و گروهی در چادرها انجام می‌شود. رویکرد ما این است که از تحصیلکرده‌های خود عشایر استفاده کنیم و خودشان به خودشان آموزش دهند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار